19.9.2013 | Uutisarkisto

Haasta vuoden 2014 suunnitteluun kumppanisi, itsesi ja koko organisaatiosi

Mitä kannattaa tehdä toisin, mistä pidetään kiinni, mitkä hyödyntämättömät mahdollisuudet voidaan ottaa käyttöön? Puhuttelemmeko oikeita ihmisiä, johdonmukaisesti kaikissa kohtaamisissa? Entä hinnoittelemmeko oikein? Kuinka pitkälle voimme simuloida vaihtoehtoja ja arvioida tuotto-odotuksia? Ensi vuotta kohti mennään epävakaissa tunnelmissa. Osa analyytikoista ennustaa nousua, toiset tiukkojen aikojen jatkumista. Siksi vuosisuunnittelu on nyt vaativampaa ja onnistuessaan kannattavampaa kuin koskaan.

Markkinoinnilla ei ole tavoitteita ilman liiketoiminnan tavoitteita

Markkinointi on investointi ja sen tuottovaikutus pitää ja kannatta mitata. Mittarit ovat luonteva osa arkipäivän keskustelua jo nyt, mutta pysyttelemmekö silti liikaa mukavuusalueella?
Kuluttajalle markkinointi tuottaa arvoa, joka nostaa sen kilpailijoita kiinnostavammaksi. Mukavuusalueella pysyttelemme, jos mittarit jätetään brändimittarien ja mediatunnuslukujen tasolle. Olennaisempaa on haarukoida auki, millainen finanssivaikutus markkinoinnin eri toimenpiteillä saatiin aikaan, eli paljonko saimme aikaan kassavirtaa ja millä katteella.
Ekonometrisen mallinnuksen avulla pääsemme kiinni todelliseen markkinoinnin aikaansaamaan finanssivaikutukseen. Tiedät, minkä viestin ostokehotus on toimivin, mikä media kantaa viestin nopeimmin ja mikä kohderyhmä tuo eniten myyntiä. Erinomainen budjetoinnin työkalu!
Fiksu kohderyhmämäärittely parantaa kannattavuutta
Älä tyydy määrittelemään kohderyhmää vain demografioiden perusteella, vaan etsi ne ryhmät, joilla on vahvin motivaatio kuluttaa kategorian tuotteita ja ostaa brändiäsi. Oivaltava asiakasymmärrys syntyy analysoimalla, ketkä käyttävät brändiämme, miksi, mihin tarpeeseen ja miten. Suunta voi muuttua aiemmasta todella paljon! Pohdi, miten vallitsevat trendit vaikuttavat kohderyhmään ja miten brändisi vastaa niihin tai jopa luo trendejä. Laske auki, miten liiketoiminnan tavoitteesi ja kohderyhmän koko korreloivat keskenään. Kohdenna toimenpiteesi johdonmukaisesti näille kohderyhmille.
Tiedätkö digimissiosi?
Kohderyhmämäärittelyn jälkeen analysoi, millainen on kohderyhmäsi digipolku ja mitä se digissä tekee. Tarjoaako oma verkkopresenssisi kohtaamispisteitä tällä digipolulla? Hienoa, jos tarjoaa, pysy tällä tiellä jatkuvasti kompassi kädessä. Jos ei, digimissiosi tuli juuri määritellyksi.
Suunnittele omien kanavien käyttö ensin, puntaroi sitten mitä ostettua tarvitset
Tuntemalla kohderyhmäsi, sen ostopolun ja digitaaliset rutiinit voit valjastaa omat kanavasi ensisijaisiksi viestinviejiksi. Relevantilla ja mahdollisimman jatkuvalla omien kanavien viestinnällä rakennat molempia hyödyttävän suhteen. ATL-näkyvyydellä haet näkyvyydelle volyymia ja tavoittelet mahdollista uutta kohderyhmää.
Varaa osa budjetista aina jonkin uuden testaamiseen
Mallinnuksen avulla saat selville, mikä toimii ja voit karsia pois toimenpiteet, jotka eivät tuota tulosta. Aivan mainio hetki allokoida iso osa budjetista toimivaksi todettuun ja testata pienemmällä osalla, esimerkiksi 10–20 % budjetista, uusia toimintatapoja ja kohtaamispisteitä.
Tiedä, mitä kilpailijasi tekevät, mutta tiedä vielä paremmin mihin itse haluat
Kenelläkään ei ole pohjattomia taskuja, etkä voi olla kiinnostava kaikille ja kaikkialla esillä. Päätä, mitä tavoittelet ja keskity sen toteuttamiseen. Sitouta tavoitteeseen organisaatiosi ja kumppaniverkostosi. Seuraa toki, missä ja millä panostuksilla kilpailijasi ovat liikkeellä, mutta vain omat tuloksesi ratkaisevat, pitääkö niihin reagoida.
Oma kontaktihenkilösi ja tiimisi Dagmarissa auttaa avaamaan lisää ensi vuoden mahdollisuuksia.
Karoliina Masalin

Karoliina Masalin

Lisää aiheesta