Dotcom-mainostajat olivat viime vuonna suurimpia mainostajia monessa maassa. Niiden nopeasti kasvaneet jättipanostukset edistivät medioiden hinnankorotuksia ja kannustivat mainostoimistoja palkkaamaan lisää väkeä. Viime vuonna USA:n lukuja nostivat myös presidentinvaalit sekä olympialaiset.
Kestämättömien panostustasojen jälkeen tänä vuonna eletäänkin nyt useassa maassa ”sopeutumisen” aikaa. Dotcomien alamäki, laskevat pörssikurssit ja äkilliset tulospaineet ovat saaneet osan mainostajista tarkistamaan mainospanostuksiaan.
90-luvun laman kokeneet mainostajat tuskin pienentävät mainosbudjettejaan. Mainosmarkkojaan säästelleet mainostajat oppivat, kuinka kallista on laman jälkeen saavuttaa menetetty markkina-asema takaisin. Parhaimman taloudellisen tuloksen tekivät pitkäjänteisesti investoivat mainostajat.
Yritysten tulosten seurannasta on myös siirrytty tarkkailemaan pörssikurssien odotuksia, jolloin mainonnan merkitys on kasvanut entisestään.
Useimpien ennusteiden mukaan mainonnan määrä kääntyy kasvuun vuoden vaihteen jälkeen. Sitä ennen mainostajien kannattaa hyödyntää mediamarkkinoiden mahdolliset hintajoustot.
Mainontaan käytetty markkamäärä tammi-kesäkuussa 2001 (ilman rivi-ilmoituksia)
000 mk | Muutos % | |
Sanomalehdet Aikakauslehdet Televisio Radio Ulkomainonta Elokuva Verkkomedia Yhteensä |
1.688.068 449.454 597.548 100.468 105.852 6.010 26.558 2.973.958 |
-1,8 +2,9 -8,6 +3,3 +2,9 +38,8 +5,7 -2,1 |
(Sisältää vaalimainonnan)
Lähde:Gallup-Mainostieto
Mainonnan määrän kasvuennusteita (%) 2001-2002
USA 2001 | USA 2002 | |
Lehman Brothers Universal McCann Zenith Media |
-0,3 +2,5 -2,0 |
+4,5 +5,0 +4,7 |
Maailma 2001 | Maailma 2002 | |
Lehman Brothers Universal McCann Zenith Media |
+1,3 +3,7 +1,4 |
+4,7 +5,2 +5,9 |