Dagmar

Vuosi 2000 oli ulkomainonnan menestysvuosi. Sen jälkeen panostukset ovat olleet hienoisessa laskussa. Viime vuonna radiomainonta (3,8 % osuus) ja ulkomainonta (3,1 % osuus) vaihtoivat suuruusjärjestyksessä paikkaansa ns. pienessä mainoskakussa.

Kuluvan vuoden aikana kehitys on jatkunut samanlaisena – radiomainonta on kasvanut ja ulkomainonta laskenut. Muuttuneessa markkinatilanteessa ulkomainosyhtiöiltä vaaditaan entistä enemmän joustavuutta ja asiakaslähtöisyyttä mm. hinnoittelun suhteen.

JCDecaux on ensimmäisenä vastannut haasteeseen. Uudessa hinnoittelussa on otettu mallia muissa mediataloissa jo pitkään käytössä olleista alennustaulukoista, joilla palkitaan vuositason panostuksesta ja sitoutumisesta.

Nettopohjaisen taulukon minimipanostus on 150 000 euroa, joka oikeuttaa 5 % alennukseen. Aina 60 000 euron lisäys nostaa alennusta yhden prosenttiyksikön verran, maksimin ollessa 20 % (> 1 050 000 ?).

Yhteistyösopimus tulee allekirjoittaa 31.1.2003 mennessä. Lisäksi JCDecaux tuo markkinoille nk. pakettihinnoittelumallin samanaikaisesti varattaville kampanjoille: 3 normaalihintaista + neljännestä -20 % alennus, viidennestä -25 % jne.

Kysy paketeista tarkemmin omalta mediasuunnittelijaltasi.

Ulkomainontaan suhteellisesti eniten panostaneet mainostajat, tammi-syyskuu 2002

Ulkomainonnan
osuus
mainonnasta (%)
Ingman Foods 33 Tallink Finland 32 Sinebrychoff 26 Eniro Finland 25 Fazer Leipomot 22 Shell 22 Veikkaus 20 Finnair 19 Columbia Tristar 19 Maan Auto 16

Lähde: Gallup Mainostieto