Mihin nettikäyttäjäryhmään sinä kuulut? (3.5.2001) |
Booz-Allen & Hamilton ja Nielsen/NetRatings ovat jaotelleet nettikäyttäjät seitsemään eri ryhmään neljän kriteerin perusteella: istunnon pituus, sivulla vietetty aika, aiheryhmään keskittyminen sekä saitin tuttuus. Vaikka kampanjoita ei vielä pystytä kohdentamaan käyttäytymisen mukaan, olisi erot hyvä ottaa huomioon.
|
Vikkelät piipahtavat verkossa usein vain minuutin ajan. He poikkeavat yhdellä tai kahdella saitilla, jotka ovat heille ennestään tuttuja. Yhtä sivua silmäillään keskimäärin 15 sekuntia. He saattavat tarkistaa pörssikurssin tai naputella lyhyen sähköpostiviestin. Asialliset pyörähtävät verkossa keskimäärin 9 minuutin ajan. Heitä kiinnostavat viihteeseen tai vapaa-aikaan liittyvät saitit ja he vierailevatkin usein matkatoimistojen ja vaateliikkeiden saiteilla. Ja saattavat myös ostaa jotain. Erikoistuneiden verkkovierailut kestävät keskimäärin 10 minuuttia. Heillä on selkeä päämäärä etsiä verkosta vastaus johonkin tiettyyn kysymykseen. Erikoistuneet saattavat etsiä hakukoneen avulla jonkin tietyn tapahtuman verkkosivut, tarkistaa tapahtuman aikataulun ja poistua verkosta. Palaajien istunnot kestävät noin 14 minuuttia. He eivät käytä hakukoneita, sillä he jo tietävät millä saiteilla aikovat vierailla. 95 % palaajien istunnoista kohdistuu saitteihin, joilla he ovat käyneet vähintään 4 kertaa ennenkin. He lataavat MP3 tiedostoja, chattailevat, hoitavat pankkiasioita, pelaavat tai sijoittavat. Lontijat viipyvät verkossa keskimäärin 33 minuuttia, eli yli puolet pidempään kuin palaajat. He etsivät verkosta uutisia, pelejä tai viihdettä. Tiedonkerääjät ja Surffaajat viipyvät verkossa pisimpään: tiedonkerääjät 37 minuuttia ja surffaajat peräti 70 minuuttia. Tiedonkerääjät kahlaavat läpi suuren määrän saitteja etsiessään haluamaansa tietoa. He saattavat olla esimerkiksi hankkimassa uutta autoa, jolloin he tutkivat merkkivalmistajien saitteja, kuluttajatestisivuja sekä paikallisten jälleenmyyjien saitteja. Surffaajat käyvät yhden istunnon aikana miltei 45 saitilla ja käyttävät lähes minuutin joka saittiin. He eivät käytä paljon aikaa portaaleihin, mutta poikkeavat kyllä shoppaussaiteilla, verkkoyhteisöjen sivuilla ja uutissaiteilla. Jäämme odottamaan mielenkiinnolla, milloin luokitusta ryhdytään hyödyntämään laajemmin: saittien kävijöiden analysoinnista kampanjoiden kohdistamiseen. Lähde: Media Life, 10.4.01 |