5.8.2015 | Uutisarkisto

Flash-bannereiden aika on ohi

Google ilmoitti poistavansa Flash-bannereiden autoplay-toiminnon Chrome-selaimestaan 1.9.2015 ilmestyvässä päivityksessä, joten syyskuun alusta monet verkkosivut näyttävät hieman erilaisilta. Flash-animaatiot käynnistyvät jatkossa Googlen selaimessa vain klikkauksella. Google perustelee muutosta paitsi tietoturvalla, myös energian säästöllä, sillä animaatiot vievät yllättävän paljon mobiililaitteiden akkua ja voivat usein olla yhteensopimattomia monien mobiililaitteiden kanssa. Suomessa Viestintävirasto on todennut, että Flash-automaattikäynnistyksen esto (”Click to Play”) on yleisestikin tietoturvan kannalta suositeltava toimenpide.

Myös Mozilla ja Facebook ovat äänekkäästi vastustaneet Flash-formaattia. Mozilla kytki Flash-ominaisuuden kokonaan pois päältä Firefox-selaimesta. Applen laitteissa luovuttiin Flashin käytöstä jo vuonna 2010, sillä Steve Jobs oli tiukka Flash-formaatin vastustaja ja näki jo tuolloin PC:lle suunnitellun Flash-tekniikan häviävän mobiililaitteiden yleistymisen myötä.

Flashia on korvannut ja korvaa jatkossa yhä voimakkaammin HTML5-formaatti, jota käytetään yleisnimityksenä nykyaikaisille web-tekniikoille, kuten JavaScript, CSS ja HTML. Käytännössä bannereiden merkintäkieli on siis yhtenevää verkkosivujen tekemiseen käytetyn HTML-kielen kanssa.

Nyt on siis viimeinen hetki päivittää Flash-formaatissa olevat bannerit HTML5-muotoon. Nykyaikaiset animointiohjelmistot tukevat suoraan HTML5-formaattia, joten muutos on graafikolle varsin helppo. Jo valmiiden Flash-bannereiden muuttaminen HTML5-muotoon onnistuu tarvittaessa esimerkiksi Googlen kehittämän Swiffyn (https://developers.google.com/swiffy/) avulla.

Jos jokin jäi askarruttamaan tai HTML5-muunnos herättää kysymyksiä, lähetä viestiä osoitteeseen miikka.rahikainen@dagmar.fi

Lähteet:

https://www.viestintavirasto.fi/kyberturvallisuus/varoitukset/2015/varoitus-2015-02.html

https://www.apple.com/hotnews/thoughts-on-flash/

https://support.google.com/adxbuyer/answer/6203501?hl=en

Miikka Rahikainen

Miikka Rahikainen

Miikka Rahikainen on Digital Manager, jonka erikoisosaamista on tulospohjainen markkinointi. Vapaa-aika hänellä kuluu erilaisten urheilulajien parissa; perinteisesti ja sähköisesti, sekä pienoisautoillen.

Lisää aiheesta