28.2.2002 | Uutisarkisto

Liike vangitsee katseet ulkomainonnassa

Englannissa on vertailtu JCDecaux´n toimeksiannosta staattisten ja rullaavien suurtaulujen huomioarvoja. Rollerien huomioarvo kipusi 82 %:iin, kun taas staattisia tauluja havaitsi 49 % vastanneista. Uusia liikettä ja/tai valoefektejä sisältäviä ulkomainosvälineitä voi jo nähdä monissa Euroopan metropoleissa. Meille Suomeen niiden rantautuminen vaatii sitkeää kädenvääntöä eri viranomaisten kanssa.

Tutkimuksessa tarkasteltiin mainostaulujen rullausliikkeen vaikutusta niiden huomaamiseen. Tulokset osoittavat, että rolleriefekti kompensoi tehokkaasti sitä, että yksi rolleritaulun juliste on vain osan aikaa (6 sekuntia) kerrallaan näkyvillä, kunnes se vaihtuu toiseen julisteeseen. Rolleriefekti lisäsi katsekontakteja 37%:lla, mikä tarkoittaa, että yli 90% välineen ohi kulkeneista oli jossain vaiheessa katsekontaktissa rolleritauluun.

Rullaavat mainostaulut huomataan pidemmän matkan päästä, niitä katsotaan tarkemmin ja katsekontakti säilyy pidempään kuin staattisissa tauluissa. Rolleriefekti herättää myös mielenkiinnon: julisteeseen katsekontaktissa olleista lähes kaikki katsoivat, mikä juliste rullaa esille seuraavaksi.

Tutkimus toteutettiin Lontoossa elokuvateatterissa, jossa näytettiin liikennefilmiä. Filmin avulla katsojalle syntyi vaikutelma autossa istumisesta. Filmissä auto pysähtyi risteykseen, jossa katsoja saattoi nähdä joko staattisen tai rolleritaulun. Puolet tutkituista eli 300 katsoi filmin, jossa oli staattinen taulu ja toinen puoli filmin, jossa oli rullaava taulu.

Silmäkameran avulla seurattiin 90:n tutkimukseen osallistuneen silmien liikkeitä. Kameran mukaan 93 % kohdisti katseensa rollereihin ja 69 % staattisiin tauluihin. Kun näitä lukuja verrataan huomioarvoihin, voidaan todeta, että vaikka silmä viivähtäisikin taulussa, katsominen ei välttämättä ole tiedostettua.

Ajomatka jaettiin ajallisesti viiteen eri vaiheeseen. Tutkituista 81 % huomasi rullaavan taulun jo toisessa vaiheessa, jolloin staattisen taulun oli huomannut vasta 48 %.

Tutkimuksessa oli mukana 3 mainostajaa, joista yksi oli Nokia.

Tällä hetkellä Helsingin keskustassa on mahdollisuus nähdä rolleriefekti 20 abribus-taulussa. Kansainvälisille markkinoille JCDecaux on tuonut monia liikettä ja/tai valoefektejä sisältäviä uutuuksia, joista osa saattaa pikku hiljaa rantautua myös meille Suomeen.

? Plasmanäyttö, jolla voi olla liikettä, mutta ei videokuvaa.
? Valaistut ja liikkuvat infotaulut metroissa.
? Isokokoiset mainostaulutelevisiot.
? Taustavalaistu mainostaulu, jonka julistetta voidaan vaihtaa esim. kellonajan mukaan.
? Kämmentietokoneen yhdistäminen ulkomainontaan: kämmenmikroon voidaan siirtää lisätietoa mainostettavan tuotteen ostopaikoista, tarjouksista, ominaisuuksista yms.
? Sarjaefekti: saman mainostajan julisteet sarjassa, eri kellonaikoina esillä voivat olla eri mainostajat tai saman mainostajan eri viestit.
? Neonvalojen ja ulkomainostaulun yhdistelmä, jossa pysyvään neonvalorakenteeseen liitetään mainostaulu, johon voidaan sijoittaa vaihtuvaa mainontaa.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta