12.8.2015 | Uutisarkisto

Joko mobiiliverkkokauppaan kannattaa investoida?

Google päivitti huhtikuussa algoritmiaan ja alkoi suosia mobiililaitteiden hauissa sivustoja, jotka ovat optimoituja mobiililaitteita varten. Uudistuksella haluttiin antaa selkeä signaali myös mobiiliverkkokaupan puolesta: nyt on viimeinen hetki ryhtyä kehittämään verkkokaupan toimivuutta mobiilissa, sillä optimoimattomuus alkaa näkyä Googlen luonnollisen liikenteen määrässä.

Mutta kannattaako mobiiliverkkokauppaan vielä investoida? Verkkomainontayhtiö Criteon tuoreimman tutkimuksen mukaan verkkokaupan responsiivisuudella saadaan nostettua mobiilikävijöiden konversioastetta 59 prosenttia. Kun responsiivista sivustoa hiotaan ja muokataan vielä paremmin mobiilin käyttötapoja palvelevaksi, konversioastetta saadaan nostettua vielä 15 prosenttia lisää. Näiden lukujen perusteella pienemmänkin verkkokaupan investointi mobiiliverkkokauppaan muodostuu nopeasti kannattavaksi.

Eikä siinä vielä kaikki. Optimoinnin vaikutus ei rajaudu vain parempaan konversioon tai keskiostokseen mobiilissa, vaan näkyy muissakin ostokanavissa. Asiakkaat käyttävät 40 prosentissa verkko-ostoksista useita laitteita ennen kaupan vahvistamista; ostopäätös tehdään usein mobiilissa, mutta kauppa vahvistetaan pöytäkoneella, esimerkiksi pöytälaatikosta löytyvien pankkitunnusten vuoksi.

Verkkomaksupalveluyhtiö Klarnan tilastojen mukaan jo noin 20 % verkko-ostoksista tehdään Suomessa mobiilisti eli älypuhelimilla tai tableteilla. Vaikka kasvu on ollut huimaa, olemme silti selkeästi jäljessä muista Pohjoismaista, joissa mobiiliostojen osuus on noussut noin 40 % tuntumaan kaikesta verkko-ostamisesta. Muissa Pohjoismaissa myös älypuhelimet ovat nousseet tablettien edelle. Koska Suomi kulkee mobiiliverkkokaupassa hiukan muita jäljessä, markkinan kasvun voi ennustaa kiihtyvän lähivuosina myös meillä.

Verkkokaupan mobiilioptimoinnilla on merkittävä vaikutus myös verkkomainonnan toimivuuteen ja tehokkuuteen. Esimerkiksi hakusanamainonnassa jo yli 50 % liikenteestä tulee mobiililaitteista. Mobiilin rooli korostuu varsinkin sosiaalisessa mediassa, sillä Facebook- ja Twitter-käyttäjistä yli 70 % käyttää palveluita mobiililaitteilla. Markkinointieurolle saadaan selkeästi enemmän vastinetta, kun laskeutumissivun kokemus on kunnossa.

Kaipaatko tukea mobiiliverkkokaupan kehittämiseen? Ota yhteyttä miikka.rahikainen@dagmar.fi

Lähteet:

State of Mobile Commerce Q2 2015, Criteo

Mobiiliverkkokauppa on lähes tuplaantunut alle vuodessa, Klarna 2014

https://www.klarna.com/fi/lehdistopalvelut#/pressreleases/mobiiliverkkokauppa-on-laehes-tuplaantunut-alle-vuodessa-1039831

Miikka Rahikainen

Miikka Rahikainen

Miikka Rahikainen on Digital Manager, jonka erikoisosaamista on tulospohjainen markkinointi. Vapaa-aika hänellä kuluu erilaisten urheilulajien parissa; perinteisesti ja sähköisesti, sekä pienoisautoillen.

Lisää aiheesta