2.3.2000 | Uutisarkisto

Mainosvuosi käynnistyi kasvun merkeissä

Mainosvuosi käynnistyi kasvun merkeissä (2.3.2000) Mediamainontaan panostettiin tammikuussa 7,9 % enemmän kuin vastaavana ajankohtana edellisenä vuonna. Eniten kasvoivat ulkomainonta, sanomalehtimainonta sekä verkkomainonta. Menettäjiä olivat puolestaan elokuvamainonta sekä aikakauslehdet. Merkkitavaramainonnan osalta lääkkeiden, huonekalujen, kirjojen, pankkien ja vakuutusten mainospanostukset kasvoivat eniten. Mediamainonnan määrä tammikuussa 2000 Kaikki mediamainonta 000 mk Muutos % Sanomalehdet 264 835 +11,4Televisio 49 104 […]

Mainosvuosi käynnistyi kasvun merkeissä (2.3.2000)

Mediamainontaan panostettiin tammikuussa 7,9 % enemmän kuin vastaavana ajankohtana edellisenä vuonna. Eniten kasvoivat ulkomainonta, sanomalehtimainonta sekä verkkomainonta. Menettäjiä olivat puolestaan elokuvamainonta sekä aikakauslehdet. Merkkitavaramainonnan osalta lääkkeiden, huonekalujen, kirjojen, pankkien ja vakuutusten mainospanostukset kasvoivat eniten.

Mediamainonnan määrä tammikuussa 2000

Kaikki mediamainonta                 000 mk 	         Muutos % Sanomalehdet 	264 835	        +11,4Televisio 	  49 104 	-4,2 Aikakauslehdet   89 560  	+2,7 Radio 	         10 773 	+1,5 Ulkomainonta 	 16 549 	+31,4Elokuva 	    555	        -16,7 Verkkomedia 	  3 100 	+9,4 Kaikki 	         434 475	+7,9 (Sisältää vaalimainonnan)
Merkkitavaramainonta          	000 mk 	    Muutos % Sanomalehdet  	121 085      +14,7Televisio 	40 035 	     -6,0 Aikakauslehdet  73 185 	     +0,3 Radio 	         7 780 	     +5,1 Ulkomainonta 	15 846 	    +44,6Elokuva 	   513 	     -22,4 Verkkomedia 	2 062 	     -0,1 Kaikki  	260 506      +7,6

Lähde:Gallup-Mainostieto

Vaikka rekrytointimainonta on lisääntynyt, oli sanomalehdillä silti lähes 15 % kasvu myös merkkitavaramainonnassa. Aikakauslehtien markkamääräisesti suurimmat miinukset tulivat elintarvikemainonnan ja toimistotekniikkamainonnan vähenemisestä.

Tilastossa mukana olevien verkkomedioiden määrä on kasvanut reilusta kymmenestä 45:een. Näin panostuksen suuruus on nyt aiempaa todenmukaisempi. Muutosprosentti on kuitenkin laskettu vain niiden kymmenen verkkomedian mukaan, jotka olivat seurannassa jo tammikuussa 1999.

Televisionkaan luvut eivät ole täysin vertailukelpoisia edelliseen vuoteen, sillä ne sisältävät nyt myös sponsorointi-, ostoskanava- ja tekstikanavamainonnan.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta