1.7.2004 | Uutisarkisto

Juhannustaiat paljastivat salaisia mediasuhteita

Juhannustaiat paljastivat salaisia mediasuhteita (1.7.2004)

Juhannustaiat paljastivat salaisia mediasuhteita (1.7.2004)

Juhannus on monille taianomaista aikaa. Joku asettelee 13 kukkaa tyynyn alle, toinen tuikkaa yhdeksän silmäneulaa lähteeseen kultaisen sormuksen läpi, kolmas lakaista lohnottaa kaivon ympärystä vastapäivään ilkialastomana. Yhden uskomuksen mukaan mittumaarinyönä pitää asettaa vastakkain kaksi peiliä; kun katsoo toiseen peiliin, näkee toisessa tulevan elämänkumppaninsa. Perinteitä kunnioittaen asetimme peilin muun muassa Antero Mertarannan, Pirkka-Pekka Peteliuksen sekä Miljonääri-Jussin eteen – ja kurkistimme, mitä ihmettä toisesta kuvastimesta paljastuikaan.

 

 

Puhemiehenä lehdille ja tv-ohjelmille

Juhannuksen alla parisuhdekysymykset tapaavat nousta pintaan; uusia lupauksia tehdään kaikessa hiljaisuudessa ja vanhoja puretaan vastarannalle kuuluvalla älämölöllä. Niinpä Mediaviestin toimituskin äityi pohtimaan, josko lehtiä ja tv-ohjelmia voisi niputtaa pareiksi. Lipposlaavisuutta välttäen heittäydyimme puhemiehiksi ja tartuimme aiheeseen kepeällä nilkkaremmituntumalla.

Mutta miten valita parempi puolisko 7 päivää -lehdelle? Mikä ohjelma sopisi viettämään aikuista onnea ET-lehden kanssa?

Päätimme etsiä samankaltaisuuksia tutkimalla lehtien ja tv-ohjelmien lukija- ja katsojarakenteita. Pisteohjelmat jätimme kättelyssä rannalle ruikuttamaan, ja kelpuutimme mukaan vain sellaisia tv-ohjelmia, joilla oli neljän kuukauden aikana vähintään viisi lähetystä. Muutaman klusteriajon jälkeen olimmekin valmiita muodostamaan mahdollisia pareja kahden hoon menetelmällä – harjaannusta ja harkintaa käyttäen.

Sporttia ja realitya

Subtv:n lähettämät Miljonääri-Jussi extrat vokottelisimme Karibian-lomalle yhdessä Fitness-lehden kanssa. Molempien suosijat painottuvat alle kolmekymppisiin, kaupunkilaisiin daameihin. Nuoresta iästään huolimatta he ovat usein korkeasti koulutettuja. Joka kolmannella on skidejä, noin puolet asuu yli kolmen hengen taloudessa.

Sport-lehti puolestaan saisi kunnon kesäheilan Nelosen Paratiisihotellista. Nuoria neitoja löytyy näidenkin ystävistä, mutta edellistä paria vähemmän kaupunkilaisia ja enemmän sinkku- tai paritalouksia. Yllättävää kyllä, myös eläkeläisiä on enemmän, vaikka heidän osuutensa jääkin alle kymmenen prosentin.

Iltapäivälehtiä ja urheilua

Ilta-Sanomat ja Nelosen Urheilu-uutiset keräävät lähimaastoon eniten miehiä, joista puolet asettuu 30-54-vuoden tanakkaan keski-ikään. Jälkipolvi pyörii joko heidän kotinurkissaan tai treenaa jo siipiensä kantavuutta. Useimmat taistelevat työelämässä – vankalla keskiasteen koulutuksella.

Ilta-Sanomien Urheilu-liite lyöttäytyy mieluusti samaan kaukaloon Ylen Lätkän MM-kisojen kanssa. Tämä parivaljakko kokoaa ympärilleen vieläkin miehisemmän joukon, mutta hieman vanhempaa ja kaupunkilaisempaa tossunkuluttajaa. Eikä lapsiakaan ole siunaantunut samaan tahtiin.

Annan onni T.i.l.a:ssa

MTV3:n T.i.l.a voisi muuttaa saman katon alle Annan kanssa. Niiden seurassa viihtyvistä noin puolet on 30-54-vuotiaita ja kaksi kolmesta naisia. Aika harva heistä on sinkkuja, sitäkin useampi toimihenkilöitä tai johtavassa asemassa olevia. Varsinaisia perusduunareita on keskimääräistä vähemmän.

Me Naiset armastelisi iltaisin MTV3:n Kaunis olo -ohjelman kanssa. Niitä suosivat ovat hyvin samankaltaisia edellisen parin ystävien kanssa.

Matkaopas ja Ou Nou!

Nelosen Ou Nou! löytää onnen satamaan Matkaoppaan rinnalla. Molemmat viihdyttävät eniten naisia, joista puolet on ennättänyt 30-54-vuoden äbsölutli nuorekkaaseen ikään. Ja sanokaa jos olemme väärässä, mutta opiskeluintoa heillä tuntuu olleen keskimääräistä enemmän.

ET-lehden verkottaisimme aikuiseen suhteeseen MTV3:n Emmerdalen tai Kauniit ja rohkeat -sarjan kanssa. Niitäkin seuraavat etupäässä naiset, mutta nyt vähintään joka toinen on yltänyt 55 vuoden seesteisemmälle puolen. Lähes joka toinen nauttii eläkepäivien tuomasta ylimääräisestä ajasta. Aniharva on heittäytynyt pelkän kännykän varaan.

Hymy –  Se on siinä

MTV3:n Käytäväpeli lähtisi ilosta kirkuen 7 päivää -lehden matkaan.

Tästä railakkaasta menosta ovat kiinnostuneet niin miehet kuin naiset, kevyellä naispainotuksella. Yli 55-vuotiaat eivät juuri vaivaudu, joten ryhmästä löytyy teinejä ja varhaiskeski-ikäisiä. Mukana on poikkeuksellisen vähän suurimpien kaupunkien asukkaita, eikä korkeakoulututkinnosta juurikaan välitetä. Lähes joka kolmas on heittänyt lankapuhelimen jorpakkoon ja elää pelkän kännykän varassa. Joka toinen on harjoittanut pirttiviljelyä, lapset ovat teini-ikäisiä tai vanhempia.

Mertarannan juontama Se on siinä iskee helposti Hymy-lehden. Molemmat ovat hieman enemmän miesten mieleen. Mutta mistään pojanklopeista tai tytönheitukoista ei ole kyse, sillä joka kolmas tätä parivaljakkoa seuraavista on kohonnut oloneuvoksen asemaan. Suurimmista kaupungeista heitä on vaikea löytää, eivätkä he ole kovin pitkään viihtyneet koulunpenkillä.

Koiramme & Amazing Race

MTV3:n Yhdeksän Uutisten mielitietyksi sopisi Apu, Kymmenen Uutisten Valitut Palat. Jälkimmäisen parin kavereilla on keskimäärin hieman korkeampi koulutus ja ammattiasema. Yhden hengen talouksia on hitusen vähemmän.

Nelosen 70's Show voisi deittailla City-lehtien kanssa. Retrohenkisestä suhteesta pitävistä yli puolet on alle kolmekymppisiä, miehiä ja naisia. Kaupunkilaiset painottuvat ja mobiili on in: lähes joka toinen pärjää pelkällä kännykällä.

Koiramme-lehti kiehnää innokkaasti MTV3:n Amazing Race -sarjan ympärillä. Jännittävää suhdetta seuraavista noin puolet elää kolmihenkisissä talouksissa ja lähes puolet on 30-54-vuotiaita. Tämä susipari saattaakin yhdistää kokonaisia perheitä, etenkin äitejä ja lapsia.

Mediaviestin peilitestin avulla syntyi uusia, mielenkiintoisia parisuhteita. Toki muitakin keinoja sopii kokeilla mieluisan kumppanin löytämiseksi. Juhannuksen vastaisen yön voi uinua vaikka kiuruveteläisittäin – pestyissä vaatteissa virsikirja pään alla.

Lähteet:
KMT2003, NMP 
Finnpanel / TV-mittaritutkimus 1.1.-30.4.2004

 

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta