Kirjoittaja

Tuula Kallio

Mediatoimistojen liikevaihto nousi noin 600 miljoonaan euroon vuonna 2010.
Mediatoimistojen myyntikate koostuu konsultointi-, analysointi-, mediasuunnittelu- ja mediaostopalveluista.

– Mediatoimistojen rooli markkinoinnin strategisessa suunnittelussa kasvaa jatkossakin. Digitaalisessa maailmassa syntyy paljon dataa, jonka hyödyntämisessä ja tulkinnassa toimistot ovat vahvoilla. Markkinointi muuttuu reaktiivisemmaksi ja entistä kohdistetummaksi, uskoo MTL Mediatoimistot -toimialayhdistyksen puheenjohtaja, Dagmar Oy:n toimitusjohtaja Tuula Kallio.

Viimeisimmän MTL Barometrin mukaan mediatoimistot ennustavat tälle vuodelle yhdeksän prosentin kasvua myyntikatteissa, tulevaisuuden odotukset ovat myös barometrin mukaan optimistiset. Mediainvestointien kasvun jatkuminen Suomessa nostaa edelleen myös toimistojen kuluvan vuoden liikevaihtoja.

– Maksettu mainonta on kuitenkin vain osa markkinoijan valikkoa, yhä useammalle markkinoijalle rakennamme lisäksi vahvoja omia kanavia verkkoon ja sosiaaliseen mediaan. Markkinoinnista on tulossa palvelua, Kallio täydentää.