23.5.2002 | Uutisarkisto

Huhtikuu toi valoa myös mediamainontaan

Huhtikuu toi valoa myös mediamainontaan (23.5.2002) Koko kevään miinuksella sukeltanut mediamainonnan määrä kääntyi huhtikuussa positiiviseksi. Erityisesti sähköiset viestimet ovat lähteneet vetämään hyvin. Merkkitavaramainonta kasvoi huhtikuussa 2,6 % ja kaupan mainonta 1,9 %. Ensimmäisen neljän kuukauden aikana mediamainontaan on panostettu yhteensä 316 milj. euroa eli 4,2 % vähemmän kuin vastaavana aikana viime vuonna. Huhtikuun luvut näyttävät […]

Huhtikuu toi valoa myös mediamainontaan (23.5.2002)

Koko kevään miinuksella sukeltanut mediamainonnan määrä kääntyi huhtikuussa positiiviseksi. Erityisesti sähköiset viestimet ovat lähteneet vetämään hyvin. Merkkitavaramainonta kasvoi huhtikuussa 2,6 % ja kaupan mainonta 1,9 %.

Ensimmäisen neljän kuukauden aikana mediamainontaan on panostettu yhteensä 316 milj. euroa eli 4,2 % vähemmän kuin vastaavana aikana viime vuonna.

Huhtikuun luvut näyttävät jo valoisammilta. Mediamainonta kasvoi tuolloin 0,2 %, ja vain luokiteltujen ilmoitusten osalta jäätiin pakkasen puolelle.

Parhaiten pärjäsivät tv-, radio- ja elokuvamainota sekä kaupunki- ja ilmaisjakelulehdet. Ulkomainontakin pinnisti pinnalle. Sanomalehdet ja verkkomedia ovat myös petranneet, vaikka luvut jäivät miinukselle. Aikakauslehtien kohdalla käännettä vielä odotellaan.

Yhdysvalloistakin kuuluu vaihteeksi hyviä uutisia. Mainospanostusten määrä kasvoi siellä ensimmäisellä neljänneksellä 1,8 %. Suurinta mainonnan kasvu oli valtakunnallisilla tv-kanavilla. Sen sijaan Ruotsin mediamainonnassa kevättuulet eivät vielä puhalla. Ensimmäisellä neljänneksellä panostukset perinteisiin medioihin putosivat 13,8 %.

Mediamainonnan määrän muutos huhtikuu 2002
Muutos-%
Sanomalehdet -0,3
Aikakauslehdet -7,3
Televisio 4,9
Radiomainonta 15,8
Ulkomainonta 0,2
Elokuvamainonta 25,7
Verkkomedia -3,6
Yhteensä 0,2

Lähde: Suomen Gallup Mainostieto Oy

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta