23.1.2003 | Uutisarkisto

Kiinan ja Venäjän mainoskakut kasvavat rajua vauhtia

TNS Media Intelligencen Jean-Michel Portier kertoi Mainosvuosi 2002 -tilaisuudessa, miten vuosi sujui muualla maailmassa ja millaiseksi sen ennustetaan muotoutuvan tänä vuonna. Maailman mainoskakun arvo oli vuonna 2002 yhteensä 320 miljardia euroa.

Pohjois-Amerikan osuus maailman mainoskakusta oli 43 %. Vaikka kaikkien Euroopan maiden panostukset lasketaan yhteen, emme yllä samalle tasolle. Euroopan osuus jäi 30 %:iin. Aasiassa ja Tyynen valtameren alueella lohkaistiin 20 % kakusta ja muualla 7 %.

Vuonna 2002 USA:ssa sijoitettiin mainontaan 130 miljardia euroa. Japani kiri kakkoseksi 36 miljardin panostuksellaan. Seuraaviksi sijoittuneet Saksa, Iso-Britannia ja Ranska jäivät kukin alle 20 miljardiin euroon.

Viime vuonna tästä joukosta vain USA:ssa mainonnan määrä kasvoi, Japanissa ja Saksassa se laski noin kolme prosenttia, Iso-Britanniassa ja Ranskassa pysyttiin edellisen vuoden tasolla. Tälle vuodelle joka maalle povataan vähintään yhden prosentin kasvua.

USA:ssa mainonnan arvioidaan kasvaneen vuonna 2002 vähintään 2,5 % ja sen selitetään perustuvan muun muassa olympiakisoihin sekä syyskuisiin vaaleihin. Televisio, radio ja sanomalehdet kasvattivat mainospanostuksiaan, mutta aikakauslehdet, ulkomainonta ja verkkomainonta jäivät miinukselle. Tälle vuodelle ennustetaan tasaista kasvua koko vuodelle, kaikille mediaryhmille. Esimerkiksi suosittu Super Bowl -tv-mainosaika on myyty lähes loppuun ja sen 30 sekunnin spotin keskihinta kohosi uuteen ennätykseen, 2,1 miljoonaan dollariin. 61:stä spotista on myymättä enää 6.

Kiina ja Venäjä painivat mainonnan kasvuluvuissa aivan omissa sarjoissaan. Kiinassa mainonnan määrä kasvoi viime vuonna 15 % ja Venäjällä 20 %. Kehityksen uskotaan jatkuvan ensi vuonna samaa vauhtia.

Venäjällä kasvua on siivittänyt suotuisan talouskehityksen lisäksi kansainvälisten mainostajien lisääntyneet panostukset. Esimerkiksi tv-mainonnan panostukset kasvoivat viime vuonna 83 %.

Kiinassa nopea talouskasvu siirtyy vauhdilla keskiluokan ostovoimaan. Mainonnan määrän lisääntymistä edistivät myös WTO-jäsenyys sekä Koreassa pidetyt Jalkapallon MM-kisat.

Jean-Michel Portier totesi, kuten moni muukin, että juuri nyt tulevan kehityksen ennustaminen on hyvin vaikeaa. Monet epävarmuustekijät, taloudellinen epävarmuus sekä sodanuhka, pitävät ennusteet varovaisina. Mitään yleistä suuntausta ei ole näkyvissä, vaan jokainen maa on oma tapauksensa. Suurimmissa maissa odotetaan kuitenkin maltillista kasvua.

Jo tilastollisen todennäköisyyden mukaan tänä vuonna pitäisi päästä positiiviseen kasvuun, sillä aiemminkaan ei ole koettu kolmea miinusmerkkistä vuotta peräkkäin.

Ja vuosi 2004 on varmasti positiivinen, ainakin USA:ssa, jossa jännitetään tuolloin sekä USA:n presidentinvaaleja että kesäolympialaisia.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta