4.6.2009 | Uutisarkisto

Luonnontieteellinen museo Suomen ykkösmuseoksi

J.V. Snellman -tiedonjulkistamispalkinto myönnettiin tänä vuonna Helsingin yliopiston Luonnontieteelliselle museolle. Museo avattiin suurelle yleisölle kolme vuotta kestäneen peruskorjauksen jälkeen toukokuussa 2008. Upea uudistus ja onnistunut avajaiskampanja ovat houkutelleet Nervanderinkadulle ennätysmäärän kävijöitä; jos Suomen museoiden asiakasmääriä mitattaisiin toukokuusta toukokuuhun, Luonnontieteellinen museo nousisi ykkössijalle – jopa ohi Ateneumin ja Kiasman. Dagmar oli aikoinaan ideoimassa avajaiskampanjaa.

Ennen remonttia Luonnontieteellisessä museossa vieraili vuosittain noin 70–80 000 kävijää, joista yli puolet lapsia. Myös avajaiskampanjan pääkohderyhmänä olivat lapset sekä heidän lähipiirinsä perheissä, päiväkodeissa, kouluissa, partiolaisissa, luontokerhoissa ja muissa harrastusryhmissä. Muita huomioitavia ryhmiä olivat luontoharrastajat, opiskelijat sekä turistit.

Kävijämäärätavoitteeksi vuodelle 2008 eli toukokusta joulukuun loppuun asetettiin 80 000 henkeä.

Avajaiskampanjan imagotavoitteena oli vahvistaa Luonnontieteellinen museo ‐nimeä ja häivyttää yhä enemmän taka‐alalle kansan suussa niin luontevaa Eläinmuseota. Paikka kun ei ole vain eläinten, vaan koko luonnon asiantuntija.

Näkyvyyttä hakusanamainonnasta paleodonttikaivauksiin

Dagmar haastettiin ideoimaan avajaisten näkyvyyttä. Massiiviseen mediakampanjointiin ei ollut mahdollisuuksia, joten uudistuneelle museolle pyrittiin löytämään kevyitä, mutta sitäkin innovatiivisempia tapoja herättää ihmisten huomio.

Ennakkohehkutusta nostatettiin mainostempauksilla 100 päivää ja 26 päivää ennen avajaisia; apuna olivat muun muassa biisoni, lumilammas ja opiskelijoita. Kaupungilla jaettiin flyereita, joissa kehotettiin osallistumaan ”mikä eläin olisit” ‐kisaan museon verkkosivuilla.

Medioiksi valittiin ratikoiden kylkien lisäksi esimerkiksi Helsingin Sanomat ja Nyt-liite, Helsinki This Week, Opettajan luokkaretkiopas, Länsiväylä ja Metro. Verkossa panostettiin erityisesti hakusanamainontaan.

Avajaisten aikaan lapsiperheille jaettiin 5 000 ilmapalloa, jotka levittivät hyvää mieltä ja iloista näkyvyyttä kaupungille. Samoin kuin Victor Ekin antiikkikuormuri, joka kuljetti eläkkeelle jääviä eläimiä kahtena päivänä ympäri ydinkeskustaa.

Julkisivuun kiinnitettiin ”Luonto kutsuu museoon” -banderolli, ja museon pakettiautot valjastettiin liikkuviksi ulkomainosvälineiksi mainosteippauksilla.

Postitalon aukiolle perustettiin yhteistössä AddLifen kanssa kaivaustyömaa, koska paikalta oli yllättäen löytynyt historiallinen paleodontti…

Dagmarin Luovien blogissa on tarkempi kuvaus paleodonttikampanjasta.

Avajaiskampanja ja mediajulkisuus ylittivät odotukset

Vuonna 2008 Luonnontieteellinen museo oli avoinna 22.5.–31.12. Kävijöitä oli yhteensä yli 186 000, ja opastettuja kierroksia reippaat 800, joista suurimpana ryhmänä ehkä hieman yllättäen aikuiset.

Avajaistoukokuun viimeisenä päivänä rikottiin 10 000 kävijän raja, ja elokuun 5. päivänä 100 000 vieras käveli museon ovesta sisään. Vuoden 2009 tammi‐toukokuun aikana museossa on vieraillut yli 80 000 kävijää.

Ensimmäisen vuoden kokonaiskävijämääräksi saatiin huikeat 262 000.

– Alun perin oletimme, että kesän rynnistyksen jälkeen tilanne alkaisi vähitellen tasaantua, mutta toistaiseksi näin ei ole tapahtunut, kertoo tiedottaja Laura Hiisivuori. – Keskimääräinen kävijämäärä per päivä per viikko oli 2008 kesällä yli 1 000 henkeä ja koulujen alun jälkeen edelleen noin 500 henkeä. Vastaavasti ennen remonttia museovieraita oli puolet vähemmän.

Jatkuvan suosion kääntöpuolena museon henkilökunta pinnistelee äärimmillään, jotta asiat hoituvat, ja moni asia on jouduttu siirtämään tuonnemmaksi.

Hiisvuoren mukaan mielikuvallisten tavoitteiden toteutumista ei ole vielä täysin selvitetty, mutta Luonnontieteellisen museon rooli luonnon asiantuntijana tuntuu kuitenkin vahvistuneen ainakin yleisökysymysten ja toimittajien kysymysten kasvaneen määrän perusteella.

– Museon avajaiskampanja ja mediajulkisuus ovat toimineet yli odotusten, Hiisivuori iloitsee.

Helsingin yliopisto myönsi tänän keväänä J.V. Snellman ‐tiedonjulkistamispalkinnon Luonnontieteelliselle museolle ansiokkaasta työstä tieteellisen tiedon popularisoinnin ja levittämisen parissa. Palkinto on myönnetty aiemmin ainostaan yksityishenkilöille.

Avajaismainos ”juoksevat jalat” noteerattiin Helsingin Sanomien ja Markkinointiviestinnän Toimistojen Liiton Pahvi‐kilpailun kesän 2008 short‐listalla.


Luonnontieteellinen museo on avoinna kesällä ti-pe 10-18, la-su 10-17, ma suljettu. Kesäkuun alussa pyörähtivät käyntiin suomenkieliset tietoiskut ja englanninkieliset Explore Finland -opastukset. Tarkat aikataulut löytyvät museon nettisivuilta: 
www.fmnh.helsinki.fi

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta