20.8.2015 | Uutisarkisto

Hyödynnätkö hakusanamainontaa oikein markkinoinnissasi?

Hakusanamainonta on oma taitolajinsa. Huolimattomasti tehtynä se voi tulla todella kalliiksi, mutta oikein toteutettuna se on erittäin kustannustehokas. Ennen hakusanamainonnan aloittamista on tärkeää määrittää liiketoimintaa tukevat tavoitteet ja tehdä suunnitelma siitä, miten niihin päästään. Tavoitteiden perusteella sivustolle asetetaan konversiopisteet, joita kohti mainontaa optimoidaan. Konversiopisteiden avulla voidaan määritellä sivustolle tärkeät kävijät. Samalla varmistetaan, ettei makseta tuottamattomista kävijöistä. Konversiopisteiden avulla budjettia voidaan allokoida liiketoimintaa hyödyttävällä tavalla.

Parhaan mahdollisen tuloksen saavuttamiseksi hakusanamainontaa tulee optimoida aktiivisesti. Optimoinnilla tarkoitetaan laatupisteiden parantamista, mikä mahdollistaa edullisemman liikenteen, eli kustannustehokkaamman mainonnan. Laatupisteiden optimoinnilla tarkoitetaan muun muassa mainosten A/B-testausta ja avainsanojen hintatarjousten hiomista sekä mainoslaajennusten, budjetin, tilin rakenteen ja asetusten optimointia. Optimointia tehdään analytiikan perusteella, esimerkiksi Google Analytics -seurannan avulla. Verkkosivujen seurantaohjelmien lisäksi hyödynnetään myös muita tietolähteitä, kuten Googlen tarjoamia datatyökaluja.

Olethan hyödyntänyt hakusanamainonnassa perusasioiden lisäksi näitä:

– RLSA eli haun uudelleenmarkkinointi – Haun uudelleenmarkkinoinnilla voimme mainostaa jo sivustolla käyneille. Kesäkuusta lähtien tätä varten ei ole enää tarvittu erillistä Adwords-seurantakoodia, sillä uudelleenmarkkinointilistoja on mahdollista tehdä myös Google Analyticsin avulla.

– Automatisointi – Hakusanamainonnan tekemistä voidaan tehostaa automatisoinnilla, jolloin analysoinnille ja suunnittelulle jää enemmän aikaa. Automatisointiin on käytettävissä erilaisia työkaluja ja scriptejä, joilla saadaan esimerkiksi hiottua avainsanojen hintatarjouksia sään mukaan.

– Mobiilimainonta – Googlen arvion mukaan mobiilihakujen määrä kaikista hauista nousee tänä vuonna 50 prosenttiin. Viimeistään nyt on tärkeää varmistaa mobiilinäkyminen. Mobiilimainoksiin voidaan lisätä esimerkiksi soittopainike ja lataa sovellus -painike.

– Attribuutiomallinnus – Digitaalisten kanavien vaikuttavuuden mallinnusta voi tehdä Google Analyticsin ja Adformin kautta. Lisätietoja koko markkinointimixin attribuutiomallinnuksesta saat analytiikkatiimiltämme.

Kaipaatko asiantuntijan apua hakusanamainonnassa? Autamme mielellämme, ota yhteyttä ja pyydä tarjous täältä!

Nina Almi

Nina Almi

Lisää aiheesta