11.3.2004 | Uutisarkisto

KRT-erikoismittaus paljastaa millaisen lähdön Iskelmä Helsinki sai

Iskelmä Helsingin lähetykset käynnistyivät entisellä Radio Cityn taajuudella marraskuun alkupuolella 2003. Pääkaupunkiseudulla tehtiin joulu-tammikuun ajalta erikoismittaus, jonka avulla voidaan tarkastella kanavan alkutaivalta. Ensimmäisten tulosten mukaan pääkaupunkiseudun kuuntelijoiden profiili poikkeaa valtakunnallisesta.

60 000 viikkokuulijaa

– Alku ei ole ollut ihan niin ruusuinen kuin ehkä odotettiin, toteaa radioasiantuntija Sanna Partanen. – Iskelmä Helsinki tavoittaa viikoittain vain 60 000 yli 9-vuotiasta kuulijaa pääkaupunkiseudulla.

Radio Nova tavoittaa pääkaupunkiseudulla 178 000 kuulijaa, NRJ 167 000 ja Kiss FM 138 000. Tosin Radio Nova ja Kiss FM eivät myy mainosaikaa paikallisesti.

Iskelmä Helsingin ja  NRJ:n lisäksi pääkaupunkiseudulle myyvät mainosaikaa vain Radio Helsinki sekä SuomiPLUS.

Radio Helsinki tavoittaa viikoittain 36 000 kuulijaa, SuomiPLUS 21 000. Radio Helsinki on toiminut kolmisen vuotta ja se profiloituu 25-44-vuotiaisiin. Radiomafian lakkauttaminen ja YLE Q:n formaatin muutos ohjasivat sille aikoinaan uusia kuuntelijoita.

SuomiPLUS-kanavan kohderyhmänä ovat yli 35-vuotiaat. SuomiPLUS on kuulunut pääkaupunkiseudulla huhtikuusta 2003 lähtien. Kanava on jatkoa Metromedian toiselle asemalle, SuomiPOPille.

Miesten mieleen

Valtakunnallisesti Iskelmän kuulijoista vain vajaa puolet on miehiä, mutta Iskelmä Helsingin kuulijakunnasta miehiä on peräti 61 %.

 

– Yhtenä selityksenä voi olla se, että Iskelmä Helsinki siirtyi Radio Cityn paikalle, ja osa Cityn mieskuulijoista jäi taajuudelle, pohtii Partanen.

Mutta myös Radio Cityn mieskuulijoiden osuus kasvoi, kun kanava muuttui paikallisesta osavaltakunnalliseksi. Vielä syys-lokakuun mittauksessa Radio City oli paikallinen asema; sen viikkotavoittavuus pääkaupunkiseudulla oli 111 000 kuulijaa, ja miesten osuus oli 63 %. Joulu-tammikuun mittauksessa kanava oli jo muuttunut osavaltakunnalliseksi. Pääkaupunkiseudulle jäi edelleen 100 000 kuulijaa, mutta miesten osuus kasvoi 72 %:iin.

– Iskelmä Helsinki ei ole ainakaan vielä löytänyt paikkaansa. Sen sijaan Radio City on pitänyt pääkaupunkiseudulla hyvin pintansa. Osavaltakunnallistumisen yhteydessä kanava vaihtoi entiselle SportFM:n taajuudelle, mikä voi olla selityksenä mieskuulijoiden määrän kasvulle.

 

– Kokonaisuudessaan kaupallisen radion viikkotavoittavuus pääkaupunkiseudulla on kasvanut hieman, joten tilanne on mielenkiintoisessa vaiheessa, toteaa Partanen.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta