20.11.2003 | Uutisarkisto

Mediapanostusten kasvuun uskotaan jo ympäri maailman

USA:n hyvä talouskehitys on vetänyt mediamainonnan vahvaan nousuun, mikä heijastuu myös muihin maihin. ZenithOptimedia arvioi, että vuonna 2004 koko maailman mediakakku kasvaa jo lähes 5 %:n vauhdilla. Meillä Suomessakin johtavat ekonomistit uskovat, että kolme vuotta kestänyt talouden taantuma on nyt sivuutettu.

Viime viikolla Kauppalehti uutisoi, että maamme johtavat ekonomistit uskovat suhdannenotkahduksen olevan ohi. Tuotanto on kääntynyt kasvuun ja vienti alkanut vetää. Valtiovarainministeriö korotti tämän vuoden kasvuennusteensa 1,4 %:n tasolle, ensi vuodelle arvioidaan jo lähes kolmen prosentin kasvua.

TT:n mukaan Suomi seuraa perinteisesti Yhdysvaltain liikkeitä. Kuluvan vuoden kolmannella neljänneksellä USA:n talous kasvoi jo peräti 7,2 %.

Talouskasvun voimistuminen näkyy myös mediamaailmassa. ZenithOptimedia korotti syyskuussa USA:n mediamainonnan kasvuennustettaan: tälle vuodelle arvioidaan 3,2 %:n kasvua ja ensi vuodelle 5 %:n vauhtia. Erityisen hyvin ovat menestyneet tv, aikakauslehdet, ulkomainonta ja elokuvamainonta.

Meillä Suomessa mediamainonnan kokonaispanostukset ovat pysyneet koko vuoden plussan puolella. Tammi-lokakuun aikana mediamainonta on kasvanut 2 %.

– Loppuvuoden aikana osa mainostajista on leikannut hieman budjettejaan, mutta ensi vuosi näyttää jo paremmalta, toteaa asiakkuusjohtaja Tuija Wikström.

– USA:n hyvä kehitys heijastuu varmasti meillekin. Ruotsissa odotetaan ensi vuonna merkkitavaramainonnan ja työpaikkailmoittelun vetävän perinteisen mediamainonnan jo 5 %:n kasvuun. Meillä Suomessakin voidaan ensi vuonna päästä jo 3-4 %:n vauhtiin.

IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) arvioi, että tv-mainonta, ulkomainonta, ammattilehtimainonta ja päivälehtimainonta kasvavat Ruosissa ensi vuonna.

Norjassa on kuluva vuosi kiidetty huimassa 18 %:n kasvussa. Ensi vuosikin näyttää mainiolta, esimerkiksi kaksi suurinta mainostajaa, Lilleborg Dagligvare ja L`Oreal, ovat aikeissa lisätä mainontaansa. L’Orealin budjetti tällekin vuodelle on lähes neljänneksen viimevuotista suurempi.

Tanskassakin näkyy käännettä parempaan. Kuluvan vuoden jälkipuoliskolta odotetaan kasvua. Plussan puolella ovat jo tv-mainonta, radiomainonta, ulkomainonta ja verkkomainonta.

Baltiasta kiirii hyviä uutisia. Virossa juhlivat erityisesti sanomalehdet, joiden mediamainonnan uskotaan yltävän tänä vuonna 8-10 %:n kasvuun. Latviassa ja Liettuassa parhaassa kasvuvauhdissa ovat aikakauslehdet ja tv.

ZenithOptimedia uskoo, että Keski- ja Etelä-Euroopan suurista mediamaista Saksa piristyy ensimmäisenä. Ensi vuodelle arvioidaan 2,7-4 %:n kasvua. Iso-Britanniassa erityisesti ulkomainonta on ollut tänä vuonna ilon aihe. Ensimmäisellä neljänneksellä ulkomainonta kasvoi 17 % ja vielä toisellakin 6 %.

Vielä viime vuonna Japanissa elettiin synkkää -6,8 %:n laskun aikaa. Nyt toipuminen on käynnistynyt ja tämän vuoden lukujen pitäisi jäädä hieman plussan puolelle. Ensi vuodelle povataan jo 1,5 %:n kasvua.

Venäjän mainoskakun koko oli viime vuonna 2,68 miljardia dollaria, kasvua oli juhlalliset 51 %. Alkuvuonna venäläiset ennusteet lupasivat 37 %:n kasvua tälle vuodelle ja mediamarkkinoiden tuplaantumista kolmessa vuodessa.Tämän vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana kasvua on ollut 29 %.

Zenith Optimedia ennustaa Venäjän tämän vuoden kasvuksi 32 %, ensi vuoden 23 % ja 16 % vuodelle 2005.

Jos on kakku kasvanut, niin ovat hinnatkin nousseet. Erityisesti tv-mainonnan hintoja on Venäjällä korotettu roimasti: tänä vuonna korotusta arvellaan kertyvän 80 %.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta