2.5.2002 | Uutisarkisto

Messunäkyminen vahvistaa brandia

Pohjoismainen messuyhteistyöorganisaatio, Fairlink, teetti Messuosallistumisen vaikutukset 2000-2001 -tutkimuksen haastattelemalla yli 300 satunnaisesti valittua yritystä yhdeksällä ammattimessulla. Lähes 80 % tutkimukseen osallistuneista yrityksistä katsoi, että heidän edustamansa brandit lisäsivät selvästi tunnettuuttaan messujen ansiosta.

Tutkimuksen mukaan suurin osa messuille osallistuvista yrityksistä on tyytyväisiä messuihin ja omaan osallistumiseensa. Messuilta saadut kaupat eivät ole ainoa autuaaksi tekevä tulos. Monet yritykset raportoivat muutama kuukausi messujen jälkeen rekisteröimistään positiivisista, yleensä täysin odottamattomista vaikutuksista.

– Messuja käytetään esimerkiksi uusien tuotteiden testaukseen tai brandin tunnetuksi tekemiseen ja tietysti messuille tullaan myös kaupanteko mielessä. Messujen monipuolisuus onkin yksi syy siihen, miksi messut ovat säilyttäneet asemansa mediakentässä, sanoo tutkimuksen tehneen Nordiska Undersökningsgruppenin toimitusjohtaja Mikael Jansson.

Hänen mukaansa aiemmissa tutkimuksissa on todettu, että messujen aikana yritykset saivat keskimäärin 320 000 Ruotsin kruunun verran tilauksia, mikä oli lähes kaksi kertaa messupanostus. Vuoden sisällä messuosallistumisesta yritykset saivat tilauksia keskimäärin 1,4 miljoonan Ruotsin kruunun edestä messuilla solmittujen kontaktien avulla.

Suomessa 12 messujärjestäjää ovat muodostaneet Messujärjestäjien Unionin. Heidän tapahtumissaan kävi viime vuonna lähes 1,8 miljoonaa messuvierasta.

Kävijämäärältään suurin jäsen, Suomen Messut, kahmi lähes 40 % kaikista vieraista. Suomen Messut tarjoaa näytteilleasettajille sekä mediasuunnittelijoille monia tutkittuja tunnuslukuja messumediasta.

Levikintarkastus Oy vastaa Messujärjestäjien Unioniin kuuluvien messujärjestäjien tapahtumien virallisista ja säännöllisistä messutarkastuksista. Se tarkastaa kävijämäärät, näytteilleasettajat sekä myydyt näyttelyneliömetrit pohjoismaisen tarkastuskäytännön mukaan, joten luvut ovat kansainvälisesti vertailukelpoisia.

Kävijöiden ja näytteilleasettajien mielipiteitä analysoi Gallup Media Oy, joka haastattelee vuosittain noin 5 000 messuvierasta sekä 1 000 näytteilleasettajaa.

Messuvierailta tiedustellaan mm. syytä messuille tuloon, messuilla kulunutta aikaa, onko vieras päättäjä ja oliko hän tyytyväinen tarjottuun antiin. Näytteilleasettajilta tiedustellaan mm. tyytyväisyyttä tapahtumaan, miksi messuille osallistuttiin, miten hyvin tavoitettiin haluttu kohderyhmä ja miten hyvin tavoitteet toteutuivat.

Tuoreimmat tunnusluvut Suomen Messujen tarjonnasta messuittain löytyvät osoitteesta www.finnexpo.fi/messutmediana. Messujärjestäjien Unioniin kuuluvien yritysten sivuille pääsee osoitteesta www.fairsunion.fi.

Lähde: Messuviesti 1/2002

 

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta