Hakemistomarkkinoiden kilpailu kiristyy (26.10.2000) |
Hakemistopalvelujen markkinat kasvavat ja kilpailu sen kuin kiristyy. Perinteisten hakemistojen rinnalle kehitetään yhä uusia käyttötapoja. CD-levyistä siirrytään internet-palveluihin sekä nyt myös mobiiliratkaisuihin. Silti Päättäjien Mediatutkimuksen mukaan Suomen tunnetuimman yrityshakemiston, Keltaisten Sivujen, päättäjäkäyttäjistä suurin osa turvautuu vielä perinteisen luettelon selaamiseen.
|
Päättäjien Mediatutkimuksessa on yrityshakemistoista mukana vain Keltaiset Sivut, Sininen Kirja, Taseet ja Taustat sekä Yritystele. Päättäjistä 85 % tuntee Keltaiset Sivut nimeltä ja lähes sama määrä on käyttänyt sitä viimeisen puolen vuoden aikana. Yritystelen tuntee nimeltä 65 % päättäjistä, mutta vain 40 % on käyttänyt sitä viimeisen puolen vuoden aikana. Sinisen Kirjan tuntee nimeltä 35 % päättäjistä ja Taseet ja Taustat 15 %. Suurin osa päättäjistä selaa vielä perinteistä luetteloa. Silti verkkopalvelujen käyttö kasvaa koko ajan. Keltaisten Sivujen internet-sivuilla on vieraillut jo 21 % päättäjistä. Esimerkkejä tunnetuimmista yrityshakemistoista Keltaiset Sivut Sininen Kirja Taseet ja taustat Business Finland -vuosikirja Yritys Suomi CD Kaupunki-info Yritystele Yritysinfo Luotain.com (www-käsikirja) Joulukuussa toimintansa aloittavan Sonera Info Communications Oy:n palveluihin kuuluvat numeropalveluiden ja puhelinluetteloiden lisäksi sähköiset yhteystietohakemistot Sonera Finder ja Zed Finder internetin sekä gsm- ja wap-puhelimen välityksellä. Sonera omistaa 30 % myös Keltaiset Sivut Oy:stä. Lisäksi tarjolla on runsaasti erilaisia osto-oppaita sekä toimialakohtaisia hakemistoja, kuten kaikille meille tuttu Mainostajan Hakemisto. Lähde: PMT 2000 |