3.2.2011 | Uutisarkisto

Kuulostaako scifi-kaupalta?

Haluaisitko tehdä ostoksia näkymättömässä kaupassa? Tai maksaa tuotteet sormenjäljelläsi? Vai tahtoisitko, että kauppasi kalatiskillä tuoksuu yrteiltä? Ja voisit koemaistaa viiniä ennen sen ostamista? Kaukaista tulevaisuutta vai jo todellisuutta? Dagmarin informaatikko Hannele Oksman kokosi artikkelin kiinnostavista myymälämaailman innovaatioista.

Saksan Tönisvorstissa Metro Groupin real,- Future Store –hypermarketissa kaikki edellä mainittu on jo mahdollista. Metro testaa tässä myymälässä yhdessä kumppaniensa kanssa uusia konsepteja ja teknologioita, joiden avulla kuluttajan ostokokemuksesta pyritään tekemään yhä miellyttävämpi.Kauppaan mentäessä neuvontatiskiltä saa mukaansa Mobile Shopping Assistant –laitteen, jonka avulla ostokset voi skannata ja maksaa. Lisäksi laitteella on mahdollista etsiä kaupassa olevia tuoteryhmiä ja tehdä ostoslista tulevaa käyttöä varten. Samaisen sovelluksen voi ladata omaan matkapuhelimeensa.

Varsinainen myymälä tarjoaa kaikilla osastoillaan erilaisia innovaatioita. Multimediaosastolla voi kuunnella musiikkia tai katsella pätkiä elokuvista ilman kuulokkeita – ja ilman, että kukaan muu häiriintyy. Urheiluosastolla on mahdollista testata kuntoilulaitteita ennen ostamista, ja infonäytöltä voi etsiä esimerkiksi juuri omiin tarpeisiin sopivan polkupyörän.

Ruokaosastolla kaikkein kiireisimmät voivat ostaa hedelmänsä kuorittuina ja paloiteltuina, alkuruokansa valmiiksi tehtynä tai hedelmämehunsa vastapuristettuna. Mikäli kahvinjano yllättää kesken ostosreissun, saa kahviautomaatista vaikka piristävän espresson.

Kalatiskillä kuuluu kaiuttimista meren kohinaa ja ilmassa tuoksuvat sitruuna sekä Provencen yrtit. Interaktiivinen lattia luo kuvan liikkuvasta vedestä ja siinä puikkelehtivista kaloista. Lihaosastolla viestitään tuoreudesta kiinnittämällä jokaiseen pakkaukseen Smart Chip -älysiru, joka sisältää tuotetiedot. Samainen RFID-siru huolehtii myös liha-altaan tavaranhallinnasta.

Viiniosastolla on mahdollisuus maistella automaatista 16 erilaista viiniä infosta saatavalla viininmaistelukortilla.

Kosmetiikkaosastolla voi määrittää omalle ihotyypille ihanteelliset tuotteet erityisen laitteen avulla. Suositusten printtaaminen helpottaa tuotteiden keräämistä ostoskärryyn. Samalla laitteella voi kuvata itsensä ja testata virtuaalisesti vaikkapa eri huulipunan tai hiusvärin sävyjä.

Kaupasta poistuessa on mahdollista käyttää perinteistä kassaa tai maksaa tuotteet itsepalveluautomaatilla. Maksaminen onnistuu myös vilauttamalla matkapuhelinta lukijassa. Vielä nopeampi tapa on maksaa sormenjäljen avulla. Molemmat jälkimmäiset tavat vaativat rekisteröitymisen infotiskillä.

Muiden ketjujen innovaatioita

Myös muut suuret vähittäiskaupan pelurit kehittelevät uusia innovaatioita. Carrefourin Planet on  pilottivaiheessa oleva hypermarket-konsepti, jolla tavoitellaan elämyksellisyyttä kahden myymälän avulla Ranskassa.

Liikkeissä on lisätty tuore- ja luomutuotteiden määrää, ja maistiaisia järjestetään säännöllisesti. Herkkuosastoa on laajennettu ja tarjolla on myös ruuanlaittokursseja.

Kosmetiikkaosastolla ostoksia voi tehdä kiireettä asiantuntijoiden avustuksella ja samalla nauttia nopeista meikkauksista ja hiusten stailauksista. Erikoisuutena osastolla on virtuaalinen peili, jonka avulla voi testata värikosmetiikkaa.

Vaateosastolla on mahdollista saada niin ilmaisia neuvoja kuin muutoksia ja korjauksia vaatteisiin. Vauvaosastolla on mm. ilmainen lahjapalvelu (birth list) sekä lastenlääkäri antamassa neuvoja.

Tesco on helpottanut ostoslistojen tekemistä lisäämällä iPhone-sovellukseensa viivakoodilukijan, jolla on mahdollista lisätä tuotteita omalle ostoslistalleen. Lisäksi Tesco suunnittelee pilottikäytössä olleen maksulaitteensa tuomista useisiin myymälöihinsä tänä vuonna. Laitteella skannataan tuotteet sitä mukaa kun niitä kerätään ostoskärryyn ja loppusumma maksetaan itsepalveluautomaatilla.

Kiireisiä perheitä varten Tesco lanseerasi viime kesänä ensimmäisen autokaistan ostosten noutamiseen. Ostokset tehdään netissä ja ne voi noutaa kahden tunnin keräilyajan kuluttua.

Näkymättömät myymälät

adiVERSE on Adidaksen kehittämä virtuaalinen jalkineseinä, jossa on jopa 8 000 kenkämallin tiedot. Yhdessä Intelin kanssa kehitetty seinä arvioi automaattisesti käyttäjän sukupuolen. Sen jälkeen käyttäjä voi tutkia sopivien tuotteiden tietoja, tarkastella tuotteita eri näkökulmista, katsoa niistä videoita sekä lukea kommentteja Twitteristä. Tilauksen voi tallentaa ennen sen maksamista myymälässä olevalla tablet-laitteella. Seinän tarkoituksena on laajentaa pienempien kauppojen valikoimaa.

Mobiiliyhtiö GoldRun ja Young & Rubicam perustivat Yhdysvalloissa kaksi näkymätöntä pop-up-myymälää Airwalkin Jim-tossuille. Myymälät sijoitettiin Veniche Beachille (LA) ja Washington Square Parkille (NY). Näkymättömässä myymälässä myytävistä Jim-kengistä tiedotettiin blogeissa ja sähköpostin kautta. Ne, jotka halusivat ostaa kyseisiä kenkiä, latasivat ilmaisen GoldRunin sovelluksen. Tämän jälkeen heidän tuli ilmaantua näkymättömän myymälän paikalle ja ottaa siellä kuva virtuaalisesta kengästä. Vasta otettuaan kuvan he saivat linkin nettiin, josta sitten oli mahdollista ostaa Jim-tossuja.

Lähteet: Metro Group, Carrefour, Brand Republic, Warc, Media Creativity

Hannele Oksman

Hannele Oksman

Lisää aiheesta