19.11.2006 | Uutisarkisto

Ketkä juhlivat printtimaailmassa vuonna 2007?

Ensi vuoden aikana selviää, mitkä naistenlehdet pärjäävät kisassa, miten Pirkan uudistaminen onnistuu ja mihin suuntaan Yhtyneiden Kuvalehtien tuoreet päätoimittajat luotsaavat lehtiään. Takuuvarmoja juhlijoita ovat ainakin Avotakka, Gloria, Kodin Kuvalehti ja Tietokone, jotka viettävät synttäreitään. Sanomalehtipuolella Helsingin Sanomat kannustaa innovatiiviseen printtimainontaan poistamalla osittain määräpaikka- ja erikoisratkaisukorotukset. Suunnittelujohtaja Mari Riipinen kokosi yhteenvedon aikakauslehtien ja sanomalehtien ensi vuodesta.

Aikakauslehdet korottavat ilmoitushintojaan ensi vuonna keskimäärin kaksi prosenttia. Kun lehtien lukijamäärät ovat pääsääntöisesti laskusuunnassa, tarkoittaa tämä sitä, että bruttokontaktihinnat nousevat, useissa tapauksissa jopa reippaasti. Lehtitalokohtaisten panostustasojen ja niihin sidottujen volyymietujen merkitys lopullisen kontaktihinnan muodostumisessa on keskeinen.

Nyt trendinä on tehdä yleisaikakauslehtiä entistä selkeämmin fokusoiduille kohderyhmille. Erityisen kiinnostavina pidetään ostovoimaisia aikuisia naisia. A-lehdet lanseerasi elokuussa 2006 Jaden, uuden 40+ naisille suunnatun aikakauslehden, jolla oli valmis tilaajapohja Madam-lehden perintönä. Sanoma Magazines Finland toi lokakuussa markkinoille samalle kohderyhmälle suunnatun Sara-lehden, jonka ensimmäinen 110 000 kappaleen painos oli irtonumeromyynnissä yhden euron tutustumishintaan.

Marraskuun alussa Bonnier julkisti ensimmäisen Suomen markkinoille tehtävän lehtensä nimeltä Olivia. Sen kohderyhmäksi on valittu 30+ naiset. Olivian ensimmäinen numero ilmestyy helmikuussa 2007. Noin kolmekymppiselle, vakiintuneessa elämäntilanteessa olevalle naiselle tehdään myös Iltalehden kylkiäisenä irtonumeromyynnissä oleva Ilona, jota myydään viikoittain 40 000-50 000 kpl. Ilonan irtonumeromyyntipisteitä on yli 5 000, joka on suurin aikakauslehdillä oleva myyntiverkosto. Ensimmäisiä, virallisia KMT-lukijamääriä Ilonasta on tiedossa keväällä 2007, Atlaksen mukaan lukijoita on 113 000.

Pirkan ruokasivut yhteistyössä Maku-lehden kanssa

Yhtyneillä Kuvalehdillä on kuluvana vuonna aloittanut peräti kahdeksan uutta päätoimittajaa, muun muassa Seuran Pekka Numminen, Annan Taina Laine ja Kotilieden Leeni Peltonen. Uusien päätoimittajien myötä lehtiin tullee myös uudenlaisia näkökulmia ja painotuksia. Yhtyneet päättää vuodenvaihteessa yhteistyön Painonvartijat Oy:n kanssa ja luopuu samalla Painonvartijat-lehdestä. Painonvartijat jatkaa itse lehden julkaisemista, kun taas Yhtyneet tuo markkinoille uuden painonhallinnan erikoislehden KG:n.

Sanoma Magazines Finlandissa juhlivat tasavuosiaan muun muassa Kodin Kuvalehti 40 v., Tietokone 25 v. ja Gloria 20 v. SMF:n mediamyynnin palettiin kuuluvat ensi vuonna myös Alkon asiakaslehti Etiketti ja EK:n jäsenlehti Prima. AutoBildin ja Me Naisten ”aukeama kokosivun hinnalla” -erikoishinnoittelu jatkuu myös ensi vuonna, kun varaus on tehty 31.12.2006 mennessä. Aivan uutta ajattelua Sanoma-leirissä edustaa mahdollisuus paketoida Ilta-Sanomat-mediaperheen tuotteita SMF:n miestenlehtien kanssa.

A-lehdissäkin juhlitaan: 2007 on myös Avotakan 40-vuotisjuhlavuosi. A-lehtien ensi vuoden varsinainen suurtapaus on kuitenkin Pirkka-lehden uudistaminen. Vuoden alusta uudistuvassa Pirkassa K-ryhmän kanta-asiakastarjouksia sisältävät Plussasivut ovat osa lehteä. Ruokasivuja toimitetaan yhteistyössä Maku-lehden toimituksen kanssa, niitä tulee olemaan noin 20 prosenttia lehden sivuista. Muita tärkeitä aihepiirejä Pirkassa ovat muoti, koti ja urheilu.

Metron ja Uutislehti 100:n rooleja tarkistetaan

Kärkimedian lehtien hinnoissa ei ole tiedossa suuria muutoksia. Keskimääräinen ilmoitushintojen korotus on kaksi prosenttia, määräpäiväpaketeissa 2,3 prosenttia ja kelluvissa paketeissa 1,4 prosenttia. Hinnankorotusten todellinen vaikutus kontaktihintaan riippuu mainostajan käyttämästä lehtivalikoimasta, ilmoituskoosta ja ostotavasta.

Myös Helsingin Sanomat ilmoittaa keskimääräiseksi hinnankorotukseksi kaksi prosenttia. Uutta hinnoittelussa on se, että Hesari luopuu osittain määräpaikkojen ja täysin erikoisratkaisujen lisähinnoista. Näin mainostajia halutaan kannustaa entistä innovatiivisempaan printtimainontaan. Helsingin Sanomissa uudistetaan myös luokiteltujen ilmoitusten ilmettä.

Sanoma Kaupunkilehdet skarppaa keskenään kilpailevien Metron ja Uutislehti 100:n rooleja: Metron fokus on ensi vuonna valtakunnallisempi ja kohderyhmältään nuorempi kuin Uutislehti 100:n, joka puolestaan keskittyy selkeämmin pääkaupunkiseudun asioiden uutisointiin. Strategian selkiyttäminen ulottuu myös jakeluun.

Kauppalehti ja Presso laskevat hintojaan

Kauppalehden runkolehden keskimääräinen ilmoitushinta laskee 2,5 prosenttia. Hintamuutokset koskevat erityisesti isompia ilmoituskokoja, pikkupalkkia sekä vesileima-tuotetta. Option hinnoittelu säilyy ennallaan, mutta Presson hinnat laskevat keskimäärin 20 prosenttia.

Taloussanomat jatkaa ensi vuonna eri viikonpäivien teemoittelua sekä niihin liittyviä lisäjakeluita. Tiistaisin ilmestyy Yrittäjä-teema, keskiviikkoisin 4M-teema, torstaisin lehden välissä jaetaan IT-viikko ja perjantain teema on Johda & Kehitä. Kesällä lehti ei ilmesty lauantaisin, Viikonvaihde-teema julkaistaan tuolloin perjantain lehdessä.

Lähde: TNS Atlas huhti-kesä 2006

Artikkelin korjattu versio julkaistu 21.11.2006.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta