8.10.2005 | Uutisarkisto

Kuluttaja on mobiilimainontaan valmiimpi kuin mainostaja

Suomen Suoramarkkinointiliiton mobiilimarkkinointiseminaarissa 20. syyskuuta puhuttiin kuluttajien odotuksista, teknologisista valmiuksista ja markkinoijien kokemuksista. Tällä hetkellä kuluttajat tuntuvat odottavan mobiilipalveluilta enemmän kuin mitä markkinoijat tarjoavat. Etenkin netin kautta tutuksi tulleita hyötypalveluja haluttaisiin saada myös kännykkään. Kuluttajia kunnioittava sisältötarjonta sekä kiinnostuksen mukaan kohdistetut, kampanjakokonaisuuteen integroidut viestit tarjoavat runsaasti mahdollisuuksia, uskoo seminaariin osallistunut Dagmarin mobiiliasiantuntija Päivi Fleege.

Mobiililaitekanta uusiutuu vauhdilla; elokuussa 2005 tehdyn mittauksen mukaan jo yli 40 prosentilla suomalaisista kotitalouksista on WAP/GPRS/3G-puhelin. Grey Direct & Digitalin Satu Rönkkö suositteli seminaarivieraille mms-kampanjoissa kohderyhmien tarkkaa rajaamista.

Satoja mobiilikampanjoita useissa eri maissa toteuttaneen FlyerOne Oy:n Anders Lindh arvioi, että SMS on dominoiva teknologia vielä seuraavat 2-3 vuotta. Hänen mukaansa noin 90 prosenttia tehdyistä mobiilikampanjoista on edellen SMS-pohjaisia ”tekstaa ja voita” -ratkaisuja.

MMS-viestien ongelmana Lindh pitää muun muassa käyttäjien kokemattomuutta sekä asetusten puuttumista puhelimista. Lisäksi laadukkaampaa sisältöä on vaikea tuottaa siten, että se näyttäisi hyvältä kaikissa puhelimissa. MMS-teknologialla ei voida tunnistaa viestin vastaanottajan puhelimen teknisiä ominaisuuksia.

Mobiili osana mediamixiä

Dagmarin Pirkka Aunola  esitteli seminaariväelle kuluttajien odotuksia, jotka ovat hyvin käytännönläheisiä. Yhä useampi hyödyntää jo nyt kännykässään pankkien palveluja, karttapalveluja ja Googlen hakupalvelua sekä tilaa elokuvalippuja ja lentolippuja. Aunolan mielestä kuluttajalle on tarjottava sellaisia mobiilisisältöjä, joita hän haluaa. Kännykän kautta ollaan valmiita vastaanottamaan myös mainontaa, jos se on kohdennettu oikein. Aunolan mukaan mobiilimarkkinointi toimii, kun kuluttajaa pidetään kuninkaana, kun kuluttajalle tarjotaan hänen haluamiaan sisältöjä, kun mobiili kannustaa interaktiivisuuteen ja kun mobiilia ei tehdä irrallisena toimenpiteenä, vaan se on integroitu osaksi kampanjaa.

Ladattavia sovelluksia

Monet mainostajat ovat ryhtyneet tekemään puhelimeen ladattavia erillisiä sovelluksia, joko hyöty/itsepalvelu- tai viihdekäyttöön. Sataman Jari Saariaho esitteli seminaarissa lumilautailijoille suunnatun informaatio- ja viihdesovelluksen, mobile.burton.com.

Ladattavat sovellukset tarjoavat mainion kanavan päästä sisään kuluttajan jokapäiväiseen maailmaan. Sovelluspuolella ollaan kuitenkin vielä alkutaipaleella ja joudutaan oppimaan kantapään kautta. Sovelluksien erityisiä haasteita ovat esimerkiksi käyttöliittymän helppous ja soveltuvuus kirjavaan laitekantaan. Sisällöntuotannossa tulisi ottaa huomioon mobiililaitteiden tekniset ominaisuudet ja pyrkiä selkeyteen ja relevanttiin sisältöön.

Viestejä, joita on ilo välittää

Stream Helsinki Oy:ssä luovana johtajana toimiva Stefan Lindfors kehotti kunnioittamaan ”katuihmistä” ja tekemään hänelle jotain, joka ilahduttaa ja jonka hän haluaa lähettää kaverilleenkin. Lindforsin mukaan ihmiset haluavat mobiililaitteeltaan enemmän kuin nyt saavat. Palvelujen suunnittelussa selkeys ja helppous ovat avainasemassa. Silti taidetta ei sovi unohtaa; Lindfors neuvoo tekemään mobiilimainontaa, joka vetoaa tunteisiin ja puhuttaa. Suunnitteluvaiheessa on otettava huomioon kännykän hyvin henkilökohtainen ja siksi tavallistakin vaativampi mediaympäristö.

Heimo Consultingin Eeva-Liisa Ylälahti esitteli Mobile Media Tracking -tutkimusta, jolla kartoitetaan kuluttajien kokemuksia ja mielipiteitä mobiilimediasta. Sen mukaan positiivisimmin mobiilimarkkinointiin suhtautuvat 25-34-vuotiaat. Kolmasosa kaikista vastaajista olisi valmis vastaanottamaan markkinointiviestejä tekstiviesteinä, jos he saisivat valita aihealueet ja rajoittaa saapuvien viestien määrää. Ylälahti esitteli myös seminaaria varten tehdyn selvityksen, jonka mukaan yli 70 prosenttia kyselyyn vastanneista markkinoijista ei ole käyttänyt mobiilia yksinkertaisesti sen vuoksi, että vastaan ei ole tullut riittävän hyvää ideaa.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta