20.12.2007 | Uutisarkisto

Hakupalvelu lahjoittaa toisenlaisia tuloksia

Kun etsit kaksiota Kalliosta, Oikotien hakupalvelu ehdottaa sinulle kahden neliön huussia Nepalista. Vuoden 2005 Mersun metsästäjä saa tulokseksi lieden vuosimallia 2008. Kielikoulutusta hakevalle tarjotaan lukutaidon opetusta, työtä etsivälle Muutoksentekijän paikkaa. Mitä ihmettä, onko hakupalvelu muuttanut Namibiaan? Ei suinkaan, vaan Kirkon Ulkomaanavun toisenlaisen lahjan kampanja herättää huomiota Oikotiellä.

Kirkon Ulkomaanapu on Suomen suurimpia kehitysyhteistyön ja katastrofiavun järjestöjä. Sen saamista varoista käytetään 86 prosenttia ulkomaiseen avustustyöhön ja 14 prosenttia kotimaassa tehtävään työhön.

Toisenlainen lahja -kampanjoinnilla pyritään kertomaan erilaisesta tavasta muistaa läheisiä tai yhteistyökumppaneita. Tavaralahjan sijaan ystävien puolesta voi lahjoittaa esimerkiksi kanan, vuohen tai koulupuvun, istuttaa puuntaimia tai antaa starttirahaa. Kirkon Ulkomaanapu toimittaa lahjoitukset kehitysmaihin, joissa ihmiset pystyvät niiden avulla itse parantamaan elinolojaan.

Innovatiivinen idea

Toisenlaisesta lahjasta haluttiin viestiä toisenlaisella tavalla.

– Pyysimme Dagmaria tekemään ehdotuksen, jossa viestimme erottuisi uudella, innovatiivisella tavalla, kertoo varainhankinnan koordinaattori Piia Huurtola Kirkon Ulkomaanavusta. – Viime vuonna toisenlaisia lahjoja annettiin lähes miljoonan euron arvosta ja niistä 80 prosenttia joulun alla. Tänä vuonna tavoitteemme on tuplata tulos.

Dagmar ideoi ratkaisuksi Oikotie.fi-sivuston hakutulosten hyödyntämisen.

– Keksimme, että Oikotien hakutulosten kärjessä voisi näkyä aiheeseen liittyvä lahjoituskohde, kertoo Dagmar Digitalin strateginen suunnittelija Roope Ruotsalainen. – Esimerkiksi kun joku hakee asuntoa, hakutuloksen kärkeen nousee ”osta huussi”. Klikkaamaalla kohdetta päästään tarkemmalle esittelysivulle – samanlaiselle, joissa Oikotien perinteisemmät asunnot, työpaikat ja muut esitellään.

Oivallus tuottaa tulosta

Oikotie innostui erikoistoteutuksesta ja päätti hoitaa myös koko tuotannon.

Ruotsalaisen mukaan ongelmia tuli vain tekniikan suhteen.

– Aivan hakutulosten kärkeen on teknisesti mahdotonta saada viestiämme ilmestymään. Tästä syystä päädyimme hieman bannerilta näyttävään kuvaan, joka yrittää matkia tulosten alkua. Tarkoitus oli saada ”mainos” näyttämään hakutulokselta.

Vaikka promo sisältää ”esittelysivun” myös Oikotiellä, itse lahjoitukset tehdään osoitteessa toisenlainenlahja.fi

Huurtola kiittää ratkaisua oivaltavaksi ja tuloksia tuottavaksi.

– Olemme saaneet hyvää palautetta lahjoittajilta. Tällä hetkellä näyttää siltä, että saavutamme tavoitteemme ja toisenlaisia lahjoja annetaan kahden miljoonan euron arvosta.

Lahjoitustapaa kehutaan siitä, että se tekee kehitysyhteistyön konkreettisemmaksi ja lahjoittamisen mielekkäämmäksi. Toisenlaiset lahjat ovat ratkaisseet monien suomalaisten lahjaongelmat.

Jos siis haluat antaa tänä vuonna lahjaksi jotain erilaista, poikkea sivustolla tai Oikotiellä.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta