Postin nettikampanjassa pikku posteljooni työnteli kärryä ruudun poikki sinne, minne käyttäjä liikutti kursoria. Tämän kursorimainoksen animaatio oli toteutettu dynaamisella html-tekniikalla eli dhtml-tekniikalla. Samassa kampanjassa käytettiin myös itseaktivoitavia dhtml-ratkaisuja, jotka ”käynnistyvät” vasta kun verkon käyttäjä on napsauttanut tiettyä painiketta.
Lisääntyvä animaatioiden ja videokuvan käyttö sekä yhä suuremmat mainokset ovat verkkomainonnan tätä päivää. Ja mistäpä muualta tuo trendi on tulossa kuin USA:sta.
Jupiter Media Metrixin julkaisemassa tutkimuksessa tarkasteltiin eri mainosmuotojen levinneisyyttä USA:ssa sekä verrattiin niiden näyttöjen määrää huhtikuussa 2001 ja tammikuussa 2002.
Suurien mainosten näytöt lisääntyivät 185 %. Kaikkein suurin lisäys oli pilvenpiirtäjissä. Niiden mainosnäytöt kasvoivat samana ajankohtana 436 %. Jo yksin tammikuussa 2002 kasvu oli 1 835 prosenttia.
Uusien mainosmuotojen suosion lisääntymisestä huolimatta perinteiset bannerit ovat säilyttäneet ykkösasemansa. Noin puolet mainosnäytöistä muodostuu bannereista.
Sen sijaan pienet mainosmuodot, kuten painikkeet, ovat menettävät osuuttaan. Suuntauksen uskotaan jatkuvan myös tulevaisuudessa.
Tutkimuksen mukaan tietyn alan saitit suosivat tiettyjä mainosmuotoja. Selityksenä voi olla se, että verkkopalvelut haluavat erottautua ja luoda mielikuvaa palvelusta eri tyyppisiä mainosmuotoja käyttämällä.
Pieniä mainosmuotoja käyttävät eniten mm. autosivustot, uutispalvelut ja keltaiset sivut. Bannereita suosivat huuto- ja verkkokaupat, itseilmaisusivut sekä muoti-, romantiikka- ja julkkissivut. Suuret pilvenpiirtäjä-mainokset ovat taas talouselämän, itseilmaisun ja yhteisöllisten palvelujen suosiossa.
Lähde: Media Life Magazine 7.3.2002