27.2.2003 | Uutisarkisto

Lehtimaailma kumartaa naisille

Tuoreen Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) mukaan naisten yleis- ja erikoislehdet selvisivät viime vuodesta parhaiten. Naisten aktiivisuus aikakauslehtien lukijoina on kansainvälinen ilmiö. Esimerkiksi Ruotsissa viime vuoden lehtimaailman menestyjiä olivat julkkis-, naisten-, kodin-, perhe- ja ruokalehdet.

Kun maailmassa vallitsee epävarma tilanne, ruotsalaisista tulee koti-ihmisiä, kirjoitti Dagens Media keskiviikon numerossaan. Sama pätee meihin suomalaisiin. Naisten yleislehdet ja erikoislehdet saivat syksyn 2000/kevät 2001 KMT-raportista vuoden 2002 KMT-raporttiin noin 200 000 uutta lukijaa.

Naisten yleislehdistä vain Anna, Kotivinkki ja Kotiliesi menettivät hieman lukijoitaan, silti ne kuuluvat edelleen Suomen neljän suurimman naisten yleislehden joukkoon. Kärkisijaa pitää Kodin Kuvalehti, jolla on 727 000 lukijaa. Annan haastajaksi nimittäytyneen Me Naiset -lehdet uudistuminen näyttää purevan: uusia lukijoita ilmoittautui 22 000.

Naisten erikoislehdistä vain Kaksplus, Kunto Plus ja Suuri Käsityökerho menettivät joitakin lukijoitaan, muut kasvoivat. Reippainta kasvua tekivät Glorian Ruoka & Viini, Hyvä Terveys sekä Madame. Ryhmän kaksi ylivoimaisesti suurinta lehteä ovat Kauneus ja Terveys 583 000 lukijallaan sekä Voi Hyvin, jolla on 535 000 lukijaa.

Glorian Ruoka & Viini on ollut tähän asti maamme ainoa, puhtaasti ruokaan keskittynyt lehti. Nyt A-lehdet on tuomassa markkinoille Maku-lehden, jonka kohderyhmästä on suunniteltu Glorian lukijakuntaa laajempaa. Kiinnostuneita lukijoita varmasti riittää, sillä esimerkiksi Ruotsin markkinoilla on jo neljä ruokalehteä: Allt om Mat, Elle à la Carte, Gourmet ja Matmagasinet. Ryhmän suurimman lehden, Allt om Matin, lukijamäärä kasvoi viime vuonna 4,3 % eli se on nyt peräti 613 000.

Asumisen, rakentamisen ja puutarhanhoidon lehdistä kärjessä kulkevat Avotakka sekä Viherpiha, jotka molemmat saivat lisää lukijoita. Avotakalla on nyt 564 000 lukijaa, Viherpihalla 499 000. Suurimpaan kasvuun ylsi Talo & Koti.

Julkkis-, viikko- ja perhelehdillä sujui viime vuosi Ruotsissa hyvin. Ruotsissa on nyt jo neljä julkkislehteä, mutta edes suurin niistä, Hänt Extra, ei pärjää 475 000 lukijallaan meidän 7 päivää lehdellemme, jolla on jo 921 000 lukijaa. Meillä useimmat perhe- ja yleisaikakauslehdet menettivät lukijoitaan. Parhaiten pärjäsivät TV-maailma ja ET-lehti.

Tietotekniikka- ja tietoliikennelehdistä suurimmasta kasvusta vastasi Suomessa Pelit-lehti, jonka lukijamäärä kohosi 6,2 %. Nousua selittänee Pelit- ja Peliasema-lehden yhdistyminen vuoden 2002 alussa.

Myös suomalaisille asiakaslehdille viime vuosi oli menestys. Asiakaslehdet saivat reilusti yli 300 000 uutta lukijaa. Mutta siinä missä naisten lukemisen aktiivisuus on kansainvälinen ilmiö, asiakaslehtien kansansuosio on taas tyystin kotimaista laatua.

Iltapäivälehdistä Ilta-Sanomat menetti lukijoitaan, kun taas Iltalehti sai niitä lisää. Ilta-Sanomien Tv-lehteä lukuunottamatta kaikkien iltapäivälehtien liitteiden lukijamäärät laskivat, kuten myös Ruotsissa. Sen sijaan Helsingin Sanomain Viikkoliite NYT ja Kuukausiliite pysyivät plussan puolella.

Suomen sanomalehdistä suurin osa menetti hieman lukijoitaan. Lukijamäärältään kolme suurinta sanomalehteä ovat tällä hetkellä Helsingin Sanomat (1 120 000), Ilta-Sanomat (881 000) ja Iltalehti (736 000).

Suomen kolme suurinta aikakauslehteä ovat Pirkka (2 485 000), Yhteishyvä (1 376 000) ja Aku Ankka (968 000), joka kiilasi Seuran ja Avun edelle.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta