Mainoskampanjoille uusi langaton palautejärjestelmä (19.10.2000) |
MARS eli Mobile Ad Response System yhdistää viestikoodilla perinteisen mainonnan sähköisiin palveluihin. Mainokseen voidaan liittää koodi, jonka kuluttajat lähettävät tekstiviestinä palvelunumeroon tilatakseen mainostetun tuotteen tai pyytääkseen siitä lisätietoja.
|
Lehdessä, televisiossa tai radiossa olevaan mainokseen voidaan liittää numero- tai kirjainkoodi, joka yhdistää mainoksen internetissä olevaan tietopakettiin tai tuotteen tilaukseen. Kun kuluttaja haluaa tilata tuotteen tai lisätietoa siitä, hän lähettää koodin tekstiviestinä MARS-palvelunumeroon. Tämän jälkeen lähettäjä saa kännykkäänsä vastauksen, jossa pyydetään sähköpostiosoitetta. Lähettämällä sähköpostiosoitteensa kuluttaja saa haluamaansa lisätietoa tai tuotteen sähköpostitse, tekstiviestinä tai postin välityksellä. Jokainen koodi on yksilöity, joten mainostajat voivat helposti seurata, mistä mainosvälineestä tieto on saatu. MARS-järjestelmä lanseerataan Suomen markkinoille ensimmäisenä maailmassa. Järjestelmän on kehittänyt huhtikuussa 2000 perustettu MobileMetrics, jolla on toimistot New Yorkissa ja Espoossa. Dagmar ja Kauppalehti ovat osallistuneet palvelun kehittämiseen. Lisäksi mm. Merita, Metro-lehdet, eBookers eli Lloyd Tours ja Saunalahden Jippii.com ovat sopineet yhteistyöstä MobileMetricsin kanssa. Kysy lisätietoja Dagmarin Markus Varsikolta tai omalta mediasuunnittelijaltasi. |