Henkilöbrandi on yhdistelmä rationaalisia ja emotionaalisia ominaisuuksia – vahvuuksia, taitoja, arvoja ja kiinnostuksen kohteita. Näitä ominaisuuksia voidaan käyttää erottautumiseen ja ohjaamaan uravalintoja.
Onnistuneen brandinrakentamisen kautta voi oppia ymmärtämään itseään paremmin, saada itsevarmuutta, erottua muista, saada parempia ja mielenkiintoisempia työtehtäviä, menestyä myös huonoina aikoina – ja mikä parasta, tienata enemmän.
Kolmivaiheinen henkilöbrandin rakennusmalli
Vaihe 1: Löydä oma brandisi
Anna brandillesi sisältö. Mieti, mikä on visiosi ja päämääräsi. Kuten Gandhi sanoi: ”Meidän on oltava se muutos, jonka haluamme toteutuvan maailmassa.” Sido henkilöbrandisi tavoitteisiin. Miltä haluaisit elämäsi näyttävän vuoden kuluttua? Entä kahden tai viiden vuoden?
Menestyksekäs henkilöbrandi on aito. Siksi sinun täytyy tuntea itsesi, ennen kuin voit rakentaa itsestäsi menestyksekkään brandin. Jos olet luova, dynaaminen, ulospäin suuntautunut ja räiskyvä, et onnistu, jos yrität viestiä esimerkiksi ennustettavuutta tai vakautta.
Sinun täytyy myös tuntea kilpailijasi. Ovatko he työtovereitasi vai muita saman alan ihmisiä? Jos aiot tehdä isoja harppauksia urallasi, nykyiset työtoverisi eivät todennäköisesti ole kilpailijoitasi. Jos taas tähtäät suoraan ylöspäin johtavampaan asemaan, voi olla helpompi tunnistaa myös kilpailijat ja heidän ominaisuutensa.
Vaihe 2: Merkitse brandisi kaikkeen mitä teet
Ensimmäisen vaiheen tulosten perusteella voit alkaa luoda henkilöbrandisi profiilia. Kuvaile brandisi perusolemus. Listaa brandiominaisuutesi, luo brandilupaus ja henkilökohtainen sloganisi. Tämä helpottaa sinua kehittämään brandillesi viestintäsuunnitelman.
Kun tunnet itsesi, kilpailijasi ja tavoitteesi, voit määrittää niiden viestintävälineiden yhdistelmän, joilla tavoitat kohderyhmäsi tehokkaasti. Haluatko esimerkiksi kirjoittaa artikkeleita tai avustaa sisäistä uutislehteä? Vai sopisivatko säännölliset puhetilaisuudet brandiisi?
Merkitse brandisi kaikkeen mitä teet. Kun pidät esitelmää, osallistut palaveriin tai kirjoitat raporttia, älä koskaan jätä brandia taka-alalle. Mieti, miten voit yhdistää brandisi kaikkiin tilanteisiin – jokaiseen kokoukseen, jokaiseen projektiin, jokaiseen liikematkaan, jokaiseen businesslounaaseen.
Kyseenalaista kaikki mitä teet, jokainen työväline jota käytät, jokainen vaate joka on ylläsi. Ovatko ne linjassa brandisi kanssa? Onko sinulla multimediapuhelin, mutta käytät painettua kalenteria tai käsintehtyä tehtävälistaa? Käytätkö salkkua? Jatkuva kyseenalaistaminen auttaa pitämään brandisi kirkkaana, johdonmukaisena ja jatkuvana.
Vaihe 3: Arvioi ja kehitä brandiasi
Arvioi säännöllisesti brandisi menestystä. Jos olet työntekijänä yrityksessä, hyödynnä kehityskeskusteluja sekä esimiestesi ja työtovereittesi muuta palautetta. Keskity muutamaan luotettavaan ihmiseen, joilta saat rehellistä palautetta. Jos olet konsultti, anna asiakkaillesi palautelomake jokaisen projektin jälkeen. Hanki niin paljon inputtia kuin mahdollista, jotta outputti olisi mahdollisimman vahva.
Brandien on kehityttävä ajan myötä, jotta ne pysyisivät relevantteina kohderyhmälleen. Tämä saattaa merkitä toiminta-alueesi laajentamista (McDonaldsista saa nyt myös salaattia). Tai sitä, että viestiäsi on hiukan muokattava (vaihdetaan painetusta resumesta CD-versioon). Se voi myös merkitä brandiominaisuuksiesi laajentamista samalla kun etenet urallasi (Volvo viestii turvallisuuden lisäksi tyylikkäästä muotoilusta).
Lähdetpä mille tielle tahansa, varmista että brandisi pysyy aitona, erottuvana ja yhdenmukaisena. Ja ovi menestykseen on avoin!
Lähde: brandchannel.com. William Arruda: Build Your Personal Brand and Expand Your Success.