30.9.2004 | Uutisarkisto

Joka viides suomalainen janoaa Seiskan kanteen?

Tuoreen KMT:n mukaan viihdelehdet jatkavat voittokulkuaan. 7 päivää -lehti on kiilannut perhe- ja yleisaikakauslehtien ykköseksi 969 000 lukijallaan. Sen edellä ovat enää asiakaslehdet Pirkka ja Yhteishyvä sekä tietysti Aku Ankka. Myös uudistunut Katso ja OHO-lehti vetoavat: niiden lukijamäärät ovat kasvaneet yli 20 prosenttia. KMT:n julkistamistilaisuudessa ilmiön syitä etsittiin niin elämän kiireellisyydestä kuin suomalaisten julkisuudenkipeydestä.

Julkkislehdet ykkösinä Norjassa ja Tanskassa

Viimeisen neljän vuoden aikana 7 päivää -lehden lukijamäärä on kasvanut 18 prosenttia ja Katso-lehden 53 prosenttia. Viihdelehtien suunnaton suosio on tuttu ilmiö muissakin Pohjoismaissa. Norjan suurin aikakauslehti on Se og Hor -julkkislehti, jota seuraa yli1,6 miljoonaa norjalaista. Tanskassa kaksi suurinta aikakauslehteä ovat julkkislehtiä, lähes miljoona lukijaa tavoittava Se & Hør sekä Billed Bladet, joka on erikoistunut kirjoittamaan kuninkaallisista ja tavoittelee näin hieman vanhempia naisia.

Vain Ruotsissa tilanne on toinen: siellä ykkösenä loistaa perhelehti Allers 590 000 lukijallaan. Myös ruokalehti Allt om Mat sekä yleisaikakauslehti Hemmets Journal päihittää julkkikset .

Krooninen ajanpuute

Uuden KMT:n julkistamistilaisuudessa puhunut tutkimuspäällikkö Mirva Tollet etsi viihdelehtien menestykselle selitystä RISC-tutkimuksen kautta. Sen mukaan lähes joka viides suomalainen haluaa julkisuuteen ja unelmoi olevansa kuuluisa. Lisäksi 70 prosenttia kansastamme kärsii jatkuvasta ajanpuutteesta, erityisen kiireisiä ovat alle 35-vuotiaat naiset. Viihdelehdet tarjoavat lyhyine räiskälejuttuineen oivan tavan päivittää tietonsa julkkisten viimeisimmistä kohelluksista.

Muualla Euroopassa kiireinen tahti alkaa jo hellittää. Meilläkin yli puolet tutkimukseen vastanneista sanoo varaavansa aikaa ymmärtääkseen asioiden todellisen arvon. Aikakauslehdet tarjoavat rauhoittumiselle hyvää seuraa: kolmannes varaa aikaa niiden lukemiseen.

Taloussanomat Lauantai ensikertalaisena

Päivittäin ilmestyvien sanomalehtien sekä iltapäivälehtien lukijamäärissä ei ole tapahtunut suuria muutoksia. Neljän viimeisen vuoden KMT-aineiston mukaan Kärkimedia-lehtien lukijamääräindeksi on aavistuksen verran laskeva, vaikka pakettiin on liittynyt muutama uusi lehti. Kannattaa kuitenkin muistaa, että KMT mittaa vain painetun lehden lukemista, ei sanomalehtien verkkoversioiden seuraamista.

Tuoreimman KMT:n mukaan sanomalehtien liitteiden lukijamäärät ovat laskussa lukuun ottamatta Ilta-Sanomat Plussaa. Uutena liitteenä mittauksessa oli mukana Taloussanomat Lauantai, joka keräsi 91 000 lukijaa.

Kauppalehti on säilyttänyt lukijansa, vaikka Taloussanomien lukijamäärä on kasvanut 12,3 prosenttia. Kasvuun on ollut vaikuttamassa ITviikon siirtyminen Taloussanomien liitteeksi.

Cosmopolitan veturina

Annan vuoden 2004 alussa tekemät uudistukset eivät vielä ole purreet lukijoihin; myös monet muut naisten yleislehdet ovat menettäneet lukijoitaan. Hienoista nousua on vain Cosmopolitanilla, Kotivinkillä ja Eevalla. Suuremman hypyn on tehnyt Kodin Pellervo, jota seuraa 15 000 uutta lukijaa.

Viimeisen neljän vuoden aikana naisten yleisaikakauslehtien kovimmat kasvajat ovat olleet Cosmopolitan (21 %), Trendi (15 %), Gloria (10 %) ja Me Naiset (9 %).

Naisten erikoislehdissä jää nähtäväksi pystyykö Aller kääntämään Fitnessin kahdeksan prosentin laskun plussan puolelle. Kilpailija Sport on saanut lukijoita lisää. Kiinnostus ruokaan säilyy: Glorian Ruoka & Viini kasvattaa edelleen lukijamääräänsä ja uutena lehtenä mittauksessa ollut Maku sai lukijoita 173 000. Lukijoitaan ovat merkittävästi menettäneet Madame, Moda ja Voi Hyvin.

Asumisen lehdistä Meidän Talo on saanut lisää lukijoita, kun taas Meidän Mökki on menettänyt niitä. Puutarhalehdistä Kotipuutarha on laskussa, Viherpiha nousussa.

Autoilun lehdistä lujimmin menee GTi-Magazinella ja pahiten piiputtaa Moottorilla (-4,2 %).

Aku havittelee miljoonaa

Aku Ankka lähestyy vakuuttavasti miljoonan haamurajaa, nyt ollaan jo 984 000 lukijassa. Demin voittokulku on pysähtynyt ja ottanut hieman takapakkia, kuten on tehnyt myös Mix-lehti. Suosikki pysyttelee asemissaan.

Tietotekniikkalehtien ykkönen, Mikrobitti, on edelleen kasvussa, samoin kuin kakkonen MikroPC. Uutena mitattu Tietoviikko on saanut lukijoita 66 000.

Talouslehdistä Arvopaperi ja Talouselämä ovat menettäneet lukijoitaan.

Asiakaslehdistä kovimman nousun on tehnyt Lento (+18,7 %), myös OP-lehdellä menee hyvin (+13,3 %). Pirkka on edelleen Suomen luetuin lehti: nyt lukijoita 2 509 000.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta