1.11.2012 | Uutisarkisto

Lemminkäinen rakentaa työnantajamielikuvaa liikkuvalla kuvalla

Lemminkäinen työllistää Suomessa ja maailmalla yhteensä 8 000 ammattilaista. Vaikka vaihtuvuus ei ole suurta, tarvitaan vuosittain noin 300 uutta osaajaa. Jo yksin kesätyöntekijöiksi rekrytoitiin kuluneenakin kesänä yli 400. Mutta miten houkutella uusia nuoria yhtiöön, jonka moni yhdistää edelleen vain asfalttimiehiin? No tietysti antamalla nuorten itsensä kertoa miten monipuolisia tehtäviä Lemminkäinen tarjoaa. Ja välittämällä viestiä nuorten suosimassa muodossa – videolla.

Dagmar auttoi ideoimaan ja tuottamaan videoita, joissa haastatellaan kesätyöntekijöitä Lemminkäisen eri työmailla Helsingissä, Oulussa ja Seinäjoella.

Helsingissä kuvatulla videolla diplomi-insinööriopiskelija Antti Luoto esittelee osittain meren alle rakennettavaa metrotunnelia Koivusaaressa. Rakennustekniikan amk-opiskelija Janne Iikkanen ja diplomi-insinööriopiskelija Riku Korpinen kertovat tulevaisuuden suunnitelmistaan talotyömaalla Töölönlahdella. Oulussa tutustutaan kesämestari Markku Niskalan kanssa tilapäispäiväkodin ja monitoimitalo Kastellin työmaihin ja Marko Leppäsen kanssa pysäköintilaitos Kivisydämeen. Seinäjoella kierretään talotekniikkatyömaita yhdessä LVI-insinööriopiskelija Maiju Lassilan kanssa.
– Lemminkäinen yhdistetään päällystämiseen, vaikka olemme paljon muutakin. Siksi halusimme näilläkin videoilla tuoda esiin monipuolisuuttamme, kertoo Reeta Eskola, joka vastaa Lemminkäisen työnantajamielikuvasta viestinnän ja markkinoinnin osalta.
– Videoihin päädyimme siksi, että nuoret pitävät niistä. Niiden kautta on helpompi lähestyä rennommalla tavalla ja niitä on myös helppo jakaa esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.
Neljä toimialaa yhden brändin alla
Pikisankoja kantava pikipoika poistui Lemminkäisen liiketunnuksesta vasta kolme vuotta sitten. Satavuotisjuhlavuonnaan 2010 Lemminkäinen uudisti strategiansa, modernisoi ilmeensä ja yhdisti lukuisten yrityskauppojen myötä tulleet brändit yhdeksi Lemminkäinen-brändiksi.
Nyt kaikista neljästä toimialasta, talonrakentamisesta, infrarakentamisesta, talotekniikasta ja kansainvälisistä toiminnoista voidaan viestiä linjakkaammin. Samalla avautui paremmat mahdollisuudet työnantajakuvakampanjointiin.
Ja kampanjointia tarvitaan, sillä rakennusalalle on haasteellista saada työvoimaa. Alalle kouluttaudutaan, mutta monet siirtyvät myöhemmin muualle. Myös joihinkin tehtäviin on vaikea löytää sopivia tekijöitä.
– Esimerkiksi talotekniikan huollon ja ylläpidon puolelle pitäisi palkata mahdollisimman pian yli sata ihmistä. Kaikkiin tehtäviin ei ole suoraan tarjolla koulutusta. Siksi koulutamme paljon myös itse.
Yksi pääkohderyhmä ovat ammattikoulujen rakennusalan opiskelijat.
– Totta kai tarvitsemme myös korkeammin koulutettuja, mutta työvoimastamme kaksi kolmasosaa on ammattikoulutaustaisia.
Kesätyöntekijät kertovat millaista arki on
Videoita varten etsittiin kiinnostavia kohteita ja sanavalmiita kesätyöntekijöitä eri puolilta Suomea.
– Halusimme esitellä monipuolisesti erilaisia työmaita ja näyttää millaista arki on siellä oikeasti. Missä kaikkialla ja millaisia hienoja kohteita rakennamme, jotta tulevat lemminkäiset voivat itse nähdä mitä meillä pääsee tekemään, kertoo Eskola.
Kaikki lähtivät heti mukaan innokkaasti.
– Yksi meillä nyt jo neljättä kesää työskentelevä kertoi osallistuneensa siksi, että hänkin olisi halunnut aikoinaan nähdä omin silmin, mistä on kyse.
Dagmar laati videoiden synopsikset yhdessä Anatom Allstarin kanssa ja hoiti yhteydet tuotantoyhtiön ja Lemminkäisen välillä. Haastattelutilanteista pyrittiin luomaan mahdollisimman luontevia, joten tiukkoja käsikirjoituksia ei laadittu. Kuvaukset hoidettiin kevyesti pienellä kolmen hengen kuvausryhmällä ja päivä/paikkakunta-aikataululla.
Monia käyttötapoja pariksi vuodeksi
Videoita on tähän mennessä hyödynnetty pääosin sisäisesti ja omissa kanavissa, kuten Lemminkäisen verkkosivuilla, Facebookissa ja LinkedInissä.
– Meillä oli kesätyöntekijöille myös oma suljettu Facebook-ryhmä, jossa jaoimme videot ensin. Messukäyttöä varten on tehty äänetön versio. Hyödynnämme videoita myös opiskelijajärjestöyhteistyössä.
Videoita hyödynnetään vielä ainakin koko ensi vuosi, jolloin varsinainen kesätyöntekijäkampanjointi vasta alkaa.
Pitkäjänteistä työtä koko toimialan parhaaksi
Eskola muistuttaa, että työnantajamielikuva-asiat vaativat pitkäjänteistä tekemistä. Aikaisemmin työtä tehtiin Lemminkäisellä paikallisesti ja toimialoittain, mutta yhtenäisenä Lemminkäisenä työ on vasta alkanut.
– Olemme aloittaneet alusta, miettineet kohderyhmiä ja tavoitteita, millaista työvoimaa tarvitsemme nyt ja tulevaisuudessa. Mielikuva rakentuu niin monista tekijöistä, että yksittäisillä kampanjoilla ei vielä saada paljon aikaan.
Palaute on ollut tähän mennessä positiivista. Tuloksia seurataan pidemmällä aikajänteellä kampanjamittareiden ja työnantajakuvatutkimusten avulla.
– Toivomme, että meillä saa niin hyvän kesätyökokemuksen, että se innostaa tulemaan seuraavanakin kesänä ja opintojen jälkeen vakituisesti meille töihin. Tavallaan kasvatamme lemminkäisiä ja toivomme, että he viihtyvät pitkään.
Eskolan mukaan työnantajakuvatyöllä yritetään samalla nostaa koko rakennusalan mielikuvaa.
– Motivoimme näyttämällä konkreettisesti kuinka lemminkäiset rakentavat tätä yhteiskuntaa. Kun rakentaja menee vaikka Töölönlahdella toimistotalon ohi, hän voi todeta, että ”meikä teki tuon”.
Katso lisää: Dagmarin tuotantopalvelut

Kerro mielipiteesi! Suosittelisin tätä artikkelia kollegalle: eri mieltä samaa mieltä

 

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta