Dagmar

Dotcom-mainostajat olivat viime vuonna suurimpia mainostajia monessa maassa. Niiden nopeasti kasvaneet jättipanostukset edistivät medioiden hinnankorotuksia ja kannustivat mainostoimistoja palkkaamaan lisää väkeä. Viime vuonna USA:n lukuja nostivat myös presidentinvaalit sekä olympialaiset.

Kestämättömien panostustasojen jälkeen tänä vuonna eletäänkin nyt useassa maassa ”sopeutumisen” aikaa. Dotcomien alamäki, laskevat pörssikurssit ja äkilliset tulospaineet ovat saaneet osan mainostajista tarkistamaan mainospanostuksiaan.

90-luvun laman kokeneet mainostajat tuskin pienentävät mainosbudjettejaan. Mainosmarkkojaan säästelleet mainostajat oppivat, kuinka kallista on laman jälkeen saavuttaa menetetty markkina-asema takaisin. Parhaimman taloudellisen tuloksen tekivät pitkäjänteisesti investoivat mainostajat.

Yritysten tulosten seurannasta on myös siirrytty tarkkailemaan pörssikurssien odotuksia, jolloin mainonnan merkitys on kasvanut entisestään.

Useimpien ennusteiden mukaan mainonnan määrä kääntyy kasvuun vuoden vaihteen jälkeen. Sitä ennen mainostajien kannattaa hyödyntää mediamarkkinoiden mahdolliset hintajoustot.

Mainontaan käytetty markkamäärä tammi-kesäkuussa 2001 (ilman rivi-ilmoituksia)

000 mk Muutos %
Sanomalehdet
Aikakauslehdet
Televisio
Radio
Ulkomainonta
Elokuva
Verkkomedia
Yhteensä
1.688.068
449.454
597.548
100.468
105.852
6.010
26.558
2.973.958
-1,8
+2,9
-8,6
+3,3
+2,9
+38,8
+5,7
-2,1

(Sisältää vaalimainonnan)
Lähde:Gallup-Mainostieto

Mainonnan määrän kasvuennusteita (%) 2001-2002

USA 2001 USA 2002
Lehman Brothers
Universal McCann
Zenith Media
-0,3
+2,5
-2,0
+4,5
+5,0
+4,7
Maailma 2001 Maailma 2002
Lehman Brothers
Universal McCann
Zenith Media
+1,3
+3,7
+1,4
+4,7
+5,2
+5,9