23.3.2000 | Uutisarkisto

Kilpailevilla verkkomittareilla lähes samoihin tuloksiin

Kilpailevilla verkkomittareilla lähes samoihin tuloksiin (23.3.2000) Verkkopalvelujen kävijämäärien mittareita on tällä hetkellä kaksi: Taloustutkimuksen Web Traffic Monitor (WTM) ja Gallupin WebMeasure (WM). GallubWebilläon sopimus 21 verkkopalvelun kanssa, Taloustutkimuksen WTM:ssä on mukana noin 40 verkkomediaa. Osa medioista on vielä toistaiseksi mukana molemmissa, eri mittaustekniikkoja käyttävissä järjestelmissä. Silti tuloksissa ei näytä olevan merkittäviä eroja. Molemmissa verkkomittareissa oli […]

Kilpailevilla verkkomittareilla lähes samoihin tuloksiin (23.3.2000)

Verkkopalvelujen kävijämäärien mittareita on tällä hetkellä kaksi: Taloustutkimuksen Web Traffic Monitor (WTM) ja Gallupin WebMeasure (WM). GallubWebilläon sopimus 21 verkkopalvelun kanssa, Taloustutkimuksen WTM:ssä on mukana noin 40 verkkomediaa. Osa medioista on vielä toistaiseksi mukana molemmissa, eri mittaustekniikkoja käyttävissä järjestelmissä. Silti tuloksissa ei näytä olevan merkittäviä eroja.

Molemmissa verkkomittareissa oli vielä ainakin helmikuussa mukana Iltalehti Online, Mikrobitti/Mbnet, Tietokone WEBline, Me Naiset, Prosessori ja ITviikko. Kävijämäärissä ei tunnu olevan suuria eroja, esim. Iltalehdella oli WTM:n mukaan helmikuussa 155 900 eri kävijää, ja WM:n mukaan 156 800 eri kävijää.

Molemmat järjestelmät raportoivat keskimääräiset viikkokäyttöluvut: eri kävijät, kaikki käynnit yhteensä ja sivupyyntöjen määrän. WebMeasure raportoi myös palvelussa vietetyn ajan. Tämä ominaisuus puuttuu WTM:n raporteista.

Verkkomainontaa myyviä saitteja on jo lähes 200, joten suurin osa ei vielä ole mukana yleisissä kävijämäärätutkimuksissa. Silloin kävijämäärät perustuvat median omaan seurantajärjestelmään, ja niitä ei saa verrata WTM:n tai WM:n lukuihin.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta