Yhteistyössä Aalto-yliopiston kanssa uudistetussa AdProfit-kisassa oli tänä vuonna mukana lähes 50 kampanjaa. Mittaristoa on tarkistettu siten että, kampanjoiden tuloksellisuutta arvioidaan nyt selkeämmin osana laajempaa liiketoiminnallista kokonaisuutta ja strategiaa.
– Kuten eräs alan tekijä on todennut, yksi voitto voidaan vielä laskea yksittäiseksi onnenkantamoiseksi, mutta iso joukko finaalin yltäneitä ja vieläpä palkittuja kampanjoita kertonee jo paljon kokonaislaadusta. Lämpimät onnittelut niin asiakkaillemme kuin kaikille tiimeihin kuuluneille. Markkinoinnin tuloksellisuuden todentaminen auttaa viemään koko alaamme eteenpäin, kiittää Dagmarin toimitusjohtaja Tuula Kallio.
– Olemme pieni tiimi, ja siksi Dagmarin rooli on todella tärkeä strategisessa suunnittelussa. Minusta mediasuunnittelun yhteistyö sujui erityisen hyvin tämän leffan parissa: innostusta oli molemmin puolin, ja siten ruokimme toistemme luovuutta. Diktaattorin maailma lainasi itseään hyvinkin rohkeisiin kokeiluihin, ja on todella kiva huomata, että rohkeus kannatti, kertoo Anna Lujanen, Finnkinon teatterilevityksen markkinointipäällikkö.
Elokuvien markkinointibudjetit ovat Suomessa usein pieniä, joten volyymin sijaan tarvitaan huimia ideoita sekä oivaltavasti rakennettua näkyvyyttä, jossa hyödynnetään mahdollisimman paljon ansaittua mediaa. Finnkinon Diktaattori-kampanja on loistava esimerkki siitä, miten ideoiden suuruudella voidaan kompensoida resurssien pienuutta.
Markkinointikampanjan tavoitteena oli raivata Diktaattori-elokuvalle nopeasti valtakunnallinen huomio, herättää kiinnostus sekä ohjata lipunmyyntiin. Niinpä elokuvan päähenkilöä, Wadiyan tasavallan hallitsijaa amiraalikenraali Aladeenia käsiteltiin olemassa olevana diktaattorina ja Wadiyan valtiota oikeana valtiona. Kampanjan aikana Wadiyan valtio mm. ilmoitti Subilla ottaneensa kanavan haltuunsa, NRJ:llä haettiin työharjoittelijoita lähetystöön, amiraalikenraali Aladeenia haastateltiin City-lehteen ja puhelimitse MTV3:n Huomenta Suomi -ohjelmassa. Myös sosiaalinen media viritettiin vahvasti mukaan.
Diktaattori nousi Suomen katsotuimmaksi elokuvaksi heti ensi-iltaviikonloppuna. Kokonaiskatsojamäärä 190 000 oli lähes tuplasti parempi kuin tavoitteeksi asetettu 100 000 katsojan hittielokuvan raja. Suomessa Diktaattoriin investoitu markkinointieuro tuotti jopa kolme kertaa enemmän lipunmyyntiä kuin muissa Pohjoismaissa.
Katso Diktaattori-casevideo
Oululainen-brändin tavoitteena oli erottua kilpailijoista tavalla, joka palvelisi kaikkia sen ruisleipiä sekä kasvattaisi kampanjan kärjeksi valitun Jälkiuunileivän myyntiä välittömästi. Koska tunnettuus ja markkinointibudjetti olivat selvästi eri kokoluokkaa kuin kilpailijoilla, tarvittiin kirkas konsepti ja leivänystävien tunteisiin vetoava viesti.
Ratkaisu löytyi Oululainen-brändin tavoitepositiosta aidoimpana kotimaisena ruisleipänä.
Kotimaisen rukiin viljelyn edistämiseksi oli jo vuonna 2011 perustettu Pro ruis -yhdistys, jonka alullepanevina voimina toimivat Fazer Leipomot, Fazer Mylly, Boreal kasvinjalostus Oy ja Raisio-konserni sekä joukko viljelijöitä. Yhdistyksen tehtävänä on vauhdittaa yhteistyötä koko arvoketjussa kotimaisen rukiin takaamiseksi kotimaiseen leipään. Tavoitteena on, että jo vuonna 2016 kaikki Fazerin Oululainen-tuoteperheen ruisleivät voidaan leipoa suomalaisesta rukiista.
Markkinoinnissa keskityttiin siihen, mikä Oululaisessa ja ruishankkeessa oli jo totta: lisäaineettomuus ja kotimainen työ. Aidoimmin asiasta kertoisivat Pro Ruis -hankkeeseen sitoutuneet sopimusviljelijät.
Yksinkertainen, mutta taidokkaasti rakennettu ja tunteisiin vedonnut tv-kampanja tuotti loistotulokset pitkäksi aikaa. Kampanjan ensimmäisten kahden kuukauden aikana Jälkiuunileipä ylitti myynnin kasvutavoitteensa kolminkertaisesti (+39 %) ja piti sen samalla tasolla pidemmälläkin kuuden kuukauden mittausjaksolla. Spontaanissa tunnettuudessa Jälkiuunileipä nousi valtakunnan kolmoseksi ja sai kaksi tuotettaan tummien leipien kärkikymmenikköön. Ja mikä tärkeintä, Oululainen sai positiivisen ja kaupallisesti toimivan tavan kertoa hankkeestaan täysin kotimaisen ruisleivän puolesta.
– Onnistuneiden tulosten pohjalla on yhteisesti suunniteltu tutkimus ja sen hyödyntäminen markkinointiviestinnän suunnittelussa. Tämä on erinomainen esimerkki siitä, miten tuloksellisesti voidaan yhdistää rationaalinen tutkimustieto ja luova intuitio parhaan kuluttajainsightin löytämiseksi, toteaa Fazer Leipomoiden Brand Manager Hannu Korpivaara.
Uusi Juniorisarja palkitsi nuoria taitureita
Uudistuneessa AdProfitissa oli ensimmäistä kertaa mukana myös juniorisarja, jossa 20–29-vuotiaiden suunnittelijoiden ja opiskelijoiden tehtävänä oli laatia kampanja Helsingin Sanomille.
Kisan voittivat Dagmarin Karolus Viitala ja Kingin Julius Miikkulainen. Tuomariston arvion mukaan ”Näkemys on johtanut hyvään ideaan ja erinomaiseen ratkaisuun. Myynnillisyys on hyvin osana ehdotusta. Moniulotteinen toteutus, jossa on huomioitu hyvin eri kanavat ja tuotteet.” Dagmarin Heini Ulmanen ja Sari Suutari nappasivat kunniamaininnan.
Grand One -tuomariston arvion mukaan Finnairille suunniteltu kampanja edusti ”Kautta linjan huippuluokan osaamista, erittäin hyvää liiketoiminnan ymmärrystä ja tavoiteasetantaa. Selkeät ja monipuoliset mittarit. Erinomaiset tulokset jotka on aikaansaatu puhtaasti verkossa. Maailmanluokan myynnin ja markkinoinnin optimointia. Kisan parhaita dokumentointeja.”
Grand One -sivuilla voi perehtyä palkittuun Finnairin kampanjan dokumentointiin. Samoin kuin Postin joulukorttimuistutus mobiilissa -kampanjaan, joka sai kunniamaininnan Paras mobiilikampanja -sarjassa.