Kun tie lukijan sydämeen käy vatsan kautta (12.2.2004) |
![]() |
SK Glorian jäljille
Sisältönsä ja nimensä puolesta SK Gourmet haastaa Glorian ruoka & viinin. Liimasidottua, lakkakantista lehteä tehdään "elämyksiä, estetiikkaa ja laatua" arvostaville ihmisille. Päätoimittajana aloittaa Tapani Ruokanen, ja lehden muiksi tekijöiksi on kutsuttu ruoka-alan asiantuntijoita, kuten keittokirjailijana ja mainosmaailmassakin vaikuttava Visa Nurmi. Maku-lehti ja Glorian ruoka & viini ilmestyvät kuudesti vuodessa. SK Gourmet ilmestyy vuoden 2004 aikana neljä kertaa. 90 000 kappaleen painosmäärästä 55 000 jaetaan Suomen Kuvalehden lukijoille kestotilaajan etuna. Muille lehtitalon tilaaja-asiakkaille postitetaan 10 000 kpl ja irtonumeromyyntiin jaetaan 25 000 kpl. Glorian ruoka & viini tuotiin aikoinaan markkinoille Gloria-lehden tilaajaetuna. Myöhemmin se itsenäistyi omaksi lehdekseen. Lukijoista on silti edelleen 74 % naisia, ja lähes puolet lukijoista on 30-49-vuotiaita. Viimeisimmän KMT:n mukaan lehdellä on jo lähes 240 000 lukijaa. Tapani Ruokasen ja Visa Nurmen valitseminen SK Gourmet -lehden keulakuviksi kertoo hyvin sen, että lehti pyrkii vetoamaan naisten lisäksi myös mieslukijoihin. Nähtäväksi jää, tuoko Suomen Kuvalehden brandi lisäarvoa herkuttelevien herrojen keskuudessa. Samaa kohderyhmää tavoittelee myös Image Kustannuksen Viini-lehti, jonka aihepiireihin kuuluu juomien lisäksi myös ruoka. Maku-lehti puolestaan pyrkii tavoittelemaan muita laajempaa kohderyhmää eli tarjoamaan uusia vaihtoehtoja aivan tavallisille kotikokkaajille. Numerosta 3/2003 tehdyn lukijatutkimuksen mukaan lukijoista on 43 % perinteisiä kotikokkeja, 29 % herkuttelevia perhekokkeja ja 18 % perheen muonittajia. Hieman yli puolet lukijoista kuuluu lapsiperheisiin. Glorian ruoka & viini -lehden irtonumerohinta on 7,5 euroa, Maku-lehden 5,90 euroa. SK Gourmet -lehteä myydään 7 eurolla. Myös vuosikerran tilaajille lehden yksikköhinta on pudotettu hilkun verran Glorian ruoka & viinin alapuolelle. Ruotsissa ilmestyvä Allt om mat on irtonumerohinnaltaan 6,30 ?, Elle á la carte 6 ? ja Mat magasinet 4,50 ?. Ruotsin Gourmet-lehden lukijoista lähes puolet miehiä
Bonnierin julkaisema Allt om mat on Ruotsin suurin ruokalehti. Lehteä julkaistaan peräti 19 numeroa vuodessa, ja lukijat painottuvat 25-50-vuotiaisiin naisiin. Lehteä painetaan noin 113 000. Allersin Mat magasinet -lehti ilmestyy 11 kertaa vuodessa ja sen painosmäärä on 55 500. Lähes 70 % lukijoista on naisia. Jo 23 vuoden ajan julkaistu Gourmet ilmestyy kuudesti vuodessa ja sen painosmäärä on numerosta riippuen 22 000-35 000. Gourmet-lehden lukijat ovat hyvätuloisia ja korkeasti koulutettuja. Lehden erikoisuutena on se, että lähes puolet lukijoista on miehiä. Elle á la carte ilmestyy neljästi vuodessa noin 30 000 kappaleen painoksena. Ydinkohderyhmänä ovat 20-49-vuotiaat naiset. Bolaget on Ruotsin Etiketti
Ruotsin Systembolaget julkaisee meidän Alkomme Etikettiä vastaavaa Bolaget-lehteä. Bolaget ilmestyy 8 kertaa vuodessa, Etiketti neljä kertaa. Etikettiä painetaan peräti 250 000 kappaletta, ja sen voi saada kotiinsa liittymällä Etikettiklubiin. Jäsenmaksu on 16 euroa. Bolaget-lehden vuosikerta maksaa puolestaan 150 kruunua. Lisäksi Vin & Sprit AB julkaisee Vin& Sprit Journalenia, joka ilmestyy kuudesti vuodessa ja sitä painetaan 44 600 kpl. Meidän Viini-lehtemme ilmestyy myös kuudesti vuodessa, mutta sen painosmäärä jää 25 000:een. Ruoka-asioita käsitellään toki monissa muissakin aikakauslehdissä. Samoin monilla sanomalehdillä on omat ruokasivustonsa. Muita ruokamedioita ovat esimerkiksi ruokaohjelmat televisiossa sekä internetin ruokasivustot, kuten Ruokala ja Valio. |