Kirjoittaja

Dagmar

Huhtikuu toi valoa myös mediamainontaan (23.5.2002)

Koko kevään miinuksella sukeltanut mediamainonnan määrä kääntyi huhtikuussa positiiviseksi. Erityisesti sähköiset viestimet ovat lähteneet vetämään hyvin. Merkkitavaramainonta kasvoi huhtikuussa 2,6 % ja kaupan mainonta 1,9 %.

Ensimmäisen neljän kuukauden aikana mediamainontaan on panostettu yhteensä 316 milj. euroa eli 4,2 % vähemmän kuin vastaavana aikana viime vuonna.

Huhtikuun luvut näyttävät jo valoisammilta. Mediamainonta kasvoi tuolloin 0,2 %, ja vain luokiteltujen ilmoitusten osalta jäätiin pakkasen puolelle.

Parhaiten pärjäsivät tv-, radio- ja elokuvamainota sekä kaupunki- ja ilmaisjakelulehdet. Ulkomainontakin pinnisti pinnalle. Sanomalehdet ja verkkomedia ovat myös petranneet, vaikka luvut jäivät miinukselle. Aikakauslehtien kohdalla käännettä vielä odotellaan.

Yhdysvalloistakin kuuluu vaihteeksi hyviä uutisia. Mainospanostusten määrä kasvoi siellä ensimmäisellä neljänneksellä 1,8 %. Suurinta mainonnan kasvu oli valtakunnallisilla tv-kanavilla. Sen sijaan Ruotsin mediamainonnassa kevättuulet eivät vielä puhalla. Ensimmäisellä neljänneksellä panostukset perinteisiin medioihin putosivat 13,8 %.

Mediamainonnan määrän muutos huhtikuu 2002
Muutos-%
Sanomalehdet -0,3
Aikakauslehdet -7,3
Televisio 4,9
Radiomainonta 15,8
Ulkomainonta 0,2
Elokuvamainonta 25,7
Verkkomedia -3,6
Yhteensä 0,2

Lähde: Suomen Gallup Mainostieto Oy