18.10.2001 | Uutisarkisto

Joka automainonnan panostustaan nostaa, se huomenna markkinaosuuttaan kasvattaa

Suomen automarkkinoilla on paljon patoutunutta kysyntää. Talouden elvytystoimenpiteet ovat käynnissä ja kuluttajat pitävät kestotavaroiden ostamista kannattavana. Ostetaanko epävarman maailmantilanteen vuoksi ulkomaanmatkan sijasta uusi auto? Näitä pohdittiin Automarkkinat 2002 -tapahtumassa.

Tänä vuonna Suomessa tullaan myymään noin 105 000 henkilöautoa, 12 500 tavara-autoa ja 4 900 kuorma-autoa. Kuluttajien aikeiden mukaan henkilöautojen myyntimäärä säilyy ensi vuonna samalla tasolla. Nykyinen talous- ja maailmantilanne asettaa kuitenkin monia epävarmuustekijöitä.

Jos Suomen automyynti olisi EU:n keskiarvossa suhteessa BKT:een, myytäisiin meillä vuosittain 215 000 uutta autoa. Suomen markkinoilla on siis paljon patoutunutta kysyntää, joka alkaa purkautua ensi vuoden loppupuolella. Autoalan Keskusliiton mukaan 150 000 myydyn auton taso saavutetaan vuonna 2004.

Gallup Autoalan Tutkimuskeskus on selvittänyt 13 suuren automerkin myynnin ja mainospanostusten kehitystä vuosina 1990-1994 sekä 1995-2000. Selvityksen mukaan mainospanostusosuudella on vahva yhteys merkin menestykseen: panostusosuuttaan nostaneista merkeistä valtaosa kasvatti myös markkinaosuuttaan.

Tutkimuskeskus on selvittänyt myös eri väestöryhmien keskuudessa auton hankinta-aikeita. Auton ostossa nopeimmin reagoivat eläkeläiset, yli 55-vuotiaat ja naiset. Yli 55-vuotiaat myös aikovat ostaa eniten uusia autoja vuonna 2002. Kysytyimpiä ovat 110 000-130 000 mk:n autot, erityisesti sedan- ja farmarimallit.

Tutkimuslaitos Taylor Nelson Sofres Automotiven tutkimusten mukaan auton osto koetaan suureksi kustannukseksi, mutta myös tärkeäksi tapahtumaksi, josta suorastaan nautitaan. Ostoa harkitaan tarkkaan: useimmat käyvät tutustumassa eri automerkkeihin jälleenmyyjien luona, vaikka olisivatkin periaatteessa merkkiuskollisia. Valtaosa myös vertailee jälleenmyyjien hintoja.

Kovan kilpailun koetaan vaikuttavan positiivisesti koko autoteollisuuteen: se kehittää luotettavuutta, tuotevalikoimaa ja turvallisuutta. Ostoprosessilla ja jälkimarkkinoilla on vahva yhteys keskenään: yli puolet ostajista jatkaa jälkipalvelujen ostamista auton hankintapaikasta vielä takuuajan jälkeenkin.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta