Metrolla matkustavat eniten 15 – 24-vuotiaat suurhelsinkiläiset (16.5.2002) |
Clear Channel on tehnyt laajan, valtakunnallisen tutkimuksen, joka selvittää suomalaisten liikkumista Clear Channelin ulkomainosvälineiden vaikutusalueella. Tutkimuksessa on selvitetty myös eri ulkomainosvälineiden yhdistelmien tavoittavuutta.
|
Tutkimusta varten haastateltiin puhelimitse yhteensä tuhat 15-74-vuotiasta suomalaista tammikuun alkupuolella 2002. Tavoitteena oli selvittää suomalaisten liikkumista vuoden 2001 aikana maanteillä, Helsinki-Vantaan ja Tampere-Pirkkalan lentokentillä, Clear Channelin verkostoon kuuluvilla rautatieasemilla sekä laivamatkustamista Helsingin satamien kautta, metrolla matkustamista ja liikkumista Helsingissä alueella, jossa on mahdollista nähdä raitiovaunumainontaa. Tutkimus antaa tietoa siitä, miten eri kohderyhmillä on mahdollisuus nähdä Clear Channelin ulkomainosvälineissä ollutta mainontaa, mitkä kohderyhmät tavoitetaan parhaiten ja kuinka usein sekä mitkä ovat Clear Channelin eri ulkomainosvälineiden vahvuudet eri kohderyhmiä tavoiteltaessa. Seuraavassa muutamia poimintoja käytettävissä olevista tiedoista: ? 63 % Suur-Helsingissä, Tampereella tai Turussa asuvista vastanneista matkusti viime vuoden aikana Helsinki-Vantaan tai Tampere-Pirkkalan lentokenttien kautta. ? Lähes joka toinen suurhelsinkiläinen vastaaja käytti metroa vähintään kerran kuussa. Eniten metrolla matkustivat 15-24-vuotiaat suurhelsinkiläiset. ? Raitiovaunumainonnalla tavoitetaan erityisesti ylemmät toimihenkilöt, johtavassa asemassa työskentelevät sekä opiskelijat. Raitiovaunujen liikennealueella liikkuvista 88 % oli käyttänyt internetiä lähes joka päivä. ? Helsingin rautatieasemalla oli käynyt viimeisen kuukauden aikana kaikista vastanneista 18 %, Pasilan asemalla 9 % ja Tampereen asemalla 5 %. ? 55-64-vuotiaat kävivät hiihtokeskuksissa jopa 8,3 kertaa vuoden 2001 aikana (kaikki 15-74-vuotiaat 3,8 kertaa). ? Miehet matkustavat laivalla useammin kuin naiset. Eniten laivoilla matkustavat 25-34-vuotiaat, jotka risteilivät viime vuonna keskimäärin neljästi. Clear Channelin tutkimus on laaja ja se tarjoaa runsaasti tietoa, jota ei ole ollut aiemmin saatavissa. Mukana on tietoa mm. kymmenien eri mediayhdistelmien tavoittavuudesta (esim. metrot ja raitiovaunut). Saat lisätietoa tutkimuksesta omalta mediasuunnittelijaltasi. |