Vuosi 2000 oli ulkomainonnan menestysvuosi. Sen jälkeen panostukset ovat olleet hienoisessa laskussa. Viime vuonna radiomainonta (3,8 % osuus) ja ulkomainonta (3,1 % osuus) vaihtoivat suuruusjärjestyksessä paikkaansa ns. pienessä mainoskakussa.
Kuluvan vuoden aikana kehitys on jatkunut samanlaisena – radiomainonta on kasvanut ja ulkomainonta laskenut. Muuttuneessa markkinatilanteessa ulkomainosyhtiöiltä vaaditaan entistä enemmän joustavuutta ja asiakaslähtöisyyttä mm. hinnoittelun suhteen.
JCDecaux on ensimmäisenä vastannut haasteeseen. Uudessa hinnoittelussa on otettu mallia muissa mediataloissa jo pitkään käytössä olleista alennustaulukoista, joilla palkitaan vuositason panostuksesta ja sitoutumisesta.
Nettopohjaisen taulukon minimipanostus on 150 000 euroa, joka oikeuttaa 5 % alennukseen. Aina 60 000 euron lisäys nostaa alennusta yhden prosenttiyksikön verran, maksimin ollessa 20 % (> 1 050 000 ?).
Yhteistyösopimus tulee allekirjoittaa 31.1.2003 mennessä. Lisäksi JCDecaux tuo markkinoille nk. pakettihinnoittelumallin samanaikaisesti varattaville kampanjoille: 3 normaalihintaista + neljännestä -20 % alennus, viidennestä -25 % jne.
Kysy paketeista tarkemmin omalta mediasuunnittelijaltasi.
Ulkomainontaan suhteellisesti eniten panostaneet mainostajat, tammi-syyskuu 2002
Ulkomainonnan osuus mainonnasta (%) |
|||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ingman Foods | 33 | Tallink Finland | 32 | Sinebrychoff | 26 | Eniro Finland | 25 | Fazer Leipomot | 22 | Shell | 22 | Veikkaus | 20 | Finnair | 19 | Columbia Tristar | 19 | Maan Auto | 16 |
Lähde: Gallup Mainostieto