26.8.2004 | Uutisarkisto

Mainospanostukset ja ennusteet Suomessa ja maailmalla 2004

Mainospanostukset ja ennusteet Suomessa ja maailmalla 2004 (26.8.2004) Mediamainontaan panostettiin Suomessa tammi-heinäkuun aikana 407 miljoonaa euroa eli 4,3 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Kun ulkomainontakin kipusi niukasti plussalle, miinuksella kulkevat enää vain radio ja elokuva. Viime vuosina nousu-uralla ollut radio yltyi heinäkuussa, viiden laskukuukauden jälkeen, yli 9 prosentin kasvuun. Kovimmat kasvuluvut kirjaa kuitenkin verkkomainonta, jolla […]

Mainospanostukset ja ennusteet Suomessa ja maailmalla 2004 (26.8.2004)

Mediamainontaan panostettiin Suomessa tammi-heinäkuun aikana 407 miljoonaa euroa eli 4,3 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Kun ulkomainontakin kipusi niukasti plussalle, miinuksella kulkevat enää vain radio ja elokuva. Viime vuosina nousu-uralla ollut radio yltyi heinäkuussa, viiden laskukuukauden jälkeen, yli 9 prosentin kasvuun. Kovimmat kasvuluvut kirjaa kuitenkin verkkomainonta, jolla menee lujaa niin Pohjoismaissa kuin muualla maailmassa.

Uusi vuosi lisää kruunuja

Ruotsissa seurataan mainospanostuksissa nyt koko isoa mainoskakkua. Ensimmäinen vuosineljännes ei sujunut naapurissa aivan yhtä hyvin kuin meillä: kasvua tiristettiin kuitenkin prosentin verran. Arvoltaan panostukset olivat noin 5,5 miljardia kruunua. Plussan puolella ovat porskuttaneet jo pitkään erityisesti verkkomainonta ja suoramainonta. Muita nousijoita ovat ulkomainonta, iltapäivälehdet ja radio. Radion pitkään jatkunut lasku on kääntynyt nyt lähes 4 prosentin kasvuksi. Kovasta hintapaineesta kärsinyt tv on miinuksella, samoin kuin sanomalehdet, elokuva, ammattilehdet ja hakemistot/oppaat.

Ruotsissa yksityinen kulutus on kasvussa ja yritysten investoinnit lisääntyneet, joten mediamainonnassakin rohjetaan uskoa valoisampaan lähitulevaisuuteen: Tälle vuodelle povataan kahden prosentin kokonaiskasvua ja ensi vuodelle jo 3,5 prosentin nousua.

Norjan startti Suomen tasoa

Norjassa ensimmäinen vuosipuolisko sujui suurin piirtein samaa tahtia Suomen kanssa, kasvuprosentti oli 4,5. Suurimmat nousijat olivat verkkomainonta ja ulkomainonta. Myös radio on hyvässä vedossa. Ennätyksellisistä kävijämääristä huolimatta elokuvamainonta on laskussa, kuten muissakin Pohjoismaissa. Myös ammattilehdistö liukuu alaspäin.

Tanskan tämän vuoden mediapanostuksista tiedetään Ruotsin tapaan vasta ensimmäisen neljänneksen luvut. Parhaiten porskuttaa verkkomainonta, mutta ei huonosti mene sanomalehdillä tai tv-mainonnallakaan. Pohjoismaisen trendin mukaan pohjalukemia vetää elokuvamainonta.

Ranskalaiset korottavat

Ranskassa ensimmäinen vuosipuolisko sujui loistavasti: mediapanostukset kasvoivat 11 prosenttia. Parhaiten menestyivät radio ja verkkomainonta. Myös Saksassa ollaan hyvässä vauhdissa: kasvua kertyi vastaavana aikana 6,5 prosenttia. Vetureina toimivat sanomalehdet ja radio. Vain ammattilehdet joutuvat vielä pyristelemään miinusmerkistä eroon.

Englannissa mainospanostusten ennustetaan kasvavan tänä vuonna vajaat viisi prosenttia. Lukua on nostettu pari prosenttiyksikköä aiemmasta arviosta. Televisiomainonta on pärjännyt yli odotusten; vetonauloina toimivat ainakin jalkapallon EM-kisat sekä suosikkishow’t Big Brother sekä Hell’s Kitchen. Mikäli viime vuoden tulos päihitetään, merkitsee se Englannin mainosmarkkinoiden reaalikasvua ensimmäisen kerran kolmeen vuoteen.

Italiassa marssittiin ensimmäisellä neljänneksellä reipasta 8,3 prosentin kasvuvauhtia. Kärjessä viiletti radio 34 prosentin kasvulla ja televisiomainonta kulki hyvänä kakkosena lähes 11 prosentin voimalla.

Ateena näkyy USA:ssa

USA:ssa ensimmäinen neljännes hurrattiin sisään 9,6 prosentin kasvuvauhdilla. Vuosi alkoi hyvin lähes kaikilla mediaryhmillä; kaksinumeroisia kasvulukuja esittivät internet, tv-mainonta ja valtakunnalliset sanomalehdet. TNS Media Intelligence/CMR ennustaakin kasvun säilyvän samankaltaisena koko loppuvuoden, kiitos presidentinvaalien, Ateenan-kisojen ja talouskasvun. Näin ollen koko vuoden kasvuksi ennustetaan 9,3 prosenttia.

Rajulla kasvulla on kääntöpuolensa: ensi vuonna ei ole vastaavia mediatapahtumia, joten silloin mediamainonnan kasvun odotetaan hiipuvan USA:ssa hiljalleen. Sen sijaan Euroopassa ja Japanissa kasvun uskotaan jatkuvan vuonna 2005.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta