Kirjoittaja

Dagmar

Dagmar Digitalia johtavan Teija Soinisen mukaan digitalisoitumisessa vain juoksuvauhtia tapahtuva muutos on pysyvää.

– Voimme visioida ubiikkia yhteiskuntaa, mobiilien markkinointisovellusten lopullista läpimurtoa Suomessa, Facebookin elinkaarta ja seuraavan digitaalisen ilmiön syntymistä, mutta kukaan ei voi varmuudella sanoa, miltä digitaalinen arki näyttää kymmenen vuoden päästä.

Soinisen mielestä nyt on tärkeintä pitää anturit jatkuvasti etukenossa, haistella, varautua, muuttaa asenteita ja avartaa ajattelua valmiiksi oikealle taajuudelle.

– Ihmiset muuttavat ketterästi tapojaan toimia – kommunikoida, tehdä valintapäätöksiä, ostaa ja kuluttaa, mutta yritykset muuttuvat hitaammin. Siksi oppivat ja uudelle avoimet organisaatiot ovat väistämättä askeleen muita edellä.

Pääpaino bisnesvaikutuksissa, ei irtovisioissa

Future is now -digiworkshop on kehitetty yrityksille, joille ei riitä tämän päivän digitaalisten toteutusten tunteminen, vaan jotka haluavat löytää uudet mahdollisuudet ennen muita. Tavoitteena on tuulettaa ajatuksia, herättää keskustelua, löytää erilaisia lähestymiskulmia ja synnyttää ideoita.

Workshop ei keskity avaamaan aivoja tulkitsevien piilolinssien tekniikkaa eikä kikkaile futuristisilla  irtovisioinneilla.

– Sisältö rakentuu lujasti digitalisoitumisen tuomien bisnesvaikutusten ja markkinoinnin mahdollisuuksien avaamiseen. Näkökulma voidaan valita asiakkaan toiveiden mukaan.

Sonera tiivistää yhteistyötä, myös asiakkaiden kanssa

Soneran Customer Manager Sami Viitamäen mielestä digiworkshop on hyvä tilaisuus tuulettaa ajattelua laajemmalla rintamalla.

– Markkinointi ja liiketoiminta yleisestikin elää jatkuvassa muutoksessa. Uudet palvelut muovaavat kuluttajista yhä tietoisempia päätöksentekijöitä; jo parilla klikkauksella voi selvittää muiden mielipiteet mainostettavasta tuotteesta tai palvelusta ja validoida tai tyrmätä kampanjan ja sen aiheen. Uutta markkinointia ei tehdä enää asiakkaille vaan asiakkaiden kanssa, jolloin omistajuus ja lojaliteetti vahvistuvat. Tämän sisäistäminen on elintärkeää nyky-ympäristössä toimiville yrityksille.

Soneralla panostetaan tulevaisuuden markkinoinnin suuntaviivojen seuraamiseen.
Viitamäen mukaan enää ei riitä, että tuotekehitys ja markkinointi pyrkivät luotaamaan huomista omilla tahoillaan.

– Nyt tarvitaan yhä enemmän ja tiiviimpää yhteistyötä niin markkinoinnin, tuotekehityksen, tuotteistuksen kuin sisältöpalvelujenkin kanssa. Mitä paremmin osaamme kuunnella asiakkaitamme ja ymmärtää heidän todellisia tarpeitaan, sitä menestyksekkäämmin voimme kehittää tuotteita ja markkinointia. Ja sitä helpommin löydämme oikeat mittarit, joilla todentaa kampanjan tehokkuus.

– Myös yhteistyökumppanien on hyvä välillä tarkistaa, luetaanko sosiaalista mediaa aina oikein. Esimerkiksi näyttävä flash-saitti ei välttämättä ole niitä helpoimmin vyörytettäviä viraalimarkkinoinnin työkaluja, kun taas hyvä Youtube-video voi levitä kuin flunssavirus.
Millainen digiworkshop tukisi oman yrityksesi markkinoinnin ja liiketoiminnan kehittämistä? Ota yhteyttä omaan yhteyshenkilöösi, niin ideoimme näkökulman yhdessä.