Markkinoijan ei kannata unohtaa Wikipedian hyödyntämistä. Wikipedian sisällöillä voidaan vahvistaa brändimielikuvaa, tuoda esiin omaa asiantuntemusta ja ohjata kävijöitä omille verkkosivuille. Muun muassa Arttu Raittilan blogista voi poimia hyviä vinkkejä aiheesta.
Tietoa, koulutusta, tuotekehitystä
Wikejä on monenmoisia ja käyttötarkoituksia on lukuisia. AutoWiki on aikamoinen autotietopankki, radioamatööritietoutta janoavien ja sitä jakavien kannattaa suunnata HamWikiin, Go-Wikissä puolestaan kokoontuvat ja jakavat tietoa suomalaiset go-pelaajat. Wikejä käytetään myös esimerkiksi tietokonepelien oppaissa, koulutuksessa, projektityöskentelyssä ja tuotekehityksessä. Nokian Tero Ojanperää lainaten ”Tuotekehitysprojektit eivät ole enää salaisuuksia, vaan ne ovat wikejä, jotka ovat kiinnostuneille avoimia ja joita kiinnostuneet voivat kommentoida.”
Osallistamista, sitouttamista, brändin rakennusta
eBay hyödyntää wikiä asiakaspalvelussa/-tuessa antaen käyttäjien vastata yhdessä usein esitettyihin kysymyksiin. NBA:n Dallas Mavericks dokumentoi yhteistyössä fanien kanssa joka ikisen pelin MavsWikiin.
Teleoperaattori T-Mobile lanseerasi Sidekick-puhelimille oman wikin , jossa yhteisömyönteiset asiakkaat ovat jakaneet vinkkejä muun muassa puhelinmallien käytöstä ja myös muista kuin T-Mobileen liittyvistä asioista. T-Mobile kannustaa wikin avulla käyttäjiä tekemään toivelistaa parannuksista, joita Sidekick-puhelimiin tai heidän palveluihinsa toivotaan. T-Mobile ei poista negatiivisia kommentteja tuotteistaan, vaan heidän mukaansa kaikki palaute on arvokasta.
Dagmar Digitalin Roope Ruotsalainen kertoi 25.10. Mediaviesti-jutussaan wikin hyödyntämisestä kapeallakin teollisuussektorilla; wikit tarjoavat mielenkiintoisia mahdollisuuksia yhtä lailla b-to-b-markkinoijille. Myös sponsorityyppinen näkyvyys saattaa yleistyä: esimerkiksi yritys, joka haluaa vahvistaa mainettaan terveellisten elämäntapojen edistäjänä, voi ryhtyä sponsoroimaan hyvinvointi-wikiä.
Wikittele vasta kun tunnet asiakkaasi
Wikeissä pätee sama sääntö kuin muissakin verkon yhteisöllisissä medioissa: pieni aktiivisten joukko tuottaa lähes kaiken sisällön. Markkinoijan on tunnistettava ja houkuteltava mukaan se pieni aktiivisten porukka, joka kykenee tuottamaan laadukasta sisältöä.
Asiakkaiden osallistaminen, mahdollisuus vaikuttaa, dialogi – kaikki nämä ovat tämän päivän markkinoijan agendalla. Wikit ovat yksi mahdollisuus yhteistyöhön ja avoimempaan kommunikointiin asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa. Onnistuminen wikien hyödyntämisessä on paljolti kiinni siitä, miten asiakkaat saadaan innostumaan ja motivoitumaan asiasta. Markkinoijan on kunnioitettava asiakkaittensa tarpeita ja otettava huomioon heidän perimmäisimmät motiivinsa: julkisuudenkipeys, huvittelunhalu, halu jakaa kokemuksia ystävien kanssa ja tunne kuulumisesta yhteisöön.
Lähteet:
AdAge.com February 05, 2007 Forget Message Boards. Wikis Are Where It’s at
The McKinsey Quarterly, Web exclusive, August 2007: How companies can make the most of user-generated content