17.9.2009 | Uutisarkisto

Markkinoijan To Do -listat syksylle 2009: Osa 2. Digitaalinen myynninedistäminen

Kuluttajien ottama valta, pirstoutunut media sekä uudet viestintävälineet ja mittaaminen ovat haastaneet markkinoinnin ja liiketoiminnan vanhat lainalaisuudet. Maailma muuttuu, mutta suuressa mittakaavassa haaste on sama: myynnin pitää kasvaa. Dagmarin Tero Pajunen ja Roope Ruotsalainen avasivat aamiaisseminaarissa tehokkaan digitaalisen myyntikanavan rakennuspalikat sekä pureutuivat dilemmaan, miten digitaaliset myyntikanavat vaikuttavat myös kivijalkakauppaan.

Digitaalisista kanavista kumpuava liiketoiminnan kasvu koostuu kolmesta siilosta: aktivoinnista, löydettävyydestä sekä omasta kanavasta.

Markkinoijan kannalta digitaalinen myynninedistäminen tuo pöytään myyntijohtajien päivittäistä konkretiaa: lukuja. Ruohonjuuritasollakin ikuiseen kysymykseen kuinka paljon myyntini kasvaa, jos teen näitä toimenpiteitä, pystytään vastaamaan.

Olet olemassa, jos löydyt

Suomalaisten näkökulmasta löydettävyyden kivijalka on Google. Hakusanamainonta ja hakukoneoptimointi ovat tuttuja monelle markkinoijalle; hakukone tavoittaa päivittäin miljoonia suomalaisia.

Verkkokauppiaan tärkeimmät työkalut löytyvät analytiikasta: oikeita menetelmiä hyödyntämällä voidaan mitata mainontaan käytettyjä panostuksia ja verrata niitä tuloksiin hyvinkin yksityiskohtaisella tasolla.

Löydettävyys maustaa myös kivijalkakauppaa

Hakukone on luonnollinen paikka etsiä lisää tietoa hieman kalliimmista tuotteista ja palveluista; 75 prosenttia suomalaisista kokeekin saavansa hakukoneiden kautta hyödyllistä tietoa ostopäätöksensä tueksi.

Hakukoneet hivuttautuvat myös päivittäistavaran puolelle sitä mukaa mitä pidemmälle tuloksia voidaan mitata. Esimerkiksi Ison-Britannian ja Yhdysvaltain kulutustavarasektori on hyödyntänyt hyvin kupongit. Kuluttaja voi tulostaa alennuskupongin suoraan mainostajan nettisivulta, ja tuotetta ostettaessa tieto verkosta lähteneestä reaalielämän konversiosta rekisteröityy.

Digitaalisen maailman rajat hämärtyvät jatkuvasti. Lähes 70 prosenttia amerikkalaisista on tutustunut kivijalkakaupassa tuotteeseen verkkomainoksen innoittamana. Toisesta näkökulmasta lähes 80 prosenttia suomalaisista netin käyttäjistä on vertaillut kivijalassa, mutta ostanut verkosta. Tärkeintä on onnistua aktivoimaan ihmiset oikein.

Keskitä tulospohjaisen mainonnan ostaminen edunvalvojallesi

Tulospohjainen mainonta on yksi konkreettisimmista digitaalisen myynninedistämisen aktivoivista elementeistä. Monen verkkokauppiaan, liidejä tai yhteystietoja hyödyntävän tai esimerkiksi suoramarkkinointia tekevän mainostajan on vaikea kieltäytyä houkuttelevasta tarjouksesta: maksat ainoastaan toteutuneista tuloksista, ja vieläpä hyvin kohtuullisen hinnan. Oikein tehtynä, mitattuna ja huolellisesti analysoituna tulospohjainen mainonta näyttelee tärkeää roolia digitaalisen myynninedistämisen kokonaisuudessa.

Kiiltävässä kakussa – tulospohjaisessa mainonnassa – piilee kuitenkin muutama ansa. Useat mainostajat maksavat affiliaatti- eli mainosverkostoille bannereiden kautta tulevasta myynnistä, ei pelkästään myyntiin johtavista klikkauksista, vaan myös bannerin ”näkemisestä” tai muista tavoitetapahtumista myyntijakson aikana. Idea on kaunis, mutta valitettavan usein bannerit sijaitsevat paikoilla, jossa ne latautuvat kyllä sadoille tuhansille sivulla kävijöille, mutta harva huomaa niitä kaiken hälyn keskeltä. Sivun latauksella ei siis välttämättä ole mitään tekemistä myynnin kanssa, silti tulospohjaisen sopimuksen tehnyt mainostaja maksaa siitä.

Mahdollisuuksia on myös paljon – mainosmuotoja bannereista mobiiliin, videoon, tekstilinkkeihin ja sähköpostisuoriin, erilaisten mainosverkostojen tarjoajista puhumattakaan.

Niinpä moni mainostaja on keskittänyt tulospohjaisen mainonnan ostamisen Dagmariin. Asiantuntijat varmistavat, että mainokset näkyvät oikeissa paikoissa ja tavoitellut tapahtumat saadaan optimaaliseen hintaan. Tehokkaan mittauksen ansiosta mainostaja ei myöskään maksa mainosverkostojen päällekkäisyyksistä.

Digitaalisen myynninedistämisen To do -lista

1. Löydettävyys
a. Mittaa ja analysoi mainontaa ja hakukonenäkyvyyttä
b. Aktivoi verkkosivulta kivijalkakauppaan
c. Varmista fyysinen löydettävyys esimerkiksi hakemistoilla

2. Aktivointi
a. Käytä kaikkia tehokkaita myynninedistämiskanavia
b. Suunnittele pitkällä aikavälillä
c. Optimoi jatkuvasti

3. Oma kanava, esimerkiksi oma nettisivu
a. Ole käyttäjäystävällinen
b. Kokeile eri versiota ja mittaa niiden tehokkuutta
c. Kiinnitä huomiota sivusi ulkoasuun ja tapaan puhutella

Dagmarin Digital Sales Management -palvelupaletti kattaa tarvitsemasi:

– tulospohjainen mainonta
–  hakusanamainonta
–  hakukoneoptimointi
–  mainosverkostot
–  sähköpostisuora
–  asiakastietokannat
–  verkkokauppakonsultointi
–  laskeutumissivujen tuotanto

Haluatko lisää myyntiä? Dagmarin Digital Sales Management -palveluvalikosta löydät ratkaisun kaikkiin digitaalisen myynninedistämisen osa-alueisiin. Ota yhteyttä roope.ruotsalainen(at)dagmar.fi tai tero.pajunen(at)dagmar.fi.

Photo: CC sylvar

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta