29.4.2011 | Uutisarkisto

Mediatoimistoilla vankka kymmenen prosentin kasvu vuonna 2010

Mediatoimistojen strategisen roolin vahvistuminen mediakentän muuttuessa ja kohderyhmien pirstoutuessa kasvatti toimistojen myyntikatetta 10,4 prosenttia vuonna 2010. Suhdannekäänne ja yritysten mainosinvestointien kääntyminen nousuun vaikuttivat puolestaan myönteisesti toimistojen liikevaihtoon, kasvun ollessa kaikkiaan viisi prosenttia.

Mediatoimistojen liikevaihto nousi noin 600 miljoonaan euroon vuonna 2010.
Mediatoimistojen myyntikate koostuu konsultointi-, analysointi-, mediasuunnittelu- ja mediaostopalveluista.

– Mediatoimistojen rooli markkinoinnin strategisessa suunnittelussa kasvaa jatkossakin. Digitaalisessa maailmassa syntyy paljon dataa, jonka hyödyntämisessä ja tulkinnassa toimistot ovat vahvoilla. Markkinointi muuttuu reaktiivisemmaksi ja entistä kohdistetummaksi, uskoo MTL Mediatoimistot -toimialayhdistyksen puheenjohtaja, Dagmar Oy:n toimitusjohtaja Tuula Kallio.

Viimeisimmän MTL Barometrin mukaan mediatoimistot ennustavat tälle vuodelle yhdeksän prosentin kasvua myyntikatteissa, tulevaisuuden odotukset ovat myös barometrin mukaan optimistiset. Mediainvestointien kasvun jatkuminen Suomessa nostaa edelleen myös toimistojen kuluvan vuoden liikevaihtoja.

– Maksettu mainonta on kuitenkin vain osa markkinoijan valikkoa, yhä useammalle markkinoijalle rakennamme lisäksi vahvoja omia kanavia verkkoon ja sosiaaliseen mediaan. Markkinoinnista on tulossa palvelua, Kallio täydentää.

Tuula Kallio

Tuula Kallio

Tuula Kallio on toimitusjohtaja, joka rakastaa muutoksen johtamista. Jatkuvaan uudistumiseen ja murroskohtien mahdollisuuksiin uskovan kirjoittajan sohvapöydällä on aina kasa mielenkiintoista luettavaa, päätä kylmentämään kelpaavat hyvin sukset tai fillari.

Lisää aiheesta