Dagmar

Suomessa aikakauslehtien mediapanostuksiin lasketaan myös ammattilehtien panostukset, Ruotsissa ne lasketaan erikseen. Naapurissamme aikakauslehtien panostukset laskivat viime vuonna 2,3 % ja ammattilehtien peräti 10,4 %.

Suomessa aikakauslehtien osuus mediamainonnasta oli viime vuonna 17,7 %, keskimäärin samaa luokkaa kuin muissa Länsi-Euroopan maissa.

Kymmenen eniten ilmoituksia kerännyttä aikakauslehteä olivat Suomen Lääkärilehti, Konepörssi, Talouselämä, Anna, Me Naiset, Apu, Kodin Kuvalehti, Yhteishyvä, 7 päivää ja Tekniikan Maailma.

Kolmen lopettaneen miestenlehden konseptit eivät toimineet Suomessa – ainakaan vielä. Suomalaisiin miehiin tuntuvat purevan paremmin omiin harrastuksiin, urheiluun, autoiluun ja kodin nikkarointiin erikoistuneet lehdet. Siis erikoislehdet.

Naisten erikoislehdet, asumisen ja rakentamisen lehdet sekä lasten- ja nuortenlehdet kasvattivat viime vuonna lukijamääriään.

Tutkimuspuolella uutta olivat lukijasuhteen laatua ja aktiivisuutta peilaavat kysymykset KMT:ssä sekä HS Kuukausiliitteen selvitys vastaajien arvolatauksista ja suhtautumisesta 110 erilaiseen brandiin. Aikakauslehtien Liitto toi Mediasidonnaisuus-sarjaansa uusia osia, ja jatkoi aktiivista työtään oman mediaryhmänsä vahvuuksien markkinoinnissa.

Aikakausmedian sähköinen varaus- ja vahvistusjärjestelmä käynnistyi. Dagmar hoitaa kolmen suurimman aikakauslehtitalon (A-Lehdet, Sanoma Magazines ja Yhtyneet Kuvalehdet) ilmoitustilojen varaukset ja vahvistukset järjestelmän kautta.

A-Lehdet avasi viime vuonna uusia lehtiensä verkkosivuja.

Helsinki Median nimeksi tuli Sanoma Magazines Finland Oy. Kodin Kuvalehti uudistui maaliskuussa 2001: lehdestä tuli entistä paksumpi ja liimaselkäinen. Me Naiset -lehti uudistuu maaliskuusta 2002 lähtien. Me Naiset XL sulautui emolehteen.

ET-lehdellekin etsitään särmää uudistuksilla, vuonna 2002 lehti ilmestyy yhden kerran aiempaa useammin. Myös Vauva-lehden sisältöä ja ulkoasua ollaan uudistamassa.

Skimbaaja, Lemmikit & Eläinmaailma ja Sisters siirtyivät Egmontin kustannettaviksi. Egmontilta on puolestaan siirtynyt Sanoma Magazinelle Konsolipelaaja, joka yhdistetään Pelit-lehteen, samoin kuin Pelimaailma, jonka viimeinen numero ilmestyi lokakuussa.

Kauppiaitten Kustannus Oy:n kustannustoiminta (Pirkka-lehtiperhe) siirtyi Yhtyneet Kuvalehdet Oy:n tytäryhtiölle Kynämies Oy:lle.

Yhtyneitten Kuvalehtien Kotilääkärin sisältöä ja ulkoasua uudistettiin. Naistenlehtien sivukoko kasvoi vuodenvaihtessa. Vuonna 2002 lehtitalossa juhlitaan Kotilieden 80-vuotisjuhlavuotta, juhlanumero ilmestyy syyskuussa.

Bisnes.fi siirtyi Talentumilta AcaCom Oy:lle syyskuussa. IT-kaupan erikoislehti, IT-Kanava, muuttui Tietoviikon kuukausittaiseksi osioksi kesäkuussa.

Tradenomiliitto ja Talentum Media sopivat, että tutkinnon suorittaneet liiton jäsenet saavat jäsenmaksua vastaan Talouselämän helmikuusta 2002 lähtien. Talouselämällä on ennestään jäsenjakelusopimukset Tekniikan Akateemisten, Ekonomiliiton sekä suomen- ja ruotsinkielisten diplomi-insinöörien kanssa.

Kustannus Oy Forman julkaisema Trendi-lehti sai uuden päätoimittajan. Samalla lehden sisältöä uudistettiin, ja ilmestymispäivä vaihdettiin torstaista maanantaihin. Uusi lisälehti Trendi Look ilmestyy huhtikuussa 2002.

Image Kustannuksen Viini-lehti uudistettiin keväällä 2001.

Vuonna 2001 ilmestymisensä aloittaneet lehdet