6.6.2002 | Uutisarkisto

Mikä oli suurin uutinen Unileverin ITV-sopimuksessa?

Mikä oli suurin uutinen Unileverin ITV-sopimuksessa? (6.6.2002) Unilever julkisti jokin aika sitten tehneensä neljän vuoden mainossopimuksen Englannin suurimman kaupallisen tv:n, ITV:n, kanssa. 320 miljoonan punnan investonti kuulostaa uskomattoman suurelta. Mutta kun otetaan huomioon Suomen ja Britannian markkinoiden kokoero ja summa jaetaan neljälle vuodelle, ei panostus enää hätkäytä. Mikä siis oli todellinen uutinen? Suomen Unilever panosti […]

Mikä oli suurin uutinen Unileverin ITV-sopimuksessa? (6.6.2002)

Unilever julkisti jokin aika sitten tehneensä neljän vuoden mainossopimuksen Englannin suurimman kaupallisen tv:n, ITV:n, kanssa. 320 miljoonan punnan investonti kuulostaa uskomattoman suurelta. Mutta kun otetaan huomioon Suomen ja Britannian markkinoiden kokoero ja summa jaetaan neljälle vuodelle, ei panostus enää hätkäytä. Mikä siis oli todellinen uutinen?

Suomen Unilever panosti viime vuonna tv-mainontaan suhteessa enemmän kuin palstoilla paistatellut sisarensa. Unileverin (Unilever Bestfoods, Lever Fabergé ja GB Glace) yhteenlaskettu tv-panostus oli 7,4 miljoonaa euroa, joka on 3,9 % kaikesta Suomen tv-mainonnasta.

Britannian väestömäärä on Suomeen verrattuna yksitoistakertainen ja tv-markkinoiden koko 33-kertainen. Kun Britannian Unileverin budjetoima mediapanostus muutetaan euroiksi ja jaetaan neljälle vuodelle sekä suhteutetaan tv-mainonnan kokonaispanostukseen, saadaan mainososuudeksi 2,0 %.

Vertailussa ei oteta kantaa siihen, mihin hintaan tv-mainosaika todellisuudessa ostetaan ja mikä on osuus todellisista nettopanostuksista.

Unileverin tv-panostus sai runsaasti palstatilaa monessa mediassa. Suurelta kuulostanut summa herätti tiedotusvälineiden kiinnostuksen. Varsinainen uutinen oli kuitenkin yrityksen sitoutuminen tiettyyn mediaostovolyymiin peräti neljäksi vuodeksi.

– Suomessa yritykset ovat hakeneet pikemminkin lyhyitä sopimusjaksoja ja joustavia panostustasojen muutoksia kuin pitkiä sopimuksia medioiden kanssa, vertaa Dagmarin mediapäällikkö Riikka Hallenberg.

Olisiko taustalla myös asenne mediamainontaan: jos mainonta on kulu, eikä investointi, on tärkeä varmistaa, että punakynän käyttö on joustavaa?

– Pitkät sopimukset oikein rakennettuina voivat olla myös mahdollisuus, jatkaa Hallenberg. – Tämä edellyttää useamman vuoden mediastrategiaa, mikä näyttää edelleen olevan kaukana käytännöstä. Budjetointisykli ohjaa voimakkaasti strategia- ja sopimusajattelua.

ITV on Englannin suurin kaupallinen tv-yhtiö, johon sisältyvät ITV1, ITV2 sekä lastenohjelmiin erikoistunut CiTV. Yhtiön taustalta löytyvät Carlton Communications sekä Granada Media.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta