10.1.2013 | Uutisarkisto

Liikkuvan kuvan strategiat ja kotimaiset ohjelmailmiöt vahvistavat tv:n asemaa

Vuonna 2013 liikkuvan kuvan rooli mediastrategioissa muuttuu yhä merkittävämmäksi. Markkinoijille suunnitellaan videostrategioita, joissa integroidaan ja optimoidaan kaikki liikkuvan kuvan mainosmuodot toimivaksi kokonaisuudeksi. Perinteisen tv:n ja netti-tv:n lisäksi liikkuvan kuvan mahdollistavia mainospaikkoja on jo varsin laajasti: videoverkostot, YouTube-videomainonta, elokuvamainonta, digiscreenit ulkomainonnassa sekä markkinoijan omat kanavat. Ja lisää on tulossa.

Tänä vuonna näemme miten erilaisten päätelaitteiden kautta tapahtuva tv-sisältöjen kulutus kehittyy. Lyökö Netflix itsensä läpi Suomessa? Kasvattavatko Sonera ja Elisa IPTV-asiakkuuksiensa määrää Sonera Viihdepaketti ja Elisa Viihde -palveluillaan? Rantautuuko Ruotsissa kehitetty nettipohjainen Magine-tv-palvelu Suomen markkinoille? Miten mobiili-tv-katselu kehittyy?

Tv:n erikoisratkaisujen, kuten ohjelmayhteistöiden määrä on ollut viime vuosina selvässä kasvussa. Kanavat ovat satsanneet monimediallisten erikoisratkaisujen kehittämiseen ja myyntityöhön. Jatkossa tarvitsemme kuitenkin enemmän tutkittua tietoa siitä, miten erikoisratkaisut toimivat. Paljonko myyntiä, tunnettuutta ja positiivista brändimielikuvaa ne generoivat ja millaisella ROIlla. Samoin tv:n ja netti-tv:n yhteismitalliselle mediatutkimukselle on tarvetta.
Tosiaikainen kotimaisuus antaa jaettavaa pöhistävää
Tv-kanavien ohjelmistoissa kotimaisuus nousee strategisesti tärkeimmäksi painopisteeksi. Kotimaiset ohjelmat keräävät yhä vahvemmin suurimmat yleisöt, ja onnistuneimmista kasvaa ilmiöitä, joista keskustellaan niin kahvipöydissä kuin sosiaalisessa mediassa.
Kotimaisia ilmiöohjelmia seurataan mielellään tosiaikaisesti, eikä niitä ladata netistä samaan tapaan kuin esimerkiksi ulkomaisia sarjoja ja leffoja. Kotimaisten tv-yhtiöiden netti-tv:issä ne keräävät silti suurimmat katsojamäärät. Myös klippejä ja making-off-materiaalia katsotaan verkosta yhä enemmän.
Saamme todennäköisesti lisää tv:n ja verkon vahvuudet yhdistäviä second screen -ratkaisuja, jotka on rakennettu kotimaisten ilmiöiden ympärille ja räätälöity markkinoijien tarpeisiin.
MTV Median ja Nelonen Median taistelu ”ilmiöiden herruudesta”
Tänä vuonna nähdään yltääkö Nelosen menestyskonsepti, ”Vain elämää”, toisella tuotantokaudella yhtä hurjaan suosioon kuin syksyllä. Se riippuu ensisijaisesti castingin onnistumisesta ja siitä, millaisen tunnelman tähtikaarti kykenee kehittämään. Mielenkiintoista on myös seurata, herättääkö toinen kausi sosiaalisessa mediassa samanlaisia hurraahuutoja, ja miten pöhinä onnistutaan valjastamaan ohjelman yhteistyökumppanien hyödyksi.
MTV3:n menestysohjelma Tanssii tähtien kanssa keräsi huippukatsojamäärät myös viime syksynä ja valtasi iltapäivälehtien lööpit maanantaisin. Ilmiö ei näytä minkäänlaisia laantumisen merkkejä.
Nelosella seuraamme myös Voice of Finlandin toisen tuotantokauden käynnistymistä, ja onnistuuko ohjelmabrändin laajennus lapsiin – eli miten The Voice Kids menestyy. Lapsitähtiä metsästää myös MTV3 Antti Tuiskun tuomaroimalla, täysin uudella suomalaisella KIDSing-formaatillaan. Riittääkö katsojia ja lapsitähtikokelaita molemmille?
Nelonen tuo Suomeen kansainvälisesti menestyneen ohjelmaformaatin; Dancing on Ice -ohjelmassa katsojat pääsevät seuraamaan, kuinka 10 suomalaisjulkkista opettelee jäätanssia ammattilaisluistelijoiden valmennuksessa. Nelonen odottaa tästä isoa ilmiötä. Ja me seuraamme, millaisia second screen -ratkaisuja ohjelman ympärille rakennetaan.
MTV3:lla starttaa helmikuussa Heikki Paasosen juontamana Selviytyjät Suomi. Ainakin amerikkalaisversiot ovat olleet katsojien mieleen. Kotimaisesta kiinnostuksesta ohjelmaa kohtaan kertonee se, että yli 8 000 ihmistä pyrki mukaan kisaamaan ensimmäisestä Selviytyjät Suomi -tittelistä.
MTV3:lla nähdään uusia tuotantokausia myös hyvin menestyneistä formaateista, kuten Putouksesta, Diilistä ja Korkojen kera -ohjelmasta. Elintarvikemainostajia kiinnostaa varmasti MTV3:n ohjelmista erityisesti Top Chef Suomi ja Kaappaus keittiössä.
Urheilusisällöistä todettakoon, että MTV Medialla on oikeudet keväällä Suomessa järjestettäviin jääkiekon MM-kisoihin: Suomi-otteluja voi seurata MTV3:lta. Nelonen Medialla on puolestaan kaikki oikeudet SM-Liigan liikkuvan kuvan hyödyntämiseen kausilla 2013–2018.
Myös pienemmät kanavat panostavat kotimaiseen
Vuonna 2013 nähdään, saavatko isoimmat kaupalliset kanavat pidettyä katsojaosuutensa, vai jatkuuko pienempien kanavien kasvu. Ainakin sisältöihin isot pelurit satsaavat tänä vuonna merkittävästi. Toisaalta myös Subilla on useita kotimaisia tuotantoja, kuten jatkokaudet Duudsonit tuli taloon ja Viidakon tähtöset -suosikkiohjelmille. Hauska on myös seurata, miten Subin uusi tosi-tv-sarja, Rakas sinusta on tullut pullukka, otetaan vastaan. Subin maanantain leffat keräävät takuuvarmasti tänäkin vuonna suuret yleisöt.
AVAlla jatkaa uudella tuotantokaudellaan ihastusta herättänyt Iholla-reality, jonka osalta sosiaalisessa mediassa on varmasti vielä paljon hyödynnettävää. Myös SBS TV ja FOX ovat kertoneet satsaavansa kotimaisuuteen. FOXilla tullaan näkemään mm. Wipeout Suomi ja TV5:llä mm. Poliisikokelaat.
Sekä MTV3 että Nelonen tyytyvät maltillisiin bruttohinnankorotuksiin. MTV Media jopa laskee Subin ja AVAn bruttohintoja tavoitteena markkinaosuuden kasvattaminen. Haastajat SBS ja FOX sen sijaan nostavat bruttohintojaan reilummin, mutta ovat edelleen kontaktihinnoiltaan isoja kanavia edullisempia.
Leena Kuisma

Leena Kuisma

Lisää aiheesta