16.10.2014 | Uutisarkisto

Koko maailma taskussa

Kaupungilla voi bongata päivittäin pylväitä päin käveleviä ja katukynnyksiin kompuroivia ihmisiä – jos malttaa ensin irrottaa katseen omasta näytöstään. Nykypäivän ’älykäs’ puhelin toimii viestinvälityksen ohella mobiilina viihdekeskuksena ja ennen kaikkea tiedon etsimisen välineenä. Tämä murros asettaa uusia vaatimuksia myös markkinoinnille.  

Markkinoinnilla ei ole enää varaa uinua

Jo lähes 70 prosentilla suomalaisista on käytössään älypuhelin ja yli kolmanneksella tablettilaite. Mobiilihakujen määrä kasvaa hurjaa vauhtia: Googlen mukaan Suomessa tehdään päivittäin noin yhdeksän miljoonaa mobiilihakua eli 50 prosenttia enemmän kuin vielä viime keväänä. Mobiilihakujen osuus kaikista hauista lähentelee jo kolmasosaa.

Silti monissa suomalaisyrityksissä on vasta hiljalleen alettu herätä siihen, että tänä päivänä verkkosivuston täytyy toimia yhtä hyvin niin pöytäkoneella kuin mobiilisti, jotta käyttäjälle jää positiivinen käyttökokemus.

Googlen kesällä julkistaman selvityksen mukaan jopa 42 prosentilla suurista suomalaisyrityksistä ei ole lainkaan mobiilisivuja. Saman tutkimuksen mukaan mobiilikäyttäjistä yli puolet kertoi, että mikäli nettisivusto ei näy tai toimi hyvin älypuhelimella, he eivät palaa sille uudelleen puhelimella. Käyttäjäystävällisiin mobiilisivuihin tottuneiden kuluttajien kärsivällisyys ei enää riitä näytön edestakaiseen zoomailuun.

Nämä tulokset todistavat, kuinka tärkeää olisi tarttua uusiin mobiilimahdollisuuksiin. Mikäli mobiiliystävällistä sivustoa ei vielä ole, on silti parempi rakentaa se huolella toimivaksi, kuin tehdä kiireellä alusta, joka ei palvele käyttäjää parhaalla tavalla.

Tehot irti mobiilin hakumainoksista

Kun mobiilikäytettävyys on kunnossa, on aika tehostaa ja kustomoida mobiilimainontaa. Myös hakukonemainonnassa on tekijöitä, joiden avulla voi tehostaa kampanjoiden toimivuutta mobiililaitteissa. Siinä missä isolla näytöllä voi kiinnittää huomion vielä kolmannellakin mainospaikalla, älypuhelimissa mainoksen nouseminen ensimmäiselle tai korkeintaan toiselle mainospaikalle on tärkeää – kolmas mainospaikka tipahtaa jo sivun alaosaan eli pois ensinäkymästä. Laitekohtaisia sijoituksia kannattaa tarkkailla ja tehdä mahdollisia muutoksia huutokauppahintoihin, mikäli mainokset eivät sijoitu älypuhelimessa kahden ylimmän paikan joukkoon.

Älypuhelimissa parhaiten toimivat mainostekstit poikkeavat usein pöytäkoneissa ja tableteissa toimivista. Älypuhelimissa korostuvat vieläkin enemmän mainostekstin ytimekkyys ja selkeä ”call-to-action”, sillä varsin usein älypuhelimella tehty haku liittyy välittömään tarpeeseen. Esimerkiksi kaupungilla liikkuvan, hakukonetta käyttävän tarpeet ovat usein erilaiset kuin kotona istuvan; esimerkiksi puhelin- tai sijaintilaajennusten lisääminen voi tuottaa huomattavaa lisäarvoa tietoa etsivälle.

Mainonnan suunnittelussa on hyvä muistaa, että mobiilisivu ei aina kata samoja laskeutumissivuja kuin pöytäkone ja esimerkiksi sivustolinkit on hyvä kustomoida mobiiliin aina erikseen. Lisäksi mainosten skaalautuvuus pienemmällä näytöllä ei toimi automaattisesti samalla tavalla kuin isommilla näytöillä, ja mainosominaisuudet voivat aiheuttaa muun muassa mainostekstin katkeamisen älypuhelimissa.

Viimeinen klikkaus yhä useammin mobiilista

Vaikka Googlelta varoitellaan keskittymästä liikaa mobiilimainonnan ostokonversioihin, kannattaa tätä lukua seurata yhä enemmän, sillä suoraan mobiililaitteiden kautta ostaminen lisääntyy jatkuvasti. Verkkomaksupalveluyhtiö Klarnan tuoreimpien tilastojen mukaan jo reilu viidennes Suomessa tehdyistä verkko-ostoksista tehdään mobiililaitteilla. Mobiiliostaminen kasvaa vahvasti muissa Pohjoismaissa, joten sama kehityssuunta jatkunee meilläkin.

Älypuhelinten käytettävyys paranee jatkuvasti, kun älypuhelimen ja tabletin raja häilyy jättimäisillä näytöillä varustettujen puhelimien valloittaessa markkinoita. Android- ja Windows -puhelimien valikoimasta on löytynyt jo jonkin aikaa isoilla näytöillä varustettuja puhelimia. Viimeisimpänä myös Apple toi markkinoille suuremmalla näytöllä varustetun iPhonen. Nämä “phabletit” avaavat uusia mahdollisuuksia älypuhelimen käyttötarkoituksille ja lisäävät verkko-ostamisen helppoutta. Samalla myös iäkkäämpien ihmisten on helpompi käsitellä älypuhelinta, jolloin käyttäjäprofiili laajenee.

Emme ole enää kaukana hetkestä, jolloin mobiilivallankumouksen seuraava vaihe rantautuu tosissaan Suomeen ja mobiilihakujen osuus ylittää 50 % maagisen rajan. Nyt viimeistään on aika tiedostaa kehityksen suunta ja herätä toimimaan.

Onko sivustonne jo mobiiliystävällinen? Onko mainontanne optimoitu tehokkaasti myös mobiililaitteissa? Autamme mielellämme hyödyntämään mobiilimaailman uusimpia mahdollisuuksia, ota yhteyttä omaan yhteyshenkilöösi Dagmarissa.

Lähteet: MobileForum Mobiilipulssi TNS Gallup/elokuu 2014, Google Finland 2014, Klarnan tutkimus https://klarna.com/fi/lehdistopalvelut

Heidi Rautala

Heidi Rautala

Lisää aiheesta