17.6.2004 | Uutisarkisto

Kuka katsoo golfia televisiosta?

Kuka katsoo golfia televisiosta? (17.6.2004) Suuret urheilukisat ovat televisiossa taattu katsojamenestys – ainakin silloin kun mukana on suomalaisia. Kyllähän "kaikki" haluavat nähdä miten Kimi ajaa tai Kalle laskee. Urheilun suhteen kaikkiruokaisten katsojien joukko on kuitenkin hyvin pieni – jokaisella on omat suosikkinsa ja jokaisella urheilulajilla oma kohderyhmänsä. Media- ja tutkimusjohtaja Tina Wessman otti tarkasteluun muutamia […]

Kuka katsoo golfia televisiosta? (17.6.2004)

Suuret urheilukisat ovat televisiossa taattu katsojamenestys – ainakin silloin kun mukana on suomalaisia. Kyllähän "kaikki" haluavat nähdä miten Kimi ajaa tai Kalle laskee. Urheilun suhteen kaikkiruokaisten katsojien joukko on kuitenkin hyvin pieni – jokaisella on omat suosikkinsa ja jokaisella urheilulajilla oma kohderyhmänsä. Media- ja tutkimusjohtaja Tina Wessman otti tarkasteluun muutamia lajeja ja selvitti minkälaiset henkilöt seuraavat niitä tiedotusvälineistä.

Lätkämatsit  ja alppilajit kiinnostavat myös naisia

Noin puolet suomalaisista kertoo seuraavansa jääkiekkoa, joten tämä kohderyhmä muistuttaa hyvin pitkälti väestöä keskimäärin. Ehkä yllättäen myös sukupuolen osalta, sillä lätkää seuraavista peräti 40 prosenttia on naisia. Toinen suuri laji on autourheilu, jota lähes puolet väestöstä seuraa tiedotusvälineistä. Autourheilua seuraavat on hieman miehisempi joukko, vaikka kolmasosa päristelynkin ystävistä on naisia.

Jalkapallo, lumilautailu tai pujottelu ovat mediassa luupin alla noin neljänneksellä väestöstä. Myös alppilajien ystävistä 40 prosenttia on naisia. Kohderyhmälle luonnossa liikkuminen kaikissa eri muodoissa on erityisen lähellä sydäntä ja varmaankin tästä johtuen he ovat kaikista urheiluhulluista ympäristötietoisimpia. Vastapainoa luonnon rauhalle alppilajien ystävät hakevat tanssimisesta.

Jalkapalloa seuraavat pitkälti isät ja pojat, jotka eivät liiemmälti välitä shoppailusta, vaan mieluummin rassailevat yhdessä autoa tai nikkaroivat.

Golfarit ovat eri maata

Alle kymmenen prosenttia suomalaisista seuraa tiedotusvälineistä koripalloa, salibandya tai golfia. Koripallon ystävät nauttivat kaikenlaisesta liikunnasta ja harrastavat itse lukuisia eri lajeja. He ovat keskimääräistä paremmin toimeentulevista perheistä ja haaveissa siintää lomamatka – joko koti- tai ulkomaille.

Salibandya seuraavat ovat hekin hyvin liikunnallisia ja aktiivisesti urheiluseurojen toimintaan osallistuvia. Salibandyn ystävät viettävät urheilemiseltaan liikenevän ajan mielellään elokuvissa tai kevyen musiikin konserteissa. He haluavat uusia elämyksiä elämäänsä, ottavat riskejä ja uskovat kovaan työhön ja yrittäjyyteen.

Golfista kiinnostuneet poikkeavat merkittävästi muita urheilulajeja seuraavista. He ovat hieman vanhempia ja tuntuvat löytäneet paikkansa elämässä. Golfin ystävät ovat korkeasti koulutettuja ja hyvin toimeentulevia. Urheilu ei ole heidän elämänsä tärkein sisältö – ruoanlaitto, matkustaminen ja kaikenlainen kulttuuri, elokuvista oopperaan, on heille mieluisaa.

MTV3:lta formulaa, Neloselta futista

Television urheilutarjonta on nykyisin hyvinkin kattavaa. Urheilusta piittaamattomien mielestä tv:stä ei toisinaan muuta tulekaan. Tosiasiassa urheilun osuus on MTV3:n ohjelmavirrasta vain 9 prosenttia, Nelosella 5 prosenttia. TV2 on vahvin urheilukanava, se tarjoaa urheilulle neljänneksen ohjelma-ajastaan.

Kaupallisilla kanavilla on omat painotukset lajien suhteen. MTV3 on erikoistunut formulaan, alppiurheiluun, mäkihyppyyn ja jääkiekkoon. Nelonen puolestaan jalkapalloon, golfiin, yleisurheiluun, tennikseen ja ratamoottoripyöräilyyn. Ensi syksynä Nelonen lähettää jääkiekon World Cup -otteluja, talvella on vuorossa jalkapallon UEFA Champios League. Eli nykyisin löytyy televisiotarjontaa maailman huipulta myös niille, joita kiinnostavissa lajeissa suomalaiset eivät ole menestyneet – ainakaan vielä.

Urheilukanavan katselu on kasvanut kanavan aloituksesta lähtien, hitaasti mutta varmasti. Tänä vuonna lähetykset ovat keränneet ruudun ääreen parhaimmillaan noin 30 000 urheilun ystävää. Suurimpien katsojamäärien lajeja ovat olleet jääkiekko, salibandy ja koripallo. Urheilukanavan tarjonnan ääressä viihtyvät parhaiten, kuinkas ollakaan, 25-44-vuotiaat miehet.

Lähteet:
Finnpanel / TV-mittaritutkimus 1.1.-30.4.2004
TGI 2003, NMP

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta