17.6.2009 | Uutisarkisto

Merkkiuskollisuus vähenee myös Venäjällä

Taantuma on vaikuttanut merkittävästi myös venäläisten ostokäyttäytymiseen ja asenteisiin. Pietarin ja Moskovan alueella tehdyn tuoreen tutkimuksen mukaan merkkiuskollisuus on vähentynyt ja hintatietoisuus kasvanut. Markkinoinnissa muutos näkyy siirtymisenä imagomainonnasta tarjous- ja promootiomainontaan, toteaa Dagmarin Global Connections -yksikön Senior Client Director Ulla Aitio.

Shoppailu ei tuota venäläisille yhtä paljon nautintoa kuin aiemmin. Tutkimukseen vastanneista venäläisistä 40 prosenttia kokee ostosten teon raskaana velvollisuutena ja etsii alhaisempia hintoja. Kuluttajatutkimuksen tehneen WorkLine Researchin mukaan tilanne on sama myös Moskovan ja Pietarin ulkopuolella. Siellä kuluttajat minimoivat ostokulutustaan ja muun muassa kasvattavat erilaisia kasviksia elintarvikkeiden oston sijaan.

Suomalaiset ja venäläiset tinkivät pääosin samoista asioista. Mediatoimisto Dagmarin niin ikään helmikuisen taantumatutkimuksen mukaan suomalaiset tinkivät ravintoloissa ja kahviloissa käynneistä, alkoholista, vaatteista, kengistä ja lehdistä.

Dagmarin Global Connections -yksikön Senior Client Director Ulla Aitio toteaa, että myös markkinointikanavat ovat muuttuneet Venäjällä.

– Televisio- ja radiomainonnasta on siirrytty edullisempiin ja asiakasta enemmän osallistaviin kanaviin, kuten kaupassa tapahtuviin promootioihin, ilmaisnäytteisiin ja maistatuksiin.

Herkkuhyllyltä siirrytään alekorille

Moskovassa alennuksia metsästävien kuluttajien osuus on kasvanut kaksinkertaiseksi vuoteen 2008 verrattuna. Sen sijaan Pietarissa alennuksia etsivät ovat jo parin vuoden ajan olleet merkittävä kuluttajaryhmä.

Moskovalaisista kuluttajista neljännes on vähentänyt herkkujen ja kalliiden elintarvikkeiden ostoa, pietarilaisissa vastaava luku on jopa 30 prosenttia. Aition mukaan erityisesti makeiset ja lihatuotteet ovat niitä, joissa kalliimpi ulkomainen merkkituote korvataan halvemmalla venäläisellä merkillä.

WorkLinen Daria Mashkinan mukaan Venäjän työmarkkinoiden epävakaus on saanut kaupan alan kiinnittämään entistä enemmän huomiota laskeneeseen ostouskollisuuteen.  Kaupan toimijat ovat lisänneet kanta-asiakasmarkkinoinnin ja asiakastyytyväisyystutkimuksien määrää. Myös palvelukokemuksien laadukkuutta mitataan tarkasti.

Kaikesta tinkimisestä huolimatta moskovalaiset, kuten myös pietarilaiset, ovat vielä halukkaita maksamaan enemmän siitä, että he tekevät ostoksia viihtyisässä myymälässä, jossa on laajat valikoimat. Tutkimuksessa niiden kuluttajien osuus, jotka eivät tiedä monen ostamansa tuotteen hintaa, on myös pysynyt samalla tasolla kuin vuonna 2008.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta