Mainosvuosi käynnistyi kasvun merkeissä (2.3.2000) |
Mediamainontaan panostettiin tammikuussa 7,9 % enemmän kuin vastaavana ajankohtana edellisenä vuonna. Eniten kasvoivat ulkomainonta, sanomalehtimainonta sekä verkkomainonta. Menettäjiä olivat puolestaan elokuvamainonta sekä aikakauslehdet. Merkkitavaramainonnan osalta lääkkeiden, huonekalujen, kirjojen, pankkien ja vakuutusten mainospanostukset kasvoivat eniten.
|
Mediamainonnan määrä tammikuussa 2000 Kaikki mediamainonta 000 mk Muutos % Sanomalehdet 264 835 +11,4Televisio 49 104 -4,2 Aikakauslehdet 89 560 +2,7 Radio 10 773 +1,5 Ulkomainonta 16 549 +31,4Elokuva 555 -16,7 Verkkomedia 3 100 +9,4 Kaikki 434 475 +7,9 (Sisältää vaalimainonnan) Merkkitavaramainonta 000 mk Muutos % Sanomalehdet 121 085 +14,7Televisio 40 035 -6,0 Aikakauslehdet 73 185 +0,3 Radio 7 780 +5,1 Ulkomainonta 15 846 +44,6Elokuva 513 -22,4 Verkkomedia 2 062 -0,1 Kaikki 260 506 +7,6 Lähde:Gallup-Mainostieto Vaikka rekrytointimainonta on lisääntynyt, oli sanomalehdillä silti lähes 15 % kasvu myös merkkitavaramainonnassa. Aikakauslehtien markkamääräisesti suurimmat miinukset tulivat elintarvikemainonnan ja toimistotekniikkamainonnan vähenemisestä. Tilastossa mukana olevien verkkomedioiden määrä on kasvanut reilusta kymmenestä 45:een. Näin panostuksen suuruus on nyt aiempaa todenmukaisempi. Muutosprosentti on kuitenkin laskettu vain niiden kymmenen verkkomedian mukaan, jotka olivat seurannassa jo tammikuussa 1999. Televisionkaan luvut eivät ole täysin vertailukelpoisia edelliseen vuoteen, sillä ne sisältävät nyt myös sponsorointi-, ostoskanava- ja tekstikanavamainonnan. |