27.9.2007 | Uutisarkisto

Hei mitä kuuluu radiomyllerryksen jälkeen?

Radiolupien uusjaosta on kulunut jo kolme neljännesvuotta, ja maamme radiomarkkina on asettunut uuteen uomaansa. Tuuliajolle jääneet Sävelradion ja Radio Cityn kuuntelijat ovat löytäneet uusiin kanavakoteihinsa, uudet kanavatulokkaat ovat kosiskelleet kuulijoita taajuuksilleen ja hintoja on tarkisteltu uusien kuulijamäärien mukaan. Miltä radiokenttä nyt kuulostaa, mitä uutta kuluva radiovuosi on tuonut tullessaan? Dagmarin suunnittelujohtaja Teija Soininen ja radiovastaava Katja Kuittinen laativat tilannekatsauksen.

Kuuntelijat pysyivät kaupallisen radion taajuuksilla

Toimilupien uusjaon jälkeiset muutokset kanavakentässä ovat olleet lopulta melko maltillisia. Vanhojen kanavien suhteen merkittävin muutos on ollut jo vuosi sitten alkanut ja edelleen jatkuva Radio SuomiPopin vahva kasvu: kanavan kuulijamäärä on kasvanut vuodessa lähes 60 prosenttia, ja se nousi kesällä 25–44-vuotiaissa toiseksi tavoittavimmaksi kaupalliseksi kanavaksi.

Monen vanhan kanavan kokonaisviikkokuuntelun trendi on ollut jossain määrin laskeva, mutta kohderyhmittäin ja uusien kuuntelualueiden myötä löytyy myös ilonaiheita. Pääkaupunkiseudulla Nova on ollut vahvassa nosteessa, samoin SBS Iskelmä, joka kisaa Radio Rockin ja NRJ:n kanssa pääkaupunkiseudun toiseksi tavoittavimman radion tittelistä. Valtakunnallisesti Iskelmä on kivunnut yli 45-vuotiaissa Novan rinnalle ja ohikin.

Uusista kanavatulokkaista Radio Rock löi itsensä nopeasti läpi; se kohosi keväällä viikkotavoittavuudeltaan maan kolmanneksi suurimmaksi kaupalliseksi kanavaksi ja tavoittavimmaksi 15–24-vuotiaiden sekä pääkaupunkiseudulla 25–44-vuotiaiden miesten keskuudessa. Kesällä takuuvahva Nova ja NRJ kiilasivat Radio Rockin ohi nuorison viikkotavoittavuudessa. Radio Aalto painii pienempien liigassa, mutta kerää kuulijoita tasaista tahtia; nyt kanava on noin 400 000 viikkokuulijan vauhdissa.

Muutoksia ostotavoissa

Radiokampanjan ostamiseen on rantautunut tv:stä tuttu kohderyhmäkauppa: ennalta sovitun spottimäärän sijaan SBS:ltä ja NRJ:ltä voi ostaa halutun määrän kohderyhmäkontakteja, jotka kanavat lupaavat tavoittaa kampanja-ajan sisällä. Radiomainonnan suoritevarmuutta lisää myös joidenkin kanavien vuosisopimusasiakkaille lupaama kontaktitakuu muillakin ostotavoilla. Perinteisen spottimainonnan rinnalle kanavat tuotteistavat ahkerasti myös muita mainosratkaisuja: yhä syvemmälle integroitua ohjelmayhteistyötä, sisältöyhteistyötä, tapahtumia, verkkoratkaisuja…

Nettiradion ja mobiiliradion suosio kasvaa

Teoston ja Suomen Radioiden liiton päästyä sopimukseen musiikin käytöstä rinnakkaislähetyksissä internetissä lähes kaikki Suomen radiokanavat (jopa jo kerran kuopattu Radio City) ovat kuunneltavissa myös nettiradioina. RAB Finlandin tilaaman tuoreen tutkimuksen mukaan jo joka viides suomalainen kuuntelee radiota netin kautta ja 15–24-vuotiaista lähes puolet. Vaikka yksittäisen nettiradioaseman kuulijamäärät liikkuvat vain muutamissa tuhansissa, nettiradioita kuuntelee yhteensä jo miljoona suomalaista korvaparia. Mainostajalle nettiradioiden suosio on hyvä uutinen: radio on perinteisessä muodossaankin toiminut mainiosti nettisivuille ohjaavana mediana, nyt radion ja netin yhteispeli on entistä saumattomampi.

Radion vakiintuessa kovaa vauhtia puhelimen lisäominaisuudeksi saavat radioasemat lisää ”kuuntelupinta-alaa” myös kaduilta ja julkisista liikennevälineistä. Loppukeväällä toteutetun tutkimuksen mukaan radiolla on jo neljännesmiljoona matkapuhelinkuuntelijaa viikoittain. Kuten nettiradio myös mobiiliradio kiinnostaa erityisesti nuoria. 15–24-vuotiaista jo viidennes kuuntelee matkapuhelimellaan radiota vähintään viikoittain.

Radion uudet päätelaitteet ovat vakiintuneet osaksi arkeamme; radio on media, joka kulkee yhä useamman suomalaisen mukana pitkin päivää.
Lähteet: RAB Finlandin nettisivut, Finnpanel, KRT Online

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta