10.1.2013 | Uutisarkisto

Leffamainonnan hyödyntämättömät mahdollisuudet odottavat oivaltajaansa

Elokuvissa käytiin viime vuonna enemmän kuin aikoihin; ennätyksellinen kahdeksan miljoonan katsojan raja rikottiin viimeksi 80-luvulla. Suosio ei ole kuitenkaan saanut elokuvamainontaa aivan siihen lentoon mihin sillä voisi hyvinkin olla mahdollisuuksia. Vuonna 2013 kaivataankin lisää uusia ratkaisuja ja rohkeasti uutta tekniikkaa hyödyntäviä markkinoijia.

Elokuvamainonnassa on päätetty vastata asiakkaiden kysyntään ja ottaa käyttöön uusi hinnoittelutapa. Kampanjan kesto ei vaikuta jatkossa enää kontaktihintaan, mikä mahdollistaa lyhyempikestoisemman kampanjakohtaisen valkokangasnäkyvyyden. Samalla paketit ovat helpommin ja joustavammin ostettavissa.

Uusi hinnoittelutapa suosii nyt myös lyhyempiä lähtöjä, kun kontaktihinta on sama kuin muissakin lähdöissä. Aikaisemmin lyhyempien lähtöjen CPT-hinta oli hieman korkeampi, minkä vuoksi moni pienemmällä kampanjabudjetilla varustautunut markkinoija jätti elokuvan mediapaletistaan helposti kokonaan pois. Nyt pienenkin budjetin leffakampanja voidaan räätälöidä joustavammin.
Asiakaskysyntään vastataan myös siten, että entiset kohdennuspaketit (family, adults, men ja women) saavat rinnalleen custom-paketin. Sen avulla kampanja voidaan kohdistaa joustavasti yksittäisen tittelin, lokaation ja jopa päivän tarkkuudella.
Materiaalin konvertoinnin hinta on jatkossa aina vakio spottipituudesta huolimatta. Tämäkin helpottaa kaikkia osapuolia ja alentaa kynnystä lähteä kokeilemaan valkokangasmainontaa.
Uudet digitalisoidut teatterikeskukset vetävät väkeä viihtymään, ja ohjelmistoon on luvassa tälle vuodellekin kovia kassamagneetteja, kuten Les Miserables, A Good Day to Die Hard, Räyhä Ralf, Hitchcock sekä Rölli ja Kultainen Avain. Huipputason kansainväliset ooppera-, baletti- ja teatteriesitykset houkuttelevat paikalle myös uusia katsojia. Kun nyt elokuvamainontaa on vielä entistä helpompi ja joustavampi ostaa osaksi markkinoijan videostrategiaa, voi toivoa näkevänsä myös kiinnostavia uusia luovia ratkaisuja. Joko näemme QR-koodien täysipainoista esiinmarssia? Entä kuka hyödyntää oivaltavimmin sen, että aika suurella osalla katsojakuntaa on taskussaan vuorovaikutuksen mahdollistava älypuhelin?
Suomen katsotuimmat elokuvat teattereissa 2012
007 Skyfall 615 895
Ice Age 4: Mannerten mullistus 316 607
Risto Räppääjä ja viileä Venla 309 942
Hobitti – Odottamaton matka 308 383
Madagascar 3 307 448
Yön ritarin paluu 288 996
Tie pohjoiseen 264 830
Puhdistus 208 501
Twilight – Aamunkoi osa 2 206 417
Nälkäpeli 196 093
Lähde: Suomen Filmikamari ry
Carla Bosco

Carla Bosco

Lisää aiheesta