Kilpailevilla verkkomittareilla lähes samoihin tuloksiin (23.3.2000) |
Verkkopalvelujen kävijämäärien mittareita on tällä hetkellä kaksi: Taloustutkimuksen Web Traffic Monitor (WTM) ja Gallupin WebMeasure (WM). GallubWebilläon sopimus 21 verkkopalvelun kanssa, Taloustutkimuksen WTM:ssä on mukana noin 40 verkkomediaa. Osa medioista on vielä toistaiseksi mukana molemmissa, eri mittaustekniikkoja käyttävissä järjestelmissä. Silti tuloksissa ei näytä olevan merkittäviä eroja.
|
Molemmissa verkkomittareissa oli vielä ainakin helmikuussa mukana Iltalehti Online, Mikrobitti/Mbnet, Tietokone WEBline, Me Naiset, Prosessori ja ITviikko. Kävijämäärissä ei tunnu olevan suuria eroja, esim. Iltalehdella oli WTM:n mukaan helmikuussa 155 900 eri kävijää, ja WM:n mukaan 156 800 eri kävijää. Molemmat järjestelmät raportoivat keskimääräiset viikkokäyttöluvut: eri kävijät, kaikki käynnit yhteensä ja sivupyyntöjen määrän. WebMeasure raportoi myös palvelussa vietetyn ajan. Tämä ominaisuus puuttuu WTM:n raporteista. Verkkomainontaa myyviä saitteja on jo lähes 200, joten suurin osa ei vielä ole mukana yleisissä kävijämäärätutkimuksissa. Silloin kävijämäärät perustuvat median omaan seurantajärjestelmään, ja niitä ei saa verrata WTM:n tai WM:n lukuihin. |