Dagmar

Mainostajat ja kuluttajat aloittavat vuoden luottavaisin mielin (17.1.2002)

Tuoreen Mainosbarometri 2002:n mukaan mainostajat suhtautuvat markkinointiviestinnän kasvuun positiivisemmin kuin vielä elokuussa 2001. Samaan aikaan kuluttajien arviot Suomen taloudesta ja työttömyyskehityksestä ovat parantuneet.

Mainostajien Liitto selvitti joulukuussa jäsenyritystensä näkemyksiä markkinointiviestinnän kehityksestä kuluvan vuoden aikana. Sekä mainospanostuksiaan lisääviä (35 %) että niitä vähentäviä (26 %) on enemmän kuin elokuussa, mutta silti saldoluvuksi muodostuu korkeampi + 9.

Toimialoista erityisesti kauppa ja teollisuus aikovat kasvattaa budjettejaan. Sen sijaan palvelualoilla optimistisuus ei ole vielä palannut.

Mainostajat uskovat nyt erityisesti mediamainontaan. Kaikkein positiivisimmaksi saldoluku on kääntynyt aikakauslehdillä.

Hakemistojen, sponsoroinnin, mainos- ja liikelahjojen sekä messujen saldot
ovat aikaisempaa negatiivisempia, mutta osoitteelliseen suoramainontaan uskotaan edelleen.

Mainos- ja mediatoimistojen käyttöä aiotaan lisätä. Myös kurimuksesta rannalle uineet uusmediayritykset ovat nousseet takaisin mainostajia kiinnostavien yhteistyökumppaneiden joukkoon.
Mainosbarometri 2002

Saldo 2002 kysytty joulukuussa Saldo 2002 kysytty elokuussa
Sanomalehdet
Päivälehdet
Ilmaisjakelulehdet
Aikakauslehdet
Yleis-, naisten, harrastelehdet
Ammattilehdet
Asiakaslehdet
Tv-mainonta
Radiomainonta
Ulko- ja liikennemainonta
Elokuvamainonta
Internet-mainonta
Sähköpostimainonta
Interaktiivinen tv-mainonta
Mobiilimainonta
Suoramainonta
Muu kuin mediamainonta

Mainosbarometri

-18
-17
-9
17

13
-3
-17
22
15

11
22
23
47

27
38
29

-20

9

-23
-11
-20
-7

-3
-15
14
10
18
16

18
26

47
15
35

8

3

Ruotsissa, jossa mediamainonnan panostukset putosivat viime vuonna enemmän kuin Suomessa, arvioidaan tälle vuodelle 0,3 %:n kasvua. Arvio perustuu IRM:n (Institutet för Reklam- och Mediestatistik) ennusteeseen.