iBeaconeiden julkistuksesta lähtien on pohdittu, kuinka ne muuttavat vähittäiskauppaa. iBeaconeiden avulla asiakkaan matkapuhelin voidaan paikantaa jopa kymmenien senttien tarkkuudella myös sisätiloissa ja hänelle voidaan viestiä sijainnin mukaan. Esimerkiksi liikkeeseen saapuva asiakas voi saada heti ovella tervetuloaviestin ja tiedon ajankohtaisista tarjouksista, jotka sopivat juuri hänelle.
On mielenkiintoista nähdä, kuinka kokeilu onnistuu. Paraskaan teknologia ei poista sitä perusasiaa, että viestin pitää olla asiakkaasta kiinnostava – muuten hän ei suostu vastaanottamaan sitä. Siksi asiakkaiden profilointi ja erilaisten hoitomallien rakentaminen on äärimmäisen tärkeää.
On hienoa, että mobiilimarkkinoinnissa on rohkeita edelläkävijöitä, jotka kokeilevat uusia toimintatapoja. Investoinnit eivät välttämättä ole suuria ja palvelua käyttävät asiakasmassatkin jäänevät vielä pieniksi suhteessa potentiaaliin, joten riskit ovat minimaalisia. Silti opit näistä kokeiluista voivat olla liiketoiminnan kannalta mullistavia.
Kun seuraavaan kerran vierailet Lontoossa, piipahda myös Regent Streetillä. Pohdi, voisiko mobiilia hyödyntää oman yrityksesi liiketoiminnan kehittämisessä. Jos Lontoon-matka ei ole lähiaikoina suunnitteilla, myös me Dagmarissa, MobileForumin perustajajäseninä, keskustelemme mielellämme kanssasi mobiilin mahdollisuuksista. Ota yhteyttä: sakari.forslund@dagmar.fi
Regent Streetin kokeilusta lisää:
http://www.ibeacon.com/londons-regent-street-adopts-ibeacon/
http://www.regentstreetonline.com/