12-20-vuotiaat nuoret on tunnetusti hyvin heterogeeninen ryhmä. Toinen ääripää elää vielä kotona vanhempien viikkorahojen armoilla, kun taas toisesta päästä löytyy jo useamman vuoden työelämässä olleita, jopa perheellisiä aikuisia.
Siksi kaikki keskiarvot tässä kohderyhmässä eivät kerro koko totuutta. On aivan totta, että kaikkien 12-20-vuotiaiden kuukausittainen käyttöraha on kasvanut viimeisen kahden vuoden aikana yli sadalla markalla nykyiseen 561 markkaan. Mutta toisaalta 12-14-vuotiaiden käyttöraha on pysynyt lähes samana (152 mk), sillä kasvu on tapahtunut 15-20-vuotiaiden ryhmässä. Ja juuri tuohon ryhmään kuuluvat nuoret tekevät yhä enemmän töitä opiskelun ohessa. Heidän kuukausittainen käyttörahansa onkin noussut n. 160 markalla nykyiseen 765 markkaan.
Nuorison eniten lukemien aikakauslehtien joukkoon ovat kiilanneet 7 päivää -lehti sekä Demi. Seiska on listan kakkosena heti Suosikin jälkeen ja Demi viides. Tässäkin kannattaa muista se, että 15-20-vuotiaiden suosikkilehtilista on huomattavasti laajempi kuin 12-14-vuotiaiden.
Nuorten mielimerkkien ykkösiä ovat Coca Cola, Jenkki, Fazer, Lumene, Levis, Andiamo, Adidas, Sony, Nokia ja Sonera.
Lähde: Suosikin Nuorisotutkimus 2000/Suomen Gallup-Media Oy