20.5.2009 | Uutisarkisto

Kadonneet kolme sanaa

Kaksi viikkoa sitten Glasgown kentällä Easyjetin työntekijä piti annetuista ohjeista kiinni ja vaati Bebe-nallekarhua sylissään kiikuttaneelta 6-vuotiaalta Alba Apreciado-Perisiltä yhdeksän punnan lisämaksua ylimääräisestä matkatavarasta. Ja lapsi vain halusi suojata nalleaan kastumiselta kuljettamalla sitä muovipussissa. Lapsen äiti tuohtui, ei maksanut, lapsi itki, äiti ilmoitti lehdille, isot mediat tarttuivat juttuun, ihmiset kiinnostuivat  ja nyt kahta viikkoa myöhemmin Google-haku Easyjet teddy bear  nostaa 50 000 osuman kärkeen vain ja ainoastaan viittauksia tästä tapauksesta – kiitos nopeiden bloggaajien, joille uutinen oli herkullinen kommentoitava ja linkattava. Dagmar Digitalin Strategic Planner Tero Pajunen kertoo, mitä markkinoija voi oppia tapauksesta.

Joku voisi väittää, että muutamalla uutisartikkelilla ei ole kovinkaan paljon pitkäaikaista vaikutusta ja että harva googlettaa Easyjetin myynnissä olevia nallekarhuja. Mutta osa näistä kirjoituksista, joissa käytetään melko värikästä kieltä (”Easyjet hates children”) nousee hakutuloksissa ensimmäiselle sivulle myös silloin, kun hakusanoiksi naputellaan Easyjet ja children.

Otetaanpa rinnalle positiivinen esimerkki sosiaalisen median nopeudesta ja muutaman sanan voimasta.

Martin Luther Kingin 1963 elokuussa pitämä ”I have a dream” –puhe on varmasti yksi tunnetuimmista ja lainatuimmista koskaan pidetyistä puheista. Joka vuosi tammikuun kolmantena maanantaina Yhdysvaltain koulut, pankit ja valtion laitokset suljetaan Kingin muistolle. Ja jos miehestä ei muualla muuta tiedetä, niin puheen otsikko nyt ainakin; ”I have a dream” speech –haku tuottaa kunnioitettavat kolme miljoonaa osumaa Googlessa.

Obama Barackin loisteliaasti sosiaalista mediaa hyödyntäneen kampanjan yhdeksi tärkeistä teemoista nousi hänen New Hampshiressa 2007 pitämänsä ”Yes we can” –puhe. Jenkkiräppäri will.i.am teki viime vuoden helmikuussa siitä erittäin suositun kappaleen, joka videoitiin ja ladattiin muutamaan verkkopalveluun.

Videota kaikkine versioineen on katsottu ja kommentoitu kymmeniä miljoonia kertoja ja nyttemmin ”Yes we can” speech -haulla löytyy yli 6 miljoonaa osumaa Googlessa. Yes we can to opportunity and prosperity.

Mitäpä jos (Elämä on Juhla)

Kommentteja ja mielipiteitä ihmisistä, ilmiöistä, yrityksistä ja niiden tuotteista syntyy verkkoon ihmisten jaettavaksi enemmän ja nopeammin kuin koskaan ennen.

Kaikki ilmiöt eivät ole Obaman luokkaa, eivätkä kaikki asiakaspalvelukömmähdykset aiheuta kymmeniä tuhansia kommentteja. Silti hyvinkin arkipäiväisistä tuotteista ja palveluista nousee kymmeniä tai satoja keskustelunavauksia kuukausittain, usein yllättävissäkin paikoissa. Siis jos nyt yleensä pitää murha.info-nimistä palvelua brändilleen yllättävänä paikkana.

Interquestin viime vuoden puolella toteuttaman tutkimuksen  mukaan noin puolet suomalaisista yrityksistä seuraa verkkokeskusteluja jollakin tavalla, vaikka suunnitelmallinen, tavoitteellinen seuraaminen on huomattavasti harvinaisempaa.

Yritykset tarvitsevat keskustelujen seurantaan resursseja ja määritellyt prosessit, mutta myös kunnolliset välineet. Hyvillä työkaluilla pystytään seuraamaan yritykselle mielenkiintoisimpia keskusteluja: mitä tuotteista ja palveluista kirjoitetaan, mitä kanavia käytetään ja mitkä ovat vaikutusvaltaisimmat sivustot.

Työkaluja voidaan käyttää oman yrityksen tuotteista tai palveluista käytävän keskustelun seurannan lisäksi kilpailijaseurantaan ja kuluttajaymmärryksen kartuttamiseen.

Esimerkiksi tuotelanseerauksen suunnitteluvaiheessa helpottaa paljon, jos tiedetään viimeisen puolen vuoden ajalta, millä keskustelusivustoilla tai henkilöillä on vaikutusvaltaa, mistä kohderyhmä on keskustellut ja kuinka aktiivisesti, ja minkälaiset asiat koetaan tärkeimmäksi tuotekategoriassa.

Lanseerauksen jälkeen voidaan tarkastella kuinka, miten ja missä keskustelu aiheen ympäriltä heräsi. Yhdistämällä keskusteluista saatava tieto kampanja- ja myyntidataan saadaan kokonaiskuva kampanjan onnistumisesta ja onnistumisen elementeistä.

Indicator NetScan -palvelu

Dagmarin Indicator NetScan -palvelu on kehitetty helpottamaan ja nopeuttamaan systemaattista keskustelujen seurantaa verkossa. Asiakkaan tarpeiden mukaan valitaan joko määräaikainen, esimerkiksi kampanjakohtainen tai jatkuva seuranta.

Reaaliaikaisen seurannan ansiosta keskustelujen määrä ja laatu selviävät tuossa tuokiossa. Aktiivisista keskusteluista saatavat sähköpostihälytykset auttavat reagoimaan välittömästi, jos tilanne niin vaatii.

Hyvää perusnäkemystä maineenhallinnan muutoksesta antavat muun muassa David Meerman Scottin helppolukuinen kirja The New Rules of Marketing & PR ja saman kirjoittajan tuoreempi World Wide Rave.

Obaman kampanjasta ja osallistamisesta enemmän kiinnostuneiden kannattaa lukea vaikka Fast Companyn maaliskuussa julkaisema pitkähkö artikkeli: The Kid Who Made Obama President.

Haluatko yrityksellesi kunnon työkalut ja toimintamallit verkkokeskustelujen seurantaa? Ota yhteyttä tero.pajunen(at)dagmar.fi .
Lähteet:
Fast Company
Interquest
Samuli Putro
Stam1na
Telegraph

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta