Millainen on yrityksesi ympäristöimago? (19.10.2000) |
Suomalaiset suhtautuvat luomutuotteisiin sekä funktionaalisiin tuotteisiin positiivisesti. Sen sijaan geenimuunneltuja tuotteita vastustetaan edelleen. Uusi TIKU 2000 -tutkimus selvittää mm. näitä asioita, samoin kuin mukana olevien yritysten ympäristöimagoja.
|
Tutkimuksen mukaan suomalaiset asettavat suurimman vastuun ympäristöstä huolehtimisesta suuryrityksille, vasta tämän jälkeen tulevat valtio ja kunta. Pienille ja keskisuurille yrityksille annetaan vastuuta jopa vähemmän kuin yksittäisille kuluttajille. Mukana olleista 21:stä elintarvikealan ja päivittäistavarakaupan yrityksestä paras ympäristöimago on Valiolla. Seuraavina tulevat K-kaupat ja Citymarket, S-liikkeet ja Prisma, Oululainen, Saarioinen, Raisio, Vaasan Leipomot ja Vaasanmylly, Fazer sekä Atria. Haastatelluista 65 % suhtautuu luomutuotteisiin positiivisesti, kolmannes neutraalisti ja vain 5 % negatiivisesti. Valtaosa pitää funktionaalisia eli terveysvaikutteisia elintarvikkeita luotettavina ja turvallisina. Geenimuunneltuihin elintarvikkeisiin suhtautuu peräti 70 % erittäin tai melko negatiivisesti ja vain 1 % erittäin positiivisesti. Suhtautumisessa ei löydy eri taustamuuttujilla tarkasteltuna merkittäviä eroja väestössä. Infratest Burke Oy:n TIKU2000 – Tiedostava kuluttaja -tutkimus kartoitti 18-74-vuotiaiden, taloutensa ruokaostoista vähintään puolittain vastaavien suomalaisten suhtautumista ympäristöasioihin, luomu- ja funktionaalisiin sekä geenimuunneltuihin tuotteisiin. Ensimmäinen kenttätyö toteutettiin elo-syyskuussa haastattelemalla henkilökohtaisesti 504 vastaajaa. Jatkossa tutkimus toistetaan vuosittain. Suomalaisten suhtautumisesta luomutuotteisiin, kevytelintarvikkeisiin, suolan ja rasvan käyttöön yms. on runsaasti tietoa myös Suomen Gallup-Media Oy:n TGI-tietokannassa. Lue aiheesta lisää ensi viikon Dagmar-mediaviestistä. |